Ondanks een sterk begin aan de wedstrijd met een 4-1 voorsprong lukte het Avanti | Flexcom niet op de punten in eigen huis te houden. Na een 11-15 achterstand bij de rust toonden de Pijnackernaren haar mentale weerbaarheid om terug te komen tot 20-21 ruim tien minuten voor tijd. Helaas lukte het niet om de gelijkmaker te scoren en ging Groen Geel na de 22-24 met een run van vijf doelpunten in de laatste zeven minuten met een 22-29 overwinning van het veld.

Avanti | Flexcom verscheen niet op volle oorlogssterkte binnen de lijnen. Nikki van Trigt was nog te ziek om te spelen en ook Stefan Hogervorst was niet fit genoeg om te starten. Rick van den Blink was wel weer hersteld en was weer ouderwets effectief in zijn aanvallen. Hij zou maar liefst 10 doelpunten maken waarbij de 12-17 uit een strafworp zijn 700e doelpunt in het shirt van Avanti | Flexcom was. Een gigantisch aantal in 5 seizoenen. Voor de 13e keer sloot Rick de wedstrijd af met dubbele cijfers qua doelpunten.

Er stond geen maat op Rick van den Blink deze zaterdag. Maar liefst tien doelpunten en voor de dertiende keer in vijf seizoenen in de dubbele cijfers. Knappe aangeef van Sophie Donkervoort bij deze doorloop.

Ook Angelo van der Hout stond weer volledig hersteld binnen de lijnen en hij ontwikkelt zich goed in de Hoofdklasse. Met veel inzet, drive en vier doelpunten liet hij zien groeiende te zijn. Tegenstander Groen Geel bulkt van het jeugdig talent en met Kevin Dik terug na een blessure is dit het jaar van de waarheid. Wil de ploeg de ambitie van promotie naar de Korfballeague gaan waarmaken met deze succesvolle generatie dan zal het nu moeten gaan gebeuren. Bij geen promotie zal het steeds lastiger worden om de talenten te behouden in Wormer.

Tom Snaphaan in een reboundduel verwikkeld

Avanti | Flexcom begon zeer voortvarend aan de wedstrijd. De eerste twee aanvallen leverden twee doelpunten op via Jordi van Zuidam en Rick van de Blink, gevolgd door een strafworp van Tom Snaphaan. En na de 3-1 was het Rick van den Blink, die knap aangespeeld door Sophie Donkervoort, de 4-1 maakte. Groen Geel zou in de aanvangsfase alleen maar scoren uit standaardsituaties. De 3-1, 4-2 en de 4-3 kwamen allemaal uit een strafworp. Bij 4-4 was de stand alweer gelijk getrokken. Bij 6-6 pakte Groen Geel de eerste twee doelpunten marge naar 6-8, waarna Angelo van der Hout met een prachtige doorloop vanuit het voorveld aangespeeld door maatje Tom Snaphaan de 7-8 scoorde.

Angelo van der Hout heeft zojuist gescoord uit een briljante pass van Tom Snaphaan

Lang bleef de marge op twee hangen maar vijf minuten voor de rust werd deze verder uitgebouwd naar vier bij 9-13. Met scores over en weer zochten de ploegen bij een 11-15 ruststand de kleedkamers op. Na de rust werd Avanti | Flexcom op een achterstand van zes verschil gezet (11-17 en 15-21). Maar toch weer heel knap hoe de ploeg van Marrien Ekelmans en Niels van der Steuijt de rug weer rechtte en binnen vijf minuten terug kwam tot 20-21 via doelpunten van Sophie Donkervoort, Rick van den Blink (2x) en Tom Snaphaan (2x).

Mooie duels tussen Jordi van Zuidam en Kevin Dik

Avanti | Flexcom kreeg het gaatje niet gedicht en moest met lede ogen toezien hoe Groen Geel vlak voor tijd met een run van vijf doelpunten van 22-24 uitliep naar een 22-29 eindstand. Een terechte overwinning van Groen Geel, al had Avanti deze middag af en toe wel pech met het inconsistente fluiten van arbiter Vreeswijk. Overtredingen werden niet altijd met een zelfde maat bestraft en dat gaf de nodige frictie binnen en buiten het veld. Om alle suggesties van mogelijke competitie-beïnvloeding te vermijden zou de KNKV er verstandig aan doen om geen scheidsrechters meer aan te stellen van verenigingen die in dezelfde klasse spelen. Nu is korfbal een kleine wereld en kan je dit in de hogere klassen niet altijd meer voorkomen, maar idealiter wil je dit soort discussies/suggesties niet hebben.

Doelpunten: Rick van den Blink (10), Angelo van der Hout (4), Tom Snaphaan (3), Judith Goedendorp (2), Jordi van Zuidam (2) en Sophie Donkervoort.

Statistieken:

Avanti verliest het in de tweede aanvalscombinatie: 9 doelpunten voor en 16 tegen, waar het 13-13 was in de eerste aanvalsopzet

Andere uitslagen
:
Tempo – TOP(A) 17-15
DSC – Nieuwerkerk 19-24
Meervogels/Fisica – SDO/Blijwerkt 25-21

Stand Hoofdklasse A:

Zaterdag 12 januari wordt de competitie weer hervat en vreemd genoeg gaat Avanti | Flexcom gelijk voor de return tegen Groen Geel naar Wormer. De week ervoor speelt Avanti nog een oefenwedstrijd tegen KorfbalLeague vereniging KCC uit Capelle.

Programma 12 januari:
17:05 uur TOP(A) – Tempo
19:30 uur Nieuwerkerk – DSC
20:00 uur Groen Geel – Avanti
20:20 uur SDO/BlijWerkt – Meervogels/Fisica

Met de teams van de week op de foto