De technische commissie van Avanti|Flexcom en oefenmeester Erwin van der Putten hebben in goed overleg besloten geen vierde jaar aan de tot nu toe uiterst bevredigende samenwerking te plakken. Daarmee zal de club aan het einde van dit seizoen afscheid nemen van de trainer/coach die aan de basis stond van het tot nu toe meest succesvolle, sportieve hoofdstuk uit de geschiedenis.

De huidige sportieve prestaties van de selectie in de Korfbal League hebben op geen enkele manier meegespeeld in de beslissing van zowel Avanti als Erwin. Net zo min als de drie jaar die de samenwerking deze zomer al duurt. “Drie jaar lijkt misschien een logische periode om uit elkaar te gaan, maar wij hebben samen onderzocht of dat in dit geval ook écht zo is”, benadrukt Erwin. “Daarvoor hebben de afgelopen twee maanden drie keer gesproken over de verschillende scenario’s van één extra jaar tot nog eens drie jaar om aan een nieuw team te bouwen. De optelsom van die gesprekken heeft geleid tot de conclusie er na drie jaar mee te stoppen. Ook omdat het niet handig is in een laatste jaar te gaan bouwen aan een nieuwe ploeg. Dat kan dan beter een nieuwe coach doen.”

Nu de kogel door de kerk is, vinden alle partijen het verstandig zo snel mogelijk met het nieuws naar buiten te komen. Erwin: “We moeten het of nu doen, of na de wedstrijd tegen DVO, maar die is pas op 3 februari. En voor Avanti is het ook belangrijk dat het zo snel mogelijk op zoek kan naar een opvolger.”

Hoewel het huidige Korfbal League-seizoen voor Erwin en de selectie nog volop bezig is, kijkt de oefenmeester nu al tevreden terug op de samenwerking. Sowieso sportief. “Toen we samen begonnen, had niemand kunnen vermoeden dat we in de Korfbal League zouden komen te spelen. Al heeft de factor geluk daar natuurlijk ook een rol in gespeeld”, kijkt Erwin terug op de promotie. “Maar los daarvan denk ik dat we zowel voor de spelers, voor mijzelf als voor het publiek veel leuke wedstrijden hebben gespeeld. Maar ook na de wedstrijden was het prettig bij Avanti. En niet alleen met de selectie. Daarom hebben we ook echt in meerdere gesprekken met elkaar proberen te ontdekken of we verder konden.”

[MT]