Zaalwacht: één van de weinige functies waarbij je de meeste tijd heerlijk korfbal kunt kijken. Let wel op dat je herkenbaar aanwezig bent. En natuurlijk ben je het aanspreekpunt voor de scheidsrechters. In geval van externe scheidsrechters maak je ze wegwijs in de sporthal waar je op dat moment zaalwacht bent.

De taken van de zaalwacht

• Scheidsrechters ontvangen, de juiste kleedkamer wijzen.
  • Zorgen dat de scheidsrechter wat te drinken heeft in de pauze (ook aan de bar in Sporthal Emerald kun je een drankje voor (externe) scheidsrechters regelen).
  • Tegenstander ontvangen en wijzen naar de kleedkamers.
  • Palen netjes laten neerzetten en opruimen (meestal doen de coaches/spelers dit).
  • Zorgen dat de spelers ballen hebben om in te schieten (2 stuks en de rest in de kist met het slot erop).
  • 2 spelersbanken klaarzetten (op elke helft 1, aan elke kant van de middellijn).
  • Als nodig de ploegen laten warmlopen achter de schermen en niet aan de kopse kanten van het veld.
  • Ervoor zorgen dat er bij 1, 2, A1 en B1 alleen directbetrokkenen bij de wedstrijd aanwezig zijn. Eenieder die niks met de wedstrijd te maken heeft, moet plaats nemen op de tribune. Let er dus op dat het halletje achter de banken leeg is en dat er geen mensen in de zaal lopen. Zelf heb je een topplek, want jij kan de wedstrijd van dichtbij zien.
  • Scorebord bedienen (m.u.v. van wedstrijden met jurytafel en schotklok bij Avanti 1, 2 en B1).
  • Verantwoordelijk voor een goed verloop van de wedstrijden.
  • Als de scheidsrechter niet komt opdagen, in overleg met de coach/scheidsrechtercommissie een andere scheidsrechter regelen. Let op dat de wedstrijd altijd op het vastgestelde uur gespeeld wordt.
  • Bij uitloop van een wedstrijd uitloopt moet een scheidsrechter – na overleg en op aangeven van de zaalwacht – de tweede helft van de volgende wedstrijd moeten inkorten. Dat moet op zo’n manier dat de daaropvolgende wedstrijd weer op tijd kan beginnen.
  • Je geeft vóór start van elke wedstrijd door aan de scheidsrechter hoe laat de wedstrijd uiterlijk moet worden beëindigd.

Als zaalwacht is het handig om Het Blad te hebben, zodat je precies weet welke wedstrijden gespeeld worden tijdens jouw zaalwacht. Deze pagina kan je ook via het mobiele menu bereiken (planning – zaalwacht).

Kun je een keer niet, ruil dan onderling.