Avanti | Flexcom speelde een prima eerste helft maar een laag rendement op de kansen in de tweede helft kostte de Pijnackernaren de wedstrijd. Een spurt van negen doelpunten achter elkaar van DSC in tien minuten tijd van 16-13 naar 16-22 was beslissend. Na een 15-12 voorsprong voor Avanti bij de rust deed DSC de wedstrijd volledig kantelen in de tweede helft en won verdiend met 22-28.

Rick van den Blink juicht na mooie goal van Stefan Hogervorst

Avanti | Flexcom toonde vorige week in de openingswedstrijd van het zaalseizoen tegen Nieuwerkerk aan mentaal zeer veerkrachtig te zijn door een grote achterstand goed te maken. De eerste thuiswedstrijd van dit seizoen in de eigen sporthal De Viergang gaf een ander beeld. Avanti zette vanaf minuut één de toon. Door de eerste aanval kwam Avanti | Flexcom op een 2-0 voorsprong door doelpunten van Stefan Hogervorst (achter de korf) en Rick van den Blink van afstand. Deze marge werd tien minuten later verder uitgebreid door de tweede aanval via Jordi van Zuidam en Manon Ballings (goed aangespeeld door Jordi) naar 6-2.

Jordi van Zuidam op snelheid er weer langs
Coach Wouter Blok uit zijn ongenoegen over het spel in de time-out

Bij 7-3 nam coach Blok van DSC een time-out en het was in de hele sporthal te horen dat hij niet tevreden was. Avanti | Flexcom ging door waar het gebleven was en breidde in het vervolg van de eerste helft het verschil zelfs uit naar zes verschil (10-4) na doelpunten van Rick van den Blink en Stefan Hogervorst. Bij 11-5 greep de DSC-coach in en met een aantal herenwissels zette hij een andere vaksamenstelling neer.  En achteraf gezien is dat één van de bepalende factoren geweest dat DSC beter in de wedstrijd kwam.  Vooral Timo de Wit (die startte met 0 scores uit 10 pogingen) wist de korf nu wel met regelmaat te vinden en werd heel belangrijk voor zijn ploeg. Met de rust was de voorsprong van Avanti | Flexcom terug gebracht naar 15-12.

De ploeg van coaches Marrien Ekelmans en Niels van der Steuijt haalde in de eerste helft een hoog rendement op de schoten. Uit de 51 kansen werd 15 keer gescoord (29.4%), DSC haalde een minder percentage (20.7%) uit meer kansen (12 uit de 58).

In de tweede helft zou Avanti | Flexcom een vergelijkbaar aantal kansen creëren als in de eerste helft maar het scoringspercentage lag significant lager. Waar in de eerste helft de doelpunten makkelijk vielen hadden de Pijnackernaren nu pech in de afronding. Na de 16-13 van Rick van den Blink miste Stefan een open kans voor de korf op 17-13 en gelijk aan de andere kant scoorde Robert Roubos de 16-14.

Een briljante passeerbeweging van Stefan Hogervorst brengt hem vrij voor de korf, Stefan vergeet zichzelf te belonen

Of dit het mentale breekpunt was is moeilijk te zeggen maar feit was dat DSC vanaf de 16-13 in tien minuten tijd maar liefst negen doelpunten achter elkaar wist te scoren en op een riante 16-22 voorsprong kwam. Bij Avanti draaide in deze periode de afstandsschoten uit de korf, werd een strafworp gemist en ging ook een aantal doorloopballen net niet door de korf. Met een aantal wissels probeerde Marrien Ekelmans het tij nog te keren maar de wedstrijd was gespeeld. Eindstand 22-28.

Een wedstrijd met twee gezichten waar Avanti het in de tweede helft met maar een scoringspercentage van 15% laat liggen. DSC in de aangepaste vakkensamenstelling herstelde zich goed en haalde met een goed rendement van 28% in de tweede helft de wedstrijd binnen.

Doelpunten: Stefan Hogervorst (6), Jordi van Zuidam (5), Rick van den Blink (3), Tom Snaphaan (3), Nikki van Trigt (2), Manon Ballings, Judith Goedendorp en Angelo van der Hout.

Foto’s Aleid Auwerda (** deze kunnen niet zonder toestemming van de fotograaf op andere sites gepubliceerd worden)

Andere uitslagen:
TOP (A) – SDO/Blijwerkt 25-18
Nieuwerkerk – Groen Geel 25-18
Meervogels/Fisica – Tempo 12-29

Stand:

Volgende week gaat Avanti | Flexcom op bezoek bij koploper Tempo in Alphen aan den Rijn.

Programma:
19:00 Groen Geel – TOP (A)
19:55 Tempo – Avanti | Flexcom
20:10 SDO/Blijwerkt – Nieuwerkerk
20:15 DSC – Meervogels/Fisica

Daniel Tuinder wint het middenstip schieten en gaat met de Rick van den Blink bokaal naar huis
De veegploeg wist aan het begin van de wedstrijd wat er aan confetti en slingers zou komen dus stond al helemaal klaar.