Pijnacker – Het KNKV kwam vandaag met een voor Avanti/Post Makelaardij wel heel vrolijk konijn uit de hoge hoed. Ondanks dat begin deze maand de huidige stand in de competities nog als eindstand werd aangewezen, waarin het eerste al was gedegradeerd naar de overgangsklasse, komt Avanti 1 volgend seizoen toch weer uit in de hoofdklasse.

De echte hoofdklasse! En niet een tot hoofdklasse opgepoetste overgangsklasse, zoals Johan Diepens vorige week bij AvantiTV nog voorspelde, omdat er een niveau tussen de Korfbal League en de huidige hoofdklasse zou komen. Die tussenklasse komt er niet, maar in plaats daarvan wordt de Korfbal League volgend seizoen gespeeld met 11 clubs in plaats van 10, wat een direct gevolg heeft voor alle klassen daaronder, waar steeds een ploeg minder afzakt. Met Avanti/Post Makelaardij als één van de gelukkigen als beste nummer 7.

Illusie
Begin april leefde het korfbalverbond nog met de illusie dat het na 28 april op de een of andere manier de play-offs, play-downs en finales zou kunnen laten spelen. De persconferentie van premier Marc Rutte van 21 april hielp de hoge dames en heren in Zeist uit hun droom. Al voelden ze de bui waarschijnlijk al wel hangen, gezien de snelheid waarmee dit keer een reactie werd gepubliceerd. Er moest een hoop rekenwerk aan te pas komen om tot een uitkomst te komen voor alle klassen. Iets wat niet even op een avond kan zijn besloten.

Dat rekenwerk had onder andere betrekking op de beslissingswedstrijden rond promotie van de hoofdklasse naar de Korfbal League (play-offs, play-downs). Het lukte het KNKV om de ploegen voor de hoofdklasse finale te bepalen (Dalto en KCC) en daarvoor een winnaar aan te wijzen: Dalto. Lastiger werd het om de uitkomst van de play-downs tussen Groen Geel en KCC op papier af te doen. Daarom heeft het hoofdbestuur van het KNKV besloten volgend seizoen bij uitzondering met 11 ploegen in de Korfbal League te spelen. Groen Geel blijft erin, Dalto en KCC erbij en alleen Tempo degradeert.

Een extra ploeg in de Korfbal League heeft direct gevolgen voor de klassen daaronder, waar steeds een ploeg minder afzakt. En dat pakt goed uit voor Avanti. Als beste nummer 7 van de hoofdklasse, met 7 punten (ODIK behaalde er 6 in hoofdklasse B) speelt Avanti/Post Makelaardij volgend seizoen dus weer in de hoofdklasse.

Best denkbare scenario
Daarmee pakt het abrupte einde van de competitie door Corona voor Avanti uiteindelijk verrassend goed uit. Tot vandaag leken de opties om de competitie als niet gespeeld te beschouwen en de laatste stand als eindstand te gebruiken, het meest voor de hand liggend. In het eerste geval zou Avanti weliwaar in de hoofdklasse blijven spelen, maar volgend seizoen in dezelfde loodzware poule uitkomen. In het tweede geval was degradatie hoe dan ook een feit. Nu blijft Avanti 1 in de hoofdklasse, zijn topclubs KCC en Dalto verdwenen en vindt volgend seizoen gewoon weer een nieuwe indeling plaats met nieuwe kansen. Een onverwachte verrassing in tijden van vooral minder opbeurend nieuws.

[MT]