In de vooruitblik op het zaalseizoen had coach Henk Jan Post het al aangegeven, er zullen wedstrijden zijn in de Korfballeague 2 waar Avanti | Post Makelaardij niets in te brengen heeft. En de wedstrijd tegen AWDTV was er vandaag een voorbeeld van. De Amsterdammers zijn letterlijk en figuurlijk een maatje te groot. Veel (Korfbal League)ervaring, fysiek, reboundkracht en volwassen spel. Voor Avanti | Post Makelaardij zijn dit wedstrijden om van te leren en gaandeweg het zaalseizoen van te profiteren in de wedstrijden waar het er wel om gaat.

Net als vorige week werd Avanti | Post Makelaardij in de eerste helft al op een forse achterstand gezet (1-7 na een kwartier). Qua aantal kansen ontliepen de ploegen elkaar niet veel in de eerste helft, maar het rendement van AWDTV was beduidend beter. Avanti had een scoringspercentage van 11% (6 uit 54), waar AWDTV met 23% (14 uit 62) de rust inging. Vooral het tweede aanvalsvak van de Amsterdammers (Annelotte Roozenboom, Jet Hendriks, Cedric  Pardieck, Jesper Smit) scoorde een hoog rendement met maar liefst 35%. Het eerste aanvalsvak van AWDTV maakte meer doelpunten (acht) maar uit veel meer pogingen. Daar was de rebound goed verzorgd zodat er regelmatig herhaald kon worden.  Zo maakte Jim Snel vier doelpunten maar wel uit vijfentwintig pogingen. Aan het einde van de eerste helft kwam Jordi van Zuidam in het veld om Jim Snel wat meer verdedigende druk te geven en dat pakte goed uit. Snel kwam minder gemakkelijk tot doelpogingen.  Vlak voor de rust wist AWDTV met drie doelpunten uit standaardsituaties verder uit te lopen naar 6-14.

In de tweede helft kwam Avanti | Post Makelaardij aanvallend beter uit de verf. Kirsten Tuinder en Nikki van Trigt waren belangrijk in de rebound waardoor de mannen al dubbelend tot goede aanvallen konden komen. De Pijnackernaren kwamen hierdoor tot meer doelpogingen (69) dan AWDTV (54) en ook tot meer doelpunten. In de tweede helft zou Avanti | Post Makelaardij met 10-9  beter uit de verf komen. De makke zit niet zozeer in het aantal doelpogingen maar meer in de selectie van de schoten en de afronding. Een scoringspercentage van maar 14% is in deze klasse gewoonweg te laag. Een positieve uitzondering vandaag was Nikki van Trigt die met 4 doelpunten uit 16 schoten tot een scoringspercentage van 25% kwam. Eindstand 16-23. Met de betere tweede helft kan Avanti | Post Makelaardij zeker verder.

Doelpunten: Vincent van Beek (4), Nikki van Trigt (4), Tim van Dorp (2), Yona Peper (2), Tom Snaphaan (2), Lars Molijn en Kirsten Tuinder

Andere uitslagen:
Oost Arnhem – TOP(A) 26-30
TOP/IAA Fresh – MidFryslan/ReduRisk 29-24
Tempo – DSC 19-32
Unitas/Perspectief – Dalto/Klaverblad verzekeringen 20-28

Stand Korfbal League 2

Vincent van Beek maakt strafworp voor de 6-10:

Nikki scoort uit een vrije bal de 14-22:

Avanti 2 (al happend van een lekkere maaltijd) aandachtig toeschouwer. Het tweede won van Sporting Delta 2 met 19-12.