De hoofdmacht van Avanti | Flexcom had maar wat graag de laatste thuiswedstrijd met goed spel het publiek willen vermaken. En ook Sophie Donkervoort (in blijde verwachting) en Rick van den Blink (laatste seizoen) een geweldig afscheid in de zaal gegund met een mooie overwinning. Helaas zat het er niet in deze zaterdag. Tegen een scherp schietend TOP (A), waar Avanti het steevast lastig tegen heeft, werd een forse nederlaag (24-34) geleden. Na een 12-19 achterstand bij de rust, waarbij vooral het tweede aanvalsvak moeite met scoren had, liep TOP (A) in de tweede helft steeds verder weg met een maximaal verschil van 16 doelpunten bij 18-34. Een run van zes doelpunten achter elkaar van Avanti | Flexcom bracht de eindstand op 24-34.

De bedoelingen vooraf waren goed maar de uitvoering was het deze keer niet helaas. Slordigheden in de verdediging welke direct een aantal tegendoelpunten opleverde en een te laag tempo in de aanval maakte dat TOP in het zadel geholpen werd. De Zeelanders pakten veel steals in de Avanti-aanval omdat ze de ballijnen goed doorzagen en waren meedogenloos effectief in haar aanvallen. Als je deze ploeg zo ziet spelen begrijp je niet dat ze niet (langer) hebben meegedaan om de play-off plekken. Het scorend vermogen van het dameskwartet is toch echt een meerwaarde van deze ploeg.

Avanti | Flexcom had het helaas niet vandaag en dat kenmerkte de wisselvalligheid van dit jonge team dit seizoen. Maar over het hele zaalseizoen bezien kan je alleen maar concluderen dat de progressie enorm is en dat er nog veel meer mogelijk is met dit team. De resterende veldwedstrijden moeten het gelijk gaan bewijzen.

Qua scoreverloop keek Avanti-Flexcom al na vijf minuten tegen een grote achterstand aan (1-5) en liep vervolgens de hele wedstrijd achter de feiten aan. In de eerste helft ging het in de eerste vakkencombinatie nog gelijk op (8-8 waarbij Avanti een scoringspercentage van 30% had), maar lieten de Pijnackernaren het liggen in de tweede vakkencombinatie (4-11 waarbij Avanti met 15% een te laag afrondingspercentage had), resulterend in een 11-19 ruststand.

In de tweede helft liep TOP(A) steeds verder weg van Avanti vooral door haar eerste aanval die viermaal achter elkaar het volle rendement uit haar aanval haalde, waardoor Avanti zes minuten voor tijd zelfs tegen een 18-34 achterstand aankeek. Een run van zes doelpunten achter elkaar via Tom Snaphaan (2), Nikki van Trigt (2), Stefan Hogervorst en Nikki Klijn leverde een 24-34 eindstand op. Een scoringspercentage over de hele wedstrijd van 21% (24 doelpunten uit 114 pogingen), met 27% voor de eerste aanval en 16% voor de tweede.

Het was de laatste wedstrijd dit seizoen voor Sophie Donkervoort nadat ze bekendmaakte in blijde verwachting te zijn. Prachtig nieuws voor deze 26-jarige speelster, die bij Avanti | Flexcom vele mooie successen heeft meegemaakt. Van spelen om het Nederlands Kampioenschap Veld in het C1 tegen Dalto C1 (met spelers als Barbara Brouwer, Kaylee Alblas, Dennis Brunt, Elmer Groot Hulze) tot het spelen in de KorfbalLeague. Een fantastische carrière waar ze trots op kan zijn. Een speelster met een prachtig en doeltreffend schot, dat liet ze ook in haar laatste wedstrijd weer zien. Maar ook zo waardevol als aanspeelpunt in de aanval. Menig Avanti-spits heeft optimaal kunnen renderen als hij bij Sophie in het vak stond, altijd op het juiste moment aanspeelbaar zijn en daardoor heel vaak de assist verzorgend bij wonderschone doelpunten. De beauty van Tom Snaphaan in de thuiswedstrijd tegen Tempo is maar één van de vele voorbeelden. Zoals de speaker van Avanti al vermeldde Sophie gaat zich nu opmaken voor de volgende topsport carrière: het moederschap! Sophie van harte gefeliciteerd en we hopen je nog vaak bij Avanti te zien!

Ook voor Rick van den Blink was het de laatste zaalwedstrijd voor Avanti | Flexcom, maar hem gaan we nog terugzien op het veld. Dus daar nog zes wedstrijden de kans om te genieten van dit fenomeen. Een geweldige persoonlijkheid die Avanti veel goeds gebracht heeft.  De statistieken spreken voor zich: 732 doelpunten in 137 wedstrijden: een gemiddelde van 5.34 doelpunt per wedstrijd. Een ongekend aantal. Waar er ongetwijfeld nog meer gaan bijkomen.

Laatste wedstrijd voor Sophie Donkervoort (in blijde verwachting!). Gefeliciteerd!!!
Aanvoerder Jordi van Zuidam overhandigt Sophie cadeautjes namens de selectie.
…en ook Rick van den Blink ontving alvast een cadeau van de selectie

Doelpunten: Rick van den Blink (5), Tom Snaphaan (4), Judith Goedendorp (3), Jordi van Zuidam (3), Sophie Donkervoort (2), Stefan Hogervorst (2), Angelo van der Hout (2), Nikki van Trigt (2) en Nikki Klijn.

Eindstand Zaalseizoen 2018/2019 doelpuntenmakers:

Foto’s Team van de Week

Foto’s wedstrijd en afscheid Sophie en Rick

Andere uitslagen:
Tempo – DSC 24-23
SDO/Blijwerkt – Groen Geel 21-36
Nieuwerkerk – Meervogels/Fisica 26-25

Tempo en Groen Geel plaatsen zich voor de kruisfinales en treffen daar respectievelijk AW/DTV en Wageningen. Meervogels en SDO waren al gedegradeerd naar de Overgangsklasse.

Eindstand Hoofdklasse A:

Met teams van de week op de foto