Met de 21-18 overwinning op SKF speelde Avanti | Post Makelaardij zich praktisch bijna veilig. Theoretisch kan Swift (M) Avanti nog passeren, maar gezien het programma van de Zeeuwen is het zeer onwaarschijnlijk dat ze de Pijnackernaren nog gaan passeren.

Aanvoerder Stefan Hogervorst was weer terug in de gelederen na zijn blessure en zou deze middag aanvallend een beslissende rol spelen. Met een hoog rendement op zijn schoten wist hij maar liefst acht maal te scoren. Avanti | Post Makelaardij pakte een 4-0 voorsprong met doelpunten van Judith Goedendorp, Merijn Sevenhuysen en tweemaal Stefan Hogervorst. Even leek het erop dat Avanti net zo’n ruime overwinning zou gaan halen (11-21) als destijds in de heenwedstrijd. Maar SKF wilde toch een poging wagen om nog niet deze zaterdag te moeten degraderen. In de eerste helft hield Avanti de Veenendalers nog op een gat van vier doelpunten en ging rusten met een 9-5 voorsprong.

Tien minuten na de rust had SKF de marge terug gebracht naar twee verschil (12-10) en na de 14-10 ook weer terug naar 14-12. Waar het eerste verdedigingsvak van Avanti | Post Makelaardij gemakkelijk scoorde in de aanval en deze wedstrijd vijfmaal het maximale rendement uit haar aanvallen haalde zorgde dit vak ook voor de meeste tegendoelpunten. Er werd niet scherp genoeg verdedigd en de goals werden te makkelijk weggegeven. Uiteindelijk zou dit Avanti-vak 15 doelpunten maken maar er ook 14 tegen krijgen. Het bleef in de tweede helft daardoor lang nog een wedstrijd en dat was zeker niet nodig geweest. Zes minuten voor tijd kwam SKF op één doelpunt verschil (17-16) maar gelukkig stonden routiniers Jordi van Zuidam, Stefan Hogervorst en Nikki van Trigt op en bezorgden Avanti de overwinning. Eindstand 21-18. Deze uitslag betekende dat SKF degradeert uit de Hoofdklasse en volgend seizoen met een nieuwe ploeg in de Overgangsklasse gaat spelen.

Avanti kan vanaf nu vrijuit gaan spelen en misschien voor nog wat verrassingen zorgen. Komende week naar Eindhoven naar bijna kampioen DSC. DSC heeft vandaag Groen Geel verslagen en daarmee de weg vrijgemaakt voor promotie naar de Ereklasse. Zou Avanti gaan voor een stunt in Eindhoven? We gaan het zien.

Doelpunten: Stefan Hogervorst (8), Merijn Sevenhuysen (4), Floor Munnik (2), Nikki van Trigt (2), Judith Goedendorp, Angelo van der Hout, Jitte Janssen, Tom Snaphaan en Jordi van Zuidam

Stats:
Pogingen Avanti 107 (20%)  SKF 96 (19%)

Nikki 2 op 3 (67%)

Vandaag de 78e achtereenvolgende wedstrijd voor Tom Snaphaan in het 1e. Hij steekt daarmee Jordi van Zuidam voorbij. Alleen Stefan  Hogervorst (92) en Fenna van Leeuwen (121)  staan nog voor hem.

Link foto’s

Andere uitslagen:
Fiks – Swift 24-18
Sporting Delta – Dalto Klaverbladverzekeringen 19-13
Groen Geel/IJskoud de Beste – DSC 12-19

Programma zaterdag 21 mei:
15.30 uur Fiks – Dalto/Klaverbladverzekeringen
16.00 uur SKF – Swift
17.15 uur Sporting Delta – Groen Geel/IJskoud de Beste
18.30 uur DSC – Avanti | Post Makelaardij

Stand Hoofdklasse B

Manon’s kenmerkende draaischot op (Bal)links