In een rommelige laatste thuiswedstrijd van het seizoen behaalde Avanti | Post Makelaardij een knappe overwinning op Groen Geel | IJskoud de Beste. Na een 4-5 achterstand bij de rust pakten de Pijnackernaren na tien minuten in de tweede helft een 8-6 voorsprong en deze marge werd niet meer uit handen gegeven. De wedstrijd ging vooral de geschiedenisboeken in als het laatste thuisoptreden van de afscheid nemende Merijn Sevenhuijsen, Jitte Janssen, Manon Ballings en Arie Vingerling. Eindstand: 11-9.

Omdat de kampioen (DSC) en de degradanten (Swift en SKF) al bekend waren in de Hoofdklasse B stond er in de wedstrijd tegen Groen Geel weinig meer op het spel. Bezien vanaf het zonovergoten en beschutte terras leek het perfect korfbalweer. Op het veld hadden de spelers echter te maken met een onvoorspelbare dwarrelwind, die het de schutters behoorlijk lastig maakte. Het resultaat was een laag schotpercentage (en een hoog ‘airballpercentage’).

Het talrijke publiek kreeg zodoende niet de beste wedstrijd van het seizoen voorgeschoteld, maar het was toch mooi om te zien dat Avanti als collectief het beste met deze lastige omstandigheden wist om te gaan. Zo fleurde het vlaggenschip het afscheid van Merijn, Jitte, Manon en Arie op met een verdiende overwinning op een Korfbal League-ploeg.

Na een kwartier spelen stonden er nog slechts twee goals op het scorebord (1-1). Er ontspon zich een fysieke wedstrijd, waarin het scheidsrechtersduo de bal met grote regelmaat op de stip legde. Helaas wist Avanti haar eerste drie strafworpen niet te verzilveren, terwijl Groen Geel twee van de drie verkregen stippen scoorde. Beide teams maakten in de tussentijd drie veldgoals (Avanti via Merijn, Nikki en Floor), waarna de ploeg uit Wormer met een marge van twee doelpunten (3-5) de pauze in leek te gaan. Vlak voor het rustsignaal scoorde Manon na een mooie aanval echter de belangrijke aansluitingstreffer: 4-5. Een voor haar karakteristieke wegtrekbal achter de korf, een ‘signature move’ die Avanti veel plezier heeft gebracht en die we zeker gaan missen.

Na de rust bleek de blauwwitte formatie het meest gemotiveerd om voor de overwinning te strijden. Merijn (strafworp) en Nikki bogen de achterstand om in een voorsprong, en na de 6-6 van Groen Geel zorgden Arie en Jitte voor de tweepuntenmarge in het voordeel van Avanti (8-6). Zo namen alle vier de afzwaaiende spelers een doelpunt voor hun rekening.

De gasten uit Wormer naderden nog eenmaal tot één punt, maar na de 9-7 van Jordi kwam de overwinning van het vlaggenschip niet meer echt in gevaar. De wedstrijd kabbelde tot 11-9 voort richting de onvermijdelijke publiekswissel van het afscheidnemende kwartet. Arie verliet het veld met een blauwe fakkel in de hand, een kleurrijk carriereinde van een kleurrijke speler (binnen en buiten het veld), zo vaak de rots in de branding onder de korf.

Ook Merijn en Jitte hebben na drie seizoenen bij Avanti de harten van de Pijnackerse korfballiefhebbers gestolen. Zij nemen hun scorende vermogen en inspirerende doorzettingsvermogen volgend jaar mee naar HKC. Merijn maakte zijn 200e (!) treffer voor de Pijnackerse formatie, een indrukwekkend getal dat hij volgende week in de afsluitende uitwedstrijd tegen Sporting Delta misschien nog wat kan opvijzelen.

In de laatste krachtmeting van het seizoen rest nog slechts de strijd om de vierde plaats, die beide ploegen nu delen met 14 punten.

Link foto’s

Doelpunten: Manon Ballings (2), Merijn Sevenhuysen (2), Nikki van Trigt (2), Stefan Hogervorst, Jitte Janssen, Floor Munnik, Arie Vingerling en Jordi van Zuidam

Andere uitslagen:
Fiks – Sporting Delta 14-14
Dalto/Klaverblad Verzekeringen – Swift (M) 25-22
DSC – SKF 29-22

Verslag: Martin Hoekstra

Laatste thuiswedstrijd van Arie Vingerling…
…en van Manon Ballings, beiden deel uitmakend van een zeer talentvolle Avanti-generatie
BWD had er weer een mooi feestje van gemaakt met soms hilarische liedjes (Duracel Konijn en Ballinks/Balrechts)
Jitte Janssen scoorde belangrijke strafworp (7-6)
En Arie Vingerling verschalkt zijn tegenstander onder de korf (8-6)