Opgericht in 1962 is Christelijke Korfbalvereniging Avanti inmiddels een bekende naam bij korfbalminnend Nederland. Actief met zo’n 50 teams, een club fanatieke midwekers en een groep enthousiaste jonge kangoeroes en Spookies zijn we uitgegroeid tot een vereniging met ruim 550 leden. Iedere week dragen we trots ons blauwwitte uniform en knokken we – met plezier en respect voor elkaar – voor het hoogst haalbare resultaat.

Dat knokken werd in april 2017 beloond toen ‘onze jongens en meisjes’ van Avanti 1 doordrongen tot de Korfbal League: de competitie voor de beste 10 clubs van Nederland. Een prestatie waar we met z’n allen trots op zijn.

Clubhuis en trainingslocaties

Ons gezellige clubhuis staat in Pijnacker aan de Sportlaan. Hier hebben we sinds de zomer van 2023 de beschikking over vijf  kunstgrasvelden en beachkorfbal veld,  waar we trainen en wedstrijden spelen. In de winter trainen en spelen we bij diverse binnenlocaties: Sporthal De Viergang (direct naast het clubhuis) en Het Baken in Pijnacker, Sporthal ’s Gravenhout in Nootdorp en Sporthal De Emerald in Delfgauw. De volledige adressen vind je op de pagina ‘Accommodaties en contact’.

Spookie en Blue White Dynamite

Avantianen zijn trotse korfballers. Trots op hun sport, hun club en de clubkleuren: blauw en wit. Supertrots op de selectie van Avanti 1 en 2. Iedere wedstrijd – uit of thuis – zijn clubmascotte Spookie en de supportersclub Blue White Dynamite dan ook van de partij. Met trommels en ratels, yells en leuzen zwepen ze het publiek op om de selectie aan te moedigen.

Wil je dat een keer met eigen ogen zien? Kom dan eens kijken bij een wedstrijd van onze selectie. Alle wedstrijdinformatie en speeltijden vind je op de pagina ‘Competitie’.

Verklaring Omtrent Gedrag

Met zoveel actieve teams zijn minstens zoveel trainers en coaches nodig. Vaak zijn dit spelers uit hogere teams, maar ook ouders en andere korfballiefhebbers melden zich om onze spelers te trainen.

Respect en goed gedrag staan bij ons hoog in het vaandel. Daarom mogen trainers en coaches niet eerder aan de slag dan dat ze een Verklaring Omtremt Gedrag hebben kunnen overhandigen. Dat zijn we niet alleen aan onze spelers verplicht, maar zeker ook aan hun familieleden.

Korfballen vanaf 3,5 jaar

Kinderen vanaf 3,5 jaar zijn al welkom bij de Kangoeroes. Tijdens de wekelijkse training op zaterdagmorgen doen we balspelletjes met de kinderen om hun balgevoel (verder) te ontwikkelen.

Vanaf 5 jaar trainen de kinderen mee met de Spookies. Hier leren ze al wat meer over het korfballen zelf en bereiden we ze voor om competitie te gaan spelen als ze 6 jaar zijn.

Kangoeroes en Spookies trainen iedere zaterdag van 09.30 – 10.30 uur bij Sportpark De Groene Wijdte, Pijnacker, of in Sporthal De Viergang, Pijnacker (met uitzondering van de schoolvakanties en de zomerstop).

Competitie

Vanaf 6 jaar plaatsen we nieuwe jeugdspelers in een F-team en spelen ze met het team mee in de competitie. Ieder team traint minimaal 1 en soms 2 keer per week (met uitzondering van de schoolvakanties en de zomerstop). Dat is afhankelijk van het teamniveau. De competitiewedstrijden zijn altijd op zaterdag: de ene keer thuis en de andere keer ‘uit’.

Midwekers

De groep Midwekers is er voor iedereen die wil korfballen, maar die geen competitie (meer) wil spelen. Oud-korfballers, ouders van jeugdspelers en ‘nog-nooit-eerder-gekorfbald’-spelers treffen elkaar bij de wekelijkse training en spelen soms een vriendschappelijke wedstrijd.

Meer informatie over de Midwekers