En wederom weet Avanti | Flexcom een knappe overwinning in een uitwedstrijd te behalen. En ook deze keer was het te danken aan de mentale weerbaarheid van de Pijnackernaren. Met nog 3.26min op de klok en een 19-17 achterstand leek Avanti | Flexcom weer de punten te moeten laten aan Groen Geel. Maar niets was minder waar. Aan de hand van supersub Tom Snaphaan en fenomeen Rick van den Blink werd een verdiende 19-20 overwinning uit het vuur gesleept. Grote klasse van het team van Marrien Ekelemans en Niels van der Steuijt. De vreugde-explosie na het laatste eindsignaal sprak boekdelen.

De laatste competitiewedstrijd voor het kerstreces was ook al tegen Groen Geel en toen werd met 22-29 verloren. In de return kwam Avanti | Flexcom wel op volle oorlogssterkte binnen de lijnen en ze had de week ervoor al goed kunnen oefenen tegen KCC uit de Korfballeague.

Verdedigend speelden de Pijnackernaren een hele knappe pot. Waar Groen Geel normaal gesproken heel gemakkelijk weet te scoren werden ze deze keer onder de 20 doelpunten gehouden. Een prestatie van formaat.

De ploeg uit Wormer begon sterk aan de wedstrijd en pakte na vier minuten een 3-0 voorsprong, maar Avanti | Flexcom rechtte de rug en had na 12 minuten de stand gelijk getrokken (5-5) en pakte via Stefan Hogervorst bij 5-6 de eerste voorsprong. Het scoreverloop ging vervolgens om en om en de Pijnackernaren gingen rusten met een 9-10 voorsprong.

Stefan Hogervorst bracht via een strafworp Avanti voor het eerst een twee doelpuntenvoorsprong (9-11), maar Groen Geel had vrij snel de stand weer gelijk getrokken (11-11). Na de 12-12 waren het de Wormers die het voortouw namen naar 14-12. Deze marge van twee verschil bleef staan tot 19-17 met nog drie minuten op de klok.

En dan blijkt maar weer eens hoe goed Avanti gebruik kan maken van het feit dat er met 5 heren en 5 dames gespeeld wordt. In de 34e minuut werd Tom Snaphaan in de ploeg gebracht en hij zou zich in het laatste kwartier tot supersub ontpoppen. Eerst de 17-16 scoren en bij de al genoemde 19-17 achterstand binnen 40 seconden twee doelpunten van afstand maken en Avanti weer op gelijke hoogte brengen. En als je dan ook nog Rick van den Blink in het volgende aanvalsvak kan brengen die zijn naam als schotfenomeen weer waarmaakt door de 19-20 binnen te schieten dan kan je als coaches alleen maar trots zijn.

In de allerlaatste seconden kreeg Groen Geel nog een vrije bal toegewezen. En waar iedereen aan Avanti-zijde dacht dat topschutter Kevin Dik (die al tweemaal uit een vrije bal gescoord had) deze kans zou pakken was het aanvoerder Carlo de Vries die de verantwoordelijkheid pakte. Met een schot die op de rand afketste was de wedstrijd afgelopen en stormde de Avanti-bank van blijdschap het veld in. Wat een wedstrijd en wat een geweldig slot.

Ze zeggen wel eens dat je pas van Duitsers gewonnen hebt als ze in de bus zitten. Met de Avanti-selectie weer op pad in de sponsor bus ga je bijna hetzelfde denken. Weer een uitwedstrijd gewonnen. Van de vier gespeelde uitwedstrijden zijn er al drie in winst omgezet en in Arnemuiden waren ze er heel dichtbij. En het was voor de selectie ook weer geweldig om zoveel Avanti-supporters erbij te hebben in Wormer.

Doelpunten Avanti|Flexcom: Rick van den Blink (5), Stefan Hogervorst (5), Tom Snaphaan (3), Judith Goedendorp (2), Jordi van Zuidam (2), Sophie Donkervoort, Angelo van der Hout en Nikki van Trigt.

Doelpunten Groen Geel: Kevin Dik (8), Stijn Hoekstra (5), Carlo de Vries (2), Terrence Griemink (2), Lisanne de Bruin en Lindsy Krop

Andere uitslagen:
TOP(A) – Tempo 24-28
SDO(BlijWerkt – Meervogels/Ficisa 23-26
Nieuwerkerk – DSC 20-27

Stand Hoofdklasse A:

In deze hoofdklasse A is de eerste scheiding zichtbaar. Tempo staat fier bovenaan met al vier punten voorsprong op de achtervolgers. En SDO/Blijkwerkt is nog steeds puntloos. De overige zes ploegen staan enorm dicht bij elkaar. Een overwinning betekent naar boven kunnen kijken en verliezen betekent aandacht naar onderen. Kortom, elke week prachtige, spannende wedstrijden in het vooruitzicht. Wat te denken van de kraker Avanti | Flexcom aanstaande zaterdag in sporthal De Viergang om 18.30 uur. Daar moet je bij zijn!

Programma zaterdag 19 januari 2018:
18.30 uur Avanti | Flexcom – Nieuwerkerk
19:00 uur Tempo – SDO/BlijWerkt
20.10 uur Meervogels/Fisica – TOP(A)
20.40 uur DSC – Groen Geel

Met dank aan Edwin Kroeze voor headlines wedstrijdverloop