Na een wervelende show in Sportcentrum De Viergang  staat Avanti | Post Makelaardij alleen aan kop in Hoofdklasse B.  Een hele vette 33-22 overwinning op de gasten uit Middelburg en Avanti blijft  meedoen om de promotie naar Korfbal League 2 na een geweldige eerste helft met daarin een ontketende Judith Goedendorp. De rust wordt bereikt bij 20-12 waarbij Judith  uit 8 pogingen 7 keer scoort. Dat hebben we nog niet eerder gezien, en dat zal  ook niet heel vaak gaan gebeuren.

Smalle selectie
Swift was met slechts 10 veldspelers richting Pijnacker gekomen.  Het 2e van Swift speelde op nagenoeg dezelfde tijd. En deze spelers hadden ook  niet veel steun aan het publiek. Er waren slechts een handjevol Zeeuwen meegekomen.

Heerlijke wedstrijd
Het in grote getale opgekomen publiek kwam in de Viergang enorm aan hun trekken.  Vooral  in het eerste kwartier wordt er met scherp geschoten door Avanti, Swift geeft verdedigend veel ruimte weg, en dat hebben ze geweten. Na een kleine 10 minuten  spelen staat de ploeg van Henk Jan en Mena al op een 11-6 voorsprong.  Waar Swift het regelmatig met 1 schots aanvallen moet doen blijft Avanti aanvallend erg gevaarlijk. Vooral Jordi en Vincent zijn nauwelijks te stoppen. Strakkere dekking betekent voorbij gelopen worden. De druk naar binnen is erg hoog. Als daarbij Judith ook nog elke bal die ze schiet scoort blijft er voor Swift weinig te halen. Aan Swift kant is het Naomi Zuidweg  die op scherp staat met 4 treffers in de eerste helft.  De strafworp van Vincent voor 6-4 is al weer zijn 50e treffer dit seizoen waamee hij met straatlengte topscorer is dit seizoen. Het is bij rust al 20-12.

Eigenlijk is de wedstrijd bij rust natuurlijk al gespeeld. Met het grote krachtsverschil tussen de ploegen gaat Swift dat gat nooit meer dichten. Toch wel verrassend omdat er vooraf een spannende wedstrijd verwacht werd. Gedurende de tweede helft blijft het verschil steeds rond de 10 doelpunten en er kan nog wat gewisseld worden. Tim van Dorp  is hersteld van zijn schouderblessure en komt voor het eerst sinds 22 oktober vorig jaar weer in het veld. Verder komt Amy Peper in het veld voor de geblesseerde Judith Goedendorp. En als laatste mag Lars Molijn  nog wat minuutjes in 1 meepikken. Aan de kant van Swift komt oude bekende Jord Bezemer, die momenteel in Middelburg woont, ook nog in het veld.  De eindstand wordt 33-22.

Verrassend eenvoudig
Vooraf werd een  spannende pot verwacht. Zoals de keiharde ontmoeting tegen GKV/Enomics. Maar dat kwam er totaal niet van. Avanti heeft vanaf de eerste minuut de wedsrijd in handen gehad en Swift had daar niets tegen in te brengen.  In de ranglijst staat Avanti nu met 10 uit 5 aan kop en op de tweede plaats staat DOS(W) met 1 verliespunt. De wedstrijd tussen Swift en DOS moet nog worden ingehaald.

Blessures
Helaas zijn er nu wel een aantal blessures in het Avanti dames kamp. Yvette de Schepper is een paar weken uitgeschakeld door een spierblessure. En vandaag zijn daar Judith Goedendorp en Kirsten Tuinder bijgekomen. Kirsten viel al geblesseerd uit in het 2e.

Statistieken
Avanti  (33/116) – 28%   Swift  (22-112) – 20%
Judith (7-10) – 70%

Het komt niet vaak voor dat er 33 keer gescoord wordt door Avanti. Dit is dan ook pas de vijfde keer in de historie dat dit gebeurt. En eigenlijk moeten we de 42-11 uit 2015 tegen Tempo niet meetellen omdat Tempo toen met het 2e naar Pijnacker kwam.

1 20142015 Zaal 2015/01/24 Avanti – Tempo 42-11 42
2 20212022 Zaal 2022/03/12 Avanti| Post Makelaardij – Pernix 34-16 34
3 20192020 Zaal 2019/11/16 Avanti| Post Makelaardij – Rohda 34-16 34
4 20162017 Zaal 2016/12/10 Avanti – DeetosSnel 34-26 34
5 20222023 Zaal 33

Volgende week
Zaterdag 21 januari al weer de vierde thuiswedstrijd voor Avanti, tegen Nieuwerkerk. Een oude bekende, maar er is natuurlijk bij Nieuwerkerk veel veranderd sinds de vorige ontmoetingen. Veel topspelers zijn vertrokken en er komt een compleet nieuwe selectie naar Pijnacker.  Het 2e start om 17:15 en het eerste wederom om 19:00.

Doelpunten: Judith Goedendorp (7), Vincent van Beek (6), Stefan Hogervorst (6), Jordi van Zuidam (5), Floor Munnik (3), Merel Knetemann (2), Tom Snaphaan (2), Lars Molijn en Nikki van Trigt

Andere uitslagen:
DOS  (W) – GKV/Enomics 19-18
ODIK – Pernix 22-16
Nieuwerkerk – De Meeuwen 14-22

Stand Hoofdklasse B

Team van de week D3 had een top avond

Balsponsor was vandaag De Hoog Orchids. Links Levi de Hoog en rechts Vince de Hoog.

Jordi als een dartel veulen in het veld. Wat speelt hij momenteel goed. Hier tegen invaller Menno Kasse.

Judith 7 op 8 in de eerste helft. Later helaas met blessure naar de kant.

Tim na een aantal weken blessureleed eindelijk weer speelminuten.

Vincent ruimschoots topscorer dit seizoen met inmiddels 56 treffers.

Voor wie nog wil nagenieten van de wedstrijd met commentaar van Ruben Post en Niels van der Steuijt