Den Haag – Avanti/Post Makelaardij A1 heeft zich geplaatst voor de finale van de Haagse Korfbaldagen. In een spannende partij tegen Refleks A1, dat afgelopen zaterdag nog eenvoudig aan de kant werd gezet, maakte een volhardende strijdlust de matige Pijnackerse start goed. Dankzij de 18-16 overwinning wacht vrijdagavond (20.45 uur, Steenwijklaan) in de finale Die Haghe A1.

Door het beperkte deelnemersveld kwamen Avanti en Refleks elkaar voor de tweede keer tegen in vier dagen tijd. Maar waar de Rijswijkse formatie onder leiding van Hernandez Sam Sin zaterdag na een felle start al na een kwartier het kruit had verschoten en Avanti het initiatief kon overnemen, begon het team van Bas en Karim gisteravond zelf te zwak om het opnieuw scherpe Refleks van repliek te dienen.

Wat niet hielp is dat naast David nu ook Emma zich met een dikke enkel in de ziekenboeg heeft gemeld, hoewel Avanti/Post Makelaardij A1 daarnaast nog over voldoende kwaliteit beschikt. Dat kwam er in de eerste helft alleen nog niet uit. Kort voor de pauze gaf het scorebord een negatieve 4-11 tussenstand aan, al wist de A1 dat verschil halverwege nog wel iets te reduceren (ruststand: 7-11).

Ook het begin van de tweede helft was nog niet goed. Drie doelpunten van Reflleks op rij, leidde tot een 7-14 stand. Maar vanaf daar kroop Avanti langzaam dichterbij en begon het geloof te groeien. Vijf minuten voor het einde was het verschil nog maar twee (14-16) en bleek de Rijswijkse weerstand gebroken. Maddy en Justin hadden met belangrijke doelpunten een groot aandeel in de genadeklap, die trainer Bas Molijn na afloop tot tevredenheid stemde. “Dat wij nu in staat zijn om in een slechte wedstrijd een tandje bij te zetten en als nog te winnen, toont de groei naar volwassenheid van deze ploeg.”

Vrijdagavond zal de A1 opnieuw alles moeten geven tegen weer een sterke tegenstander. “ Het wordt een pittige pot. Een echte finale, waarin iedereen op scherp zal staan.”

Het mooiste zou natuurlijk zijn als zoveel mogelijk Avantianen vrijdagavond in de sporthal van HKV/Ons Eibernest de A1 steunen in de strijd om de eerste plaats. Maar dat kan eventueel ook virtueel. De wedstrijd zal via een livestream te volgen zijn. Zie hieronder de link.