Pijnacker – Avanti/Post Makelaardij 3 deed zaterdag goede zaken in de spannende competitie in de reserve overgangsklasse. Onder hoge verbale en fysieke druk van tegenstander Groen Geel 3 hield het team van coaches Mathijs en Koen uiteindelijk het hoofd koel en maakte het in het laatste kwart van de boeiende strijd onomwonden duidelijk dat korfballend vermogen uiteindelijk altijd zegeviert: 14-10.

Na de minimale 13-14 nederlaag die de Pijnackerse korfballers Groen Geel eerder in Wormer toebrachten, waren de Noord-Hollanders gebrand op revanche en met name ook op het bereiken van de tweede plaats, waarmee uiteindelijk behoud in de reserve overgangsklasse wordt veiliggesteld. Die intentie werd al direct duidelijk door het vele geschreeuw na elke onderschepping en goal. De eerste daarvan kwam na vier minuten. Drie minuten daarna stond het al 0-4 en had Groen Geel alle reden om het genoegen luidkeels met iedereen in een wijde omtrek rond het Avanti-terrein te delen.

Na een snelle 0-4 achterstand opende Jona de score namens Avanti 3

Twee Avanti-doelpunten in het tweede gedeelte van de eerste helft, de 1-4 van Jona en de 2-5 van Luke, zetten nog geen zoden aan de dijk. Halverwege de eerste helft stond het 2-6, maar naar mate de wedstrijd vorderde, kreeg het derde meer grip op het groengele spel. De tweede van Jona, de eerste van Mark en nummer twee en drie van Luke, brachten beide ploegen vijf minuten voor de rust op gelijke hoogte: 6-6. Groen Geel had op dat moment al ruim tien minuten niet gescoord. De rust kwam bij 7-7 en bood ineens weer alle mogelijkheden voor een goed resultaat. Iets dat na de flitsende start van Groen Geel verder weg leek dan ooit.

Mark goed voor twee doelpunten maar vooral erg belangrijk in het lam leggen van de Groen Geel aanvallen

De tweede helft begon Avanti het spel van Groen Geel steeds beter te lezen. De verdediging kreeg meer grip op het Wormerse spel, waardoor de grote woorden van de gasten meer en meer werden omgezet in daden. Alleen niet perse de goede daden. De duels werden harder en hadden minder het doel om de wedstrijd korfballend nog te winnen en meer om de eigen frustratie te ventileren. Het enige dat Avanti moest doen was het hoofd koel houden en het af maken. Al was dat gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Luke sterk en zuiver met vijf goals

Waar de verdediging de deur vanaf de 9-9 ruim een kwartier dicht hield, moesten beide oefenmeesters alle zeilen bijzetten om de kalmte te bewaren en steeds weer opnieuw een goede aanval op te zetten. En vooral zich niet te laten verleiden tot een doelpoging, waarna de Wormerse mannen steevast probeerden de sterk reboundende Emma af te troeven.

Emma rust hier even uit van haar harde werken in de afvang

Met name Jurgen en Luke moesten veel geduld bewaren, maar uiteindelijk was daar dan toch de beloning. Na negen doelpuntloze minuten na de 9-9, schoten zij Avanti binnen de minuut naar een 11-9 voorsprong. En toen Milou vier minuten voor het einde vanaf de strafworpstip de 12-9 maakte, kon het eigenlijk niet meer fout gaan. De laatste treffer van Groen Geel die in de laatste minuut 14-10 was slechts een doekje voor het bloeden.

Jürgens geduld werd beloond met belangrijke doelpunten

De opluchting was groot na de verdiende zege waarvoor hard gewerkt moest worden. Die brengt Avanti 3 op dit moment op een tweede plaats, een punt boven Rohda 2, waar het volgende week op bezoek voor de lastige taak de tweede plek definitief veilig te stellen.

Koen was zeer druk zijn ploeg rustig te houden

Doelpunten: Luke (5), Jona (3), Mark (2), Jurgen (2), Milou en Jasmijn.