Maassluis – Van kanonnenvoer tot luis in de pels in twee keer dertig minuten. De wedstrijd van Avanti/Post Makelaardij A2 bij Maassluis A1 was een schoolvoorbeeld van de ontwikkeling die het team onder leiding van de trainers Dennis, Jona en Ruben dit seizoen doormaakt. Winst zat er niet in, maar veelvraat Maassluis A1 kreeg zeker niet de gemakkelijke middag die het op basis van de eerste tien minuten verwachte. Eindstand: 17-12.

De warming-up van Maassluis A1 boezemde al direct de nodige angst in. Twee boomlange spierbundels vormden daarbij alleen al het meest visuele aspect. Avanti kon aanvankelijk dan ook niet veel uithalen tegen de druk op het spel van Avanti, terwijl het aan de andere kant maar weinig kansen nodig had om op een 5-0 voorsprong te komen. De A2 deed echt wel haar best. Melle K. zat regelmatig bovenop de lip van wat een jonger broertje van Jordi van Zuidam leek, maar het is onmogelijk om helemaal geen schot meer toe te laten. En daar had van Zuidam jr. vaak dan al voldoende aan. En in het andere vak had Melle D. dan misschien wel minder spierballen dan zijn eveneens boomlange tegenstander, hij sprong wel hoger.

Avanti schoot echter te weinig op de korf om serieus iets terug te doen. Het wilde eerst alle aanvalsposities goed ingevuld hebben, maar had door de grote druk vaak al de bal verspeeld voordat een serieuze kans kon worden genomen.

Het eerste Avanti doelpunt kwam dan ook een beetje uit de lucht vallen. Janne schoot van afstand de 5-1 binnen en gaf daarmee het goede voorbeeld aan haar team. Gewoon meer schieten. Al was dat voor sommigen gemakkelijker gezegd dan gedaan. Niet voor Maaike, want die maakte snel daarna de 5-2.

Langzaamaan raakte Avanti de verdedigende schroom kwijt en zat het Maassluis meer op de huid. Maar juist toen dat gebeurde, liep Maassluis uit naar een 9-2 stand, voordat Tijn 9-3 maakte.

Bij die stand moest Melle K. zijn harde werken bekopen met een pijnlijke enkel, doordat hij op de voet van zijn tegenstander belandde. Quinten moest zijn plaats innemen, terwijl Tijn de verdediging van het jongere broertje van Jordi van Zuidam overnam en daarin steeds meer bedreven raakte.

Vlak voor het einde van de eerste helftmaakte Janne haar tweede doelpunt, koelbloedig vanaf de strafworpstip. Ruststand: 9-4.

Na de pauze bleef de A2 aan het elastiek hangen. Steeds als Maassluis A1 weg probeerde te lopen, trok Avanti weer dichterbij. Vanaf 10-4 bijvoorbeeld via een strafworp en afstandsschot van Noor. Ook de 14-9 van Noor, na een fraaie actie van Tijn, toonde aan dat Avanti A2 steeds beter in de wedstrijd zat. Zoals bij 16-11, toen Janne twee keer achter elkaar precies op het juiste moment in de aangeefpositie kwam om Kelt, in het veld gekomen voor de leeggespeelde Simon, een doorloop aan te geven. Kelt speelde twee keer fraai af aan de wegtrekkende Melle D., maar de acties leverden niet het doelpunt op dat ze verdienden.

Quinten maakte 1 minuut voor tijd het laatste Avanti-doelpunt en de 16-12 stand was een mooie afspiegeling van de wedstrijd. Helaas wist Maassluis in de slotseconden nog een keer te scoren, maar als je bedenkt dat Maassluis A1 met een doelsaldo van +73 na zes wedstrijden, nog niet eerder deze competitie nog maar 17 doelpunten wist te scoren, dan zet dat de prestaties van Avanti A2 in een heel ander daglicht. Het was genieten van het fanatieke spel, vooral verdedigend. En als het team aanvallend iets meer durf had getoond (en Bas niet had hoeven afstaan aan de A1), dan had er misschien nog wel meer in gezeten.

De spelers moesten na afloop nog wel even worden overtuigd dat ze echt wel een goede wedstrijd hadden gespeeld

Doelpuntenmakers: Janne (3x), Maaike (3x), Noor (3x), Tijn (2x), Quinten (1x).