Pijnacker – Avanti/Post Makelaardij A1 toonde zaterdag in eigen huis ondubbelzinnig aan dat de sleutel tot succes tussen de eigen oren zit. Na de kansloze nederlaag van vorige week tegen het duidelijk onderschatte Eibernest A1, dacht het team van Peter Boes en Stefan Hogervorst tegen koploper ONDO A1 niets te verliezen te hebben. Het tegendeel bleek waar. In een chaotisch en uiterst spannend slot, glipte de zo goed als zekere winst op het laatste moment nog door de Pijnackerse vingers (13-13).

Tegen de verhoudingen op de ranglijst in (ONDO A1 zes punten uit drie wedstrijden, Avanti A1 twee uit drie), was het de blauwwitte formatie die, op de start en het spannende slot na, de touwtjes stevig in handen had. Daarbij moet gezegd dat ONDO tot zaterdag nog slechts drie laag geklasseerde broeders in overgangsklasse A had ontmoet (Fortuna A2, De Meervogels A1, KCC A2), terwijl Avanti met Eibernest en met name Valto al twee tegenstanders van formaat had getroffen. Niet voor niets schreef ONDO vooraf op haar website dat het treffen met Avanti wel eens de eerste echte test deze competitie zou kunnen worden. En dat werd het.

Opperste concentratie voorafgaand aan het spannende duel

Na een rommelig begin met onnodige plaatsfouten, nam ONDO via een strafworp en een ver afstandsschot een 0-2 voorsprong. Maar Avanti A1 hervond zich snel en met een fraaie wegtrekbal van Jasper, op een doorloop van Mark, gevolgd door een afstandstreffer van diezelfde Mark, werd de stand gelijk getrokken.

Mark scoort tweemaal van afstand, maar helpt ook zijn vakgenoten scoren.

ONDO A1 zou nog één keer op voorsprong komen bij 2-3, maar nadat Josan dat verschil had genivelleerd, was het Avanti dat de wedstrijd stevig naar zich toe trok. Verdedigend stond het als een huis. Door die verdedigende druk maakte ONDO veel plaatsfouten. En ook in de rebound was Avanti heer en meester, wat de ’s-Gravenzandse bank al vroeg in de wedstrijd dwong tot een aantal wissels en een time out. Ook aan het vele gezeur aan het adres van de scheidsrechter, was duidelijk te merken dat de Westlanders zich een heel andere wedstrijd hadden voorgesteld.

Josan liet zaterdag niet alleen in de A1 zien dat ze kan scoren. Ze deed het later ook in het tweede.

Geleidelijk bouwde Avanti vanaf 4-4 (dankzij de tweede van Mark) aan een solide voorsprong, die kort voor rust zelfs vijf punten bedroeg. Jona, Daan, Milou (2x) en Josan zorgden voor een 9-4 stand. Een onnodige fout in de laatste minuut van de eerste helft, waardoor ONDO via een vrije worp de ruststand op 9-5 zette, vormden op dat moment nog slechts een enkele rimpel aan de horizon. Avanti was duidelijk de bovenliggende partij in de eerste helft.

Avanti A1 is heer en meester in de paalzone

Na de pauze werd de A1 alle kans geboden de opgaande lijn uit de eerste helft door te trekken, nadat ONDO vanaf de strafworpstip faalde. Maar het werd al snel duidelijk dat Avanti niet meer zo vrij kon spelen als de eerste helft. De gedachte dat succes in het verschiet lag, werkte verlammend op het Pijnackers collectief. Doelpunten werden duur en het verschil tussen beide ploegen slonk langzaam maar zeker.

Opperste concentratie in de verdediging

Milou bracht in de derde minuut na de pauze het verschil voor het laatst naar vier (10-6), twee rake afstandsschoten van ONDO maakten er weer een wedstrijd van (10-8) en dit keer was het Peter Boes die via een time-out zijn ploeg weer op het juiste spoor moest zien te krijgen.

Milou scoorde driemaal voor Avanti A1.

Pim werd in de aanval gebracht om een verschil te forceren, maar meer dan wat tijd leverde deze tactische zet niet op. Via treffers van Puck (11-8) en Jona (12-9) kon ONDO nog op afstand worden gehouden. En ook de strafworp die Jasper tien minuten voor tijd benutte en voor een 13-10 tussenstand zorgde, bood nog alle kans op een overwinning.

Maar langzaam werd de druk Avanti A1 teveel. Hoewel het aan kansen niet ontbrak, voerden plaatsfouten en misverstanden de boventoon en maakte de steeds luidere vreugde-explosies van ONDO na een gescoord doelpunt dat het zicht op de zege langzaam maar zeker vervaagde.

De 13 stond bijna tien minuten op het scorebord, terwijl ONDO nog niet klaar was met scoren

Een minuut voor tijd viel dan ook de onvermijdelijke gelijkmaker (13-13) en ONDO kreeg zelfs nog kans de volle buit mee naar huis te nemen, wat op basis van het gehele wedstrijdbeeld nogal misplaatst zou zijn geweest. Maar dat telt niet in de sport.

En dus mocht Avanti na afloop vreemd genoeg ook blij zijn met een punt, hoewel het meer als een nederlaag voelde. Al hadden spelers en coaches, vooraf ongetwijfeld getekend voor een puntendeling.

Opnieuw teleurgestelde gezichten, maar dit keer met opgeheven hoofd

Na een bijna vergelijkbaar wedstrijdbeeld eerder tegen Valto, samen met ONDO de nummers 1 en 2 in de poule, heeft Avanti A1 laten zien met de beste teams mee te kunnen en terecht als een serieuze opponent te worden gezien. Of het die titel echt waard is, zal de komende weken tegen De Meervogels, Fortuna, KCC en Fiducia moeten blijken, waar Avanti een zelfde focus en werklust  op de mat moet leggen, om een nieuwe zeperd als tegen Eibernest te voorkomen.

De stand in overgangsklasse A:

Zaterdag gaat Avanti/Post Makelaardij A1 op bezoek bij De Meervogels A1, waar onderschatting misschien wel de belangrijkste tegenstander is.

Foto’s

Doelpunten: Milou (3), Josan, Jasper, Jona, Mark (allen 2), Puck, Daan (beide 1)