Den Haag – Een échte finale. Oplopen in de spotlight. En hoofdklasser Die Haghe A1 als tegenstander, met een fanatieke en omvangrijke aanhang, die de definitie “hol-van-de-leeuw” voor velen voor het eerst echt liet voelen. Avanti/Post Makelaardij A1 moest er vrijdagavond aan geloven tijdens de eindstrijd van de Haagse Korfbaldagen,  waar de spanning uiteindelijk toch de groot bleek:  21-19 verlies.

Dat het team van Bas Molijn en interim-coach David Mast zich tot vijf minuten voor het einde niets van de immense druk leek aan te trekken, onderstreepte de stappen naar volwassenheid die het team ook in Den Haag liet zien.

Avanti nam met brutaal spel, snelle acties en scherpe schoten een 1-5 voorsprong na tien minuten. Fraai waren de acties van Merijn, die de 0-1 inluidde, en een schitterende doorloop van Radek voor de 1-3.

Schitterende doorloop van Radek voor de 1-3

Na een time-out voor Die Haghe ontspon zich een meer gelijkopgaande strijd, waarbij Avanti wel scorend het initiatief hield, maar het verschil nooit groter werd dan drie treffers. Marjuka  schoot van grote afstand  de 9-12 ruststand op het scorebord.

De 1-5 van Justin onder het fanatieke vak van de Die Haghe supporters

Avanti kon dan ook tevreden de kleedkamers opzoeken voor de rust, waarna beide ploegen in de tweede helft aanvankelijk doorgingen waar ze gebleven waren. Al voerde Die Haghe de druk naar binnen wel verder op en om daar de angel uit te halen, moest meer risico worden genomen. Met wisselend succes. Die Haghe kwam bij 11-12, 12-13 en 15-16 heel dichtbij, maar steeds liep Avanti daarna weer weg. Voor het laatst dankzij afstandstreffers van Luuk en Marjuka, waardoor het tien minuten voor het einde ‘gewoon’ nog 15-18 stond.

Met twee rake doorlopen en een afstandsschot was Tess aanvallend weer van grote waarde voor haar team

Maar met de beker in het vizier, kreeg de spanning in de laatste drie minuten uiteindelijk toch vat op de jeugdspelers uit Pijnacker. Die Haghe startte een definitieve demarrage om bij 18-18 voor het eerst sinds de 1-1 weer langszij te komen. Justin schoot zijn team nog één keer op voorsprong (18-19) maar daarna was de koek op en gebeurde wat stiekem al even in de lucht hing. Die Haghe ging erop (19-19) en erover.

Sam ook goed voor drie goals

Wat restte was aanvankelijk teleurstelling en frustratie. Maar die maakten al snel plaats voor trots voor de uitstekende prestatie die Avanti/Post Makelaardij A1 het gehele toernooi en helemaal deze wedstrijd onder uitdagende omstandigheden neerzette. Een goede opmaat naar het komende zaalseizoen, waarin promotie naar de hoofdklasse het enige doel is dat  bij dit team past.

Aanvoerder Luuk in opperste concentratie

Doelpuntenmakers in de finale: Sam, Tess, Marjuka, Merijn (allen 3x), Radek, Justin en Luuk (beide 2x), Maddy (1x).

Alle spelers hadden een aandeel in de score, die ook nog eens netjes was verdeeld over de meiden en de jongens. En dan nog  te bedenken dan Emma en David zich noodgedwongen op de bank hadden zitten verbijten. Met hun blessures gaat het de goede kant op, maar Bas wilde om begrijpelijke redenen een week voor de start van de competitie geen risico nemen met zijn sterspelers. Dat de ploeg ook zonder het duo tijdens de Haagse Korfbaldagen tot deze prestaties kwam, toont aan dat de ambities zeker geen grootmoed zijn.

Later meer foto’s en een item in AvantiTV.

Hoogtepunten van de wedstrijd