In de eerste oefenwedstrijd van het seizoen 2018/2019 op het eigen veld zag het publiek een groot aantal nieuwe gezichten bij de seniorenselectie. Drie nieuwe trainers (Marrien Ekelmans en Niels van der Steuijt voor Avanti 1 en Enno Verhoef bij Avanti 2) en vier nieuwe spelers. Angelo van der Hout en Tom Snaphaan komen allebei over vanuit de talentvolle juniorenkampioensploeg van Fortuna/Delta Logistiek uit Delft, Judith Goedendorp speelde vorig seizoen bij Valto in De Lier en Linda van der Zijden kwam uit voor Top Sassenheim 2. Tegenover hun komst staat het vertrek van de trainers Erwin van der Putten en Auke van Gemert naar OVVO en zijn Christie van Wijk en Mena Kuhuwaehl gestopt. Aan spelerszijde vertrok Sijmen van den Bergh naar jeugdliefde Fortuna/Delta Logistiek en hebben David Post en Sophie Donkervoort de korfbalschoenen (tijdelijk?) aan de wilgen gehangen.

Manon Ballings trefzeker

Met het vertrek van deze sterke reboundende en ondersteunende spelers, de binnenkomst van meer aanvallend ingestelde korfballers en het nieuwe trainersteam betekent het dat Avanti | Flexcom iets anders (meer dynamisch) gaat spelen in vergelijking met voorgaand seizoen. Ook zal het nog even zoeken zijn naar de juiste vakkencombinaties en de juiste spelpatronen. Toch kon het publiek bij de eerste thuiswedstrijd tegen overgangsklasser Unitas uit Harderwijk bij vlagen al genieten van snel en verrassend aanvalsspel. Het belangrijkste in deze fase is dat de geoefende nieuwe patronen vanuit de trainingen zichtbaar gaan worden in de wedstrijd en dat het team elke training en elke wedstrijd elkaar beter gaat aanvoelen en beter gaat maken. Een heel mooi proces om te gaan volgen.

Benutte strafworp Stefan Hogervorst

Alhoewel de zomer van 2018 is uitgeroepen tot de warmste ooit werden we net deze zaterdag getrakteerd op een fors aantal regenbuien en moest de wedstrijd in de tweede helft even gestaakt worden vanwege het onweer en het ondergelopen kunstgras. Na de onweersbreak bij een stand 12-14 was het Avanti | Flexcom dat het heft in handen nam en met meer tempo en zuiver schietend de wedstrijd naar zich toe trok. Vooral de tweede aanvalscombinatie maakte het verschil in de tweede helft met 11 doelpunten voor en maar 4 tegen voor de tweede verdediging. Na een 7-12 achterstand bij rust werd de wedstrijd bij 12-14 gestaakt en sloeg Avanti | Flexcom bij 14-16 toe. Binnen no time was de wedstrijd gekanteld naar 20-16. En deze voorsprong van vier doelpunten verschil werd vastgehouden tot het einde. Eindstand 26-22.

Dat je schieten niet verleerd liet Rick van den Blink zien. Net terug van vakantie en weer vijfmaal trefzeker.

Doelpunten: Rick van den Blink (5), Manon Ballings (4), Judith Goedendorp (4), Stefan Hogervorst (4), Jordi van Zuidam (3), Angelo van der Hout (2), Tom Snaphaan (2), Nikki van Trigt en Linda van der Zijden.

Sterke tweede helft met zichtbaar sneller, beter en doeltreffend spel was een applaus waard. Aardige basis om op voort te gaan bouwen de komende weken en maanden.

Komend weekeinde heeft de selectie een trainingsweekend in Eindhoven en spelen zowel het tweede als het eerste op zaterdag een oefenwedstrijd tegen DSC. Voor het eerste een bijzondere wedstrijd omdat zij de week erna gelijk weer naar Eindhoven moeten afreizen voor de eerste competitiewedstrijd ook tegen DSC.

[aa]