Een geweldige overwinning van Avanti | Flexcom in Arnemuiden. Tegen koploper TOP (A) werd een welverdiende 21-22 overwinning behaald na een 12-12 ruststand. In de tweede helft pakte TOP als eerste de voorsprong naar 14-12 maar een mooie run van zes doelpunten op een rij bracht Avanti naar 14-18. Toch wist de ploeg uit Arnemuiden weer aan te sluiten naar 18-18. Het slotakkoord was voor Rick van den Blink na de slimme wissels van coaches Marrien Ekelmans en Niels van der Steuijt. Via tweemaal Rick werd het 18-20, waarna via uitgekiend wisselen Rick steeds weer in de volgende aanval gebracht werd en hij daarmee de 19-21 en de 20-22 wist te scoren. Eindstand 21-22.

In de eerste helft kreeg Avanti | Flexcom veel doorbraken en strafworpen tegen vanuit de aanvallende dames van TOP(A), in de tweede helft was het voorverdedigen beter op orde. Maar TOP(A) werd door Avanti bestreden met dezelfde druk die de week ervoor ook aan Tweemaal Zes werd gegeven. Tactisch werd het lengteoverwicht bij TOP(A) ook goed opgelost en pakten Jordi van Zuidam en Tom Snaphaan veel steals in de verdedigende rebound. Rick van den Blink speelde deze zaterdag veel functioneel vanuit de paalzone omdat vakgenoot Jordi de lange keer van TOP tegen zich had staan, maar ook vanuit deze positie wist Rick zijn goaltjes mee te pakken. Aan het slot van de wedstrijd werd de lange Ruben Louwerse bij Avanti | Flexcom ingebracht en kon Rick weer als spits benut worden. En deze rol was hem op het lijf geschreven want hij maakte (mede door het slimme wisselen) de laatste vier doelpunten van Avanti | Flexcom wat, zeker op het veld, uniek te noemen is.

Avanti | Flexcom maakte uiteindelijk het verschil in de tweede vakkencombinatie. Met 12 doelpunten voor Avanti en 8 voor TOP hadden de Pijnackernaren daar een marge van vier doelpunten voorsprong en dat compenseerde het verschil van twee nadeel wat in de eerste vakkencombinatie was opgelopen (12 voor TOP en 10 voor Avanti). Een knappe prestatie van de ploeg van Marrien Ekelmans en Niels van der Steuijt. En het was dit seizoen niet voor de eerste keer dat Avanti in staat is gebleken om het ploegen in de top van het klassement zeer lastig te maken. Waren het in de zaal Tempo (2x) en Groen Geel die dit moesten ervaren, in de tweede helft van de veldcompetitie hebben Rohda en nu ook TOP(A) dit moeten ondervinden. Komende zaterdag wacht de volgende uitdaging wanneer Fiks uit Oegstgeest op bezoek komt in Pijnacker. In de uitwedstrijd verloor Avanti met 16-11.

Doelpunten: Rick van den Blink (7), Stefan Hogervorst (5), Judith Goedendorp (3), Jordi van Zuidam (3), Tom Snaphaan (2), Manon Ballings en Nikki Klijn.

TOP (A) ziet de concurrentie dichterbij komen na de nederlaag tegen Avanti | Flexcom

Voor Avanti was het sowieso een heerlijke dag in Arnemuiden: het A1 won eerder op de middag met 9-19 van TOP(A) A1 en het tweede stuntte met een 14-15 overwinning tegen koploper TOP(A) 2 in de reserve Hoofdklasse. De sfeer zat er na afloop dan ook goed in en dat zijn het ook heerlijke 140 kilometers terugrijden naar Pijnacker. Een mooie afscheidstournee voor Rick om in zijn laatste seizoen toch nog even de punten mee te nemen uit Arnemuiden.

De sfeer zat er goed in na afloop: Avanti | Flexcom neemt zes punten mee uit Arnemuiden

Door de overwinning van Avanti | Flexcom op TOP(A) wordt het boven in de hoofdklasse B weer enorm spannend. DSC uit Eindhoven is nu op gelijke hoogte gekomen met TOP(A) gevolgd door Rohda op twee punten. Rohda speelt thuis nog tegen TOP en tegen DSC en in de laatste speelronde is het DSC – TOP(A). Spannender kunnen we het niet krijgen. SDO/Blijwerkt is door de nederlaag tegen Sporting Delta inmiddels gedegradeerd en ook voor Tweemaal Zes pakken donkere wolken nu samen.

Overige uitslagen:
Fiks – Rohda 18-19
Sporting Delta – SDO/Blijwerkt 20-17
Tweemaal Zes – DSC 13-15

Stand Hoofdklasse B:

Programma zaterdag 25 mei:
15:00 uur DSC – Sporting Delta
15:30 uur Rohda – TOP(A)
15:30 uur SDO/Blijwerkt – Tweemaal Zes
16:00 uur Avanti – Fiks

Met dan aan Jeanette Schreuder voor de foto’s en Edwin Kroeze voor de statistieken en de headlines.