Door niet scherp en stevig genoeg aan de wedstrijd te beginnen is Avanti | Post Makelaardij weer tegen een nederlaag aangelopen tegen een van de staartploegen. Na vorige week tegen Tempo al moeizaam te starten keken de Pijnackernaren nu al na vier minuten tegen een 0-5 achterstand aan. Het uitvallen van Tom Snaphaan na drie minuten met een ernstige schouderblessure na een te fysiek duel hielp ook niet. Oost Arnhem ontregelde de aanval van Avanti met terugzakkende heren en het blokkeren van de aangeef en de blauw-witten waren niet bij machte om dit in de eerste helft te omzeilen. Na een ruststand van 7-14 werden Amber van Leuveren, Kirsten en Nathan Tuinder in het veld gebracht. Het publiek zag vervolgens een betere tweede helft. Maar het verschil was al door Oost Arnhem gemaakt en zij zouden geen moment in de problemen komen. Eindstand 17-24.

Oost Arnhem had vorige week de eerste punten van het seizoen gepakt tegen MidFryslan en begon furieus aan de wedstrijd. Nederland had deze week met storm Pia te maken gehad, Avanti kreeg deze zaterdag ook de wind van voren van Oost Arnhem. Met veel beleving en fors de duels aangaan was het Oost Arnhem dat de wedstrijd vanaf seconde één naar zich toetrok. Scherp in de afronding en verdedigend werd de aanval van Avanti volledig ontregeld. Bijna elke rebound was voor de ploeg uit Arnhem en de duels werden niet geschuwd. Dit is wel de norm van het korfballen in de Korfbal League en de trend die we meer in het algemeen zien, het spel is fysieker geworden en je zal daarin mee moeten gaan wil je punten gaan pakken. Bij êén van die duels kwam Tom Snaphaan na drie minuten lelijk in botsing en het ziet er naar uit dat Avanti hem voor langere tijd kwijt zal zijn.  Voor Avanti | Post Makelaardij goed en wel besefte dat de wedstrijd begonnen was stond er na vier minuten al een 0-5 stand op het scorebord. Het was aanvoerster Nikki van Trigt die het eerste Pijnackerse doelpunt scoorde.  Avanti kwam de eerste helft veel moeilijker tot goede kansen en Oost Arnhem had en betere kansen en ook een veel betere afronding. Via 3-9 kwam er uiteindelijk een 7-14 ruststand op de borden. Avanti kwam tot 43 pogingen met een scoringspercentage van 16%, waar Oost Arnhem 56 maal een doelkans had met een prima 25% afronding.

De coaches brachten na de rust gelijk Amber van Leuveren, Kirsten Tuinder en Nathan Tuinder in de ploeg. Avanti | Post Makelaardij kreeg daarmee meer grip op de rebound via Amber en Kirsten en kon meer over de heren gaan aanvallen. Het aanvallende rendement nam hierdoor toe. In de tweede helft zou Avanti 50 maal tot een doelpoging komen met 20% afronding, vergelijkbaar met Oost Arnhem (10 uit 49). Een gelijkspel in de tweede helft (10-10), maar dit kon de slechte eerste helft zeker niet compenseren. Een jammerlijke 17-24 nederlaag was het eindresultaat. Het is voor het eerst dit zaalseizoen dat Avanti | Post Makelaardij onder de 100 doelpogingen wordt gehouden (93). Coach Mena Kuhuwaehl gaf na afloop aan dat hij Oost Arnhem een sterke ploeg vindt en dat Avanti daar terecht van had verloren.  De niet scherpe start tegen zowel Tempo als Oost Arnhem behoeft zeker aandacht en verbetering.

Waren er dan geen lichtpunten deze wedstrijd? Natuurlijk waren die er: het eerste doelpunt van invaller Pim Molijn in het eerste, het eerste zaaldoelpunt van Amber van Leuveren in de hoofdmacht, de energie die de invallers in de tweede helft brachten en routinier Jordi van Zuidam die Bas Broenink een zeer lastige avond bezorgde.

Doelpunten: Lars Molijn (4), Nathan Tuinder (3), Jordi van Zuidam (3), Tim van Dorp (2), Nikki van Trigt (2), Vincent van Beek, Amber van Leuveren en Pim Molijn

Foto’s Perry Biemans (sportsnap.nl)

Andere uitslagen:
TOP/IAA Fresh – Tempo 21-13
MidFryslan/ReduRisk – Unitas/Perspectief 19-18
AWDTV/IJskouddeBeste – TOP(A) 21-17
DSC- Dalto/Klaverbladverzekeringen 24-19

Stand:

Het eerste zaaldoelpunt van Amber van Leuveren in de hoofdmacht (8-18 uit een strafworp):

En het eerste doelpunt van Pim Molijn in het eerste (let op speaker Edward Beemer en het vingertje van Pim bij de 10-19):

Goede invalbeurt voor Amber van Leuveren en Pim Molijn….

…en ook invaller Nathan Tuinder trefzeker met drie doelpunten in 1 helft
Jordi van Zuidam bezorgde Bas Broenink een lastige avond. Hier de 15-23 uit een doorloop.
Lars Molijn met een fade away voor de 13-22
Nikki van Trigt scoorde het openingsdoelpunt
Floor Munnik tegenover Noa Kapteyn
Merel Knetemann met een assist op Tim van Dorp
Oost Arnhem was reboundend erg sterk deze wedstrijd
Oplopen met je dochter is het mooiste wat er is. Wat een trotse vader Vincent van Beek met dochter Tess.