Een terechte overwinning voor Avanti | Flexcom 2 tegen Rohda 2, maar o wat hebben ze het nog spannend gemaakt. Na een riante 9-5 voorsprong bij de rust kwamen de Amsterdammers nog akelig dichtbij. Van 14-9 zo’n negen minuten voor tijd werd het uiteindelijk 14-13.

Met een straf windje over het veld begon Avanti |Flexcom 2 aan haar eerste thuiswedstrijd. Vorige week werd uit verloren van Nieuwerkerk, dus punten waren zeer welkom. Omdat Enno Verhoef nog op vakantie is zat het coach-duo Niels van der Steuijt en Henk Jan Post aan de kant.

Van links naar rechts: John Hagen (teambegeleider), Henk Jan Post en Niels van der Steuijt

In de eerste helft kwam Avanti bij 2-2 los van de tegenstander. Aanvallend kregen alle spelers veel ruimte om te schieten en het was zaak om je niet te snel te laten verleiden tot een schot. Via Meike Noorlander en Ruben Lowerse pakten de Pijnackernaren de eerste twee doelpuntenvoorsprong. De eerste aanvalscombinatie was voor de rust belangrijk in het uitbouwen van de voorsprong want na de 5-3 waren het weer Ruben Louwerse en Kirsten Tuinder die de marge op vier brachten. Ruben Louwerse was als gebruikelijk dominant in de rebound maar was nu ook belangrijk trefzeker.

Anneleen Kolenbrander scoorde de 2-1 en de 5-2

Verdedigend was Brend Dingenouts belangrijk met vele steals en zo kon Avanti aanval op aanval stapelen. Rohda was daarnaast slordig in de afronding, er werden zelfs twee strafworpen gemist. Bij de stand 7-3 moest een dame van Rohda met een enkelblessure uitvallen. Haar vervangster (Sherida Jansen) zou later in de wedstrijd een belangrijke rol spelen. Met doelpunten van Brend Dingenouts en Kirsten Tuinder werd een 9-5 ruststand bereikt.

Ruben Post scoorde het eerste doelpunt na de rust (10-5)
Invaller Tom Vreugdenhil in mooi duel om de bal

Aanvankelijk was er geen vuiltje aan de lucht voor Avanti want de marge werd zelfs naar zes verschil uitgebreid (13-7). Vervolgens kreeg Rohda-invalster Sherida Jansen het vizier op scherp en kwam Rohda eerst terug tot 13-9 en na de 14-10 waren het twee doelpunten van haar die de 14-12 betekenden met nog twee minuten te spelen. De coach van Rohda wisselde vervolgens tactisch sterk door Sherida naar de andere aanval te halen om er nog een gelijkspel uit te halen. Met nog één minuut te spelen werd het vanuit een strafworp 14-13, maar Avanti | Flexcom speelde de laatste aanvallen goed uit en bleven de punten in Pijnacker. Eindstand 14-13.

Aanwijzingen voor Ruben Louwerse door Niels van der Steuijt

Waar in de eerste helft de eerste aanval van Avanti belangrijk was in de ruime voorsprong kwam dit scorende vermogen in de tweede helft bijna stil te liggen omdat aan de andere kant in de aanval van Rohda invalster Sherida Jansen uiterst effectief was. Waar Avanti in de eerste helft met 6-2 won in de eerste combinatie, ging het in de tweede helft met 1-5 onderuit.

Man van de wedstrijd Brend Dingenouts

Doelpunten: Ruben Louwerse (3), Lisanne Bosma (2), Brend Dingenouts (2), Anneleen Kolenbrander (2), Meike Noorlander (2), Kirsten Tuinder (2) en Ruben Post.

Overige uitslagen:
PKC/SWK Groep 3 – TOP(A) 2 14-18
GKV/Enomics 2 – Nieuwerkerk 2 16-18
Sporting Delta 2 – Nic/Alfacollege 3 14-11

Stand:

Afstandsschot Nils van Zuylen

Programma zaterdag 22 September:
13:30 Nic/Alfacollege 3 – Avanti | Flexcom 2
14:00 Nieuwerkerk 2 – PKC/SWK Groep 3