Goudhaantje Nathan Tuinder bezorgt Avanti | Post Makelaardij 1  twee, hele belangrijke, punten in de uitwedstrijd tegen DeetosSnel. Na een 7-9 voorsprong bij de rust liepen de Pijnackernaren uit naar 9-16. Nadat DeetosSnel overstapte op een andere verdedigende tactiek viel de doelpuntenproductie van Avanti stil en kwam DeetosSnel terug op gelijke hoogte (16-16). Een strafworp tien seconden voor tijd voor Nathan Tuinder bracht Avanti | Post Makelaardij de overwinning (16-17).

Beide ploegen kende personele problemen. Bij DeetosSnel ontbrak Joost Hofman en aan Avanti-zijde ontbraken Jordi van Zuidam (werk) en Judith Goedendorp (ziek, maar wel op de bank) in de basisopstelling. En ook captain Stefan Hogervorst moest zich in de eerste helft al snel laten vervangen met een rugblessure. Zijn vervanger Nathan Tuinder had al een volledige wedstrijd in het tweede erop zitten.

Avanti | Post Makelaardij wist de aanvallende speerpunten bij de heren van DeetosSnel (Mees Oppe en Nout van der Wal) deze zaterdag goed uit te schakelen via Tom Snaphaan en Tim van Dorp. Daarentegen wisten de Dordtse dames deze keer de korf goed te vinden. Avanti | Post Makelaardij speelde aanvallend geduldig en zocht goed naar de juiste kans. Het team van coaches Henk Jan Post en Mena Kuhuwaehl wist daarmee op een hele mooie 9-16 voorsprong te komen. DeetosSnel schakelde vervolgens over op het achterverdedigen door de twee heren achter het blok om Avanti zo geen rebound meer te geven.

DeetosSnel kwam met deze tactiek terug tot 16-16.  Veel wissels in de tweede helft waarbij Ruben Louwerse werd ingebracht voor de aanvallende rebound en Pim Molijn om Nathan Tuinder in de verdediging te vervangen en lucht te geven. Ook nog minuten voor de zieke Judith Goedendorp.. Na de 16-16 was er nog een minuut te spelen en Avanti | Post Makelaardij zocht weer geduldig de kansen. Tien seconden voor tijd kreeg Nathan Tuinder een strafworp mee die hij ook benutte. Eindstand 16-17.

Hele belangrijke punten voor Avanti | Post Makelaardij, ook gezien de uitslagen bij de andere verenigingen. Nog drie wedstrijden te gaan. De nummers 1 t/m 6 “promoveren” naar de nieuwe Ereklasse. De nummer 7 heeft nog een promotie/degradatiewedstrijd en de nummer 8 blijft in de Hoofdklasse. Zaterdag 3 juni wordt de competitie vervolgd met een thuiswedstrijd tegen Tempo. Het wordt wederom een zeer spannend slot van de competitie.

Doelpunten: Vincent van Beek (4), Tom Snaphaan (4), Nathan Tuinder (4), Merel Knetemann (2), Nikki van Trigt (2) en Floor Munnik

Met dank aan Edwin Kroeze voor het scoreverloop en de hoogtepunten.

Andere uitslagen:
DOS(W) – Sporting Delta 10-12
Tempo – Fiks 12-16
De Meervogels – HKC(Ha) 16-19

Stand Hoofdklasse B:

Programma zaterdag 3 juni:
15.30 uur Avanti | Post Makelaardij – Tempo
15.30 uur HKC(Ha) – DOS (W)
15,30 uur Fiks – DeetosSnel
16.15 uur Sporting Delta – De Meervogels