Avanti B1 heeft het zwaar dit jaar. Zowel op het veld als in de zaal wordt er in de hoofdklasse gespeeld. Met een team waarin vier leden slechts een jaartje hoofdklasse-ervaring hebben en de rest niet, sta je dan vrijwel altijd tegen teams met veel meer ervaring. Maar soms, soms dan lukt het.

Veldseizoen

In de verwachting dat het een moeilijk jaar zou worden, begonnen de coaches Mario, Angelo en Tom al vroeg met de voorbereiding voor de veldcompetitie. Beachkorfbal, conditie-, kracht- en weerbaarheidstraining en een toernooi zorgden ervoor, dat behoorlijk wat uren waren gemaakt bij aanvang van de competitie.

De competitie begon voortvarend. De eerste wedstrijd werd een punt gepakt en in de derde wedstrijd zelfs de winst tegen het veel sterker geachte KZ. Toen kwam de klad erin. De rest van het veldseizoen werden geen punten meer behaald. Vaak kon het team wel een helft goed meekomen, maar daarmee win je natuurlijk geen wedstrijden. Na acht van de veertien wedstrijden staat Avanti B1 dan ook (gedeeld) laatste in de poule.

Begin zaalseizoen

De poule in de zaalcompetitie was minstens zo zwaar met teams als Fortuna, KZ en Die Haghe, die tot de landelijke top behoren. Het doel van Avanti was en is om niet te degraderen en in ieder geval ontwikkeling te laten zien.

De eerste twee wedstrijden werden verloren. Niet leuk, maar de punten waren ook bonuspunten geweest tegen deze tegenstanders. De wedstrijd uit tegen Haarlem B1, als verwachte mededegradatiekandidaat, was echter wel een vierpuntenwedstrijd. De eerste helft ging gelijk op, maar bij een stand van 9-8 sloeg het noodlot toe. Een speler van Avanti kwam ongelukkig ten val, met een dubbele armbreuk tot gevolg. Wedstrijd gestaakt en een speler kwijt voor in ieder geval de rest van het zaalseizoen.

Het gehavende team weet de volgende wedstrijden niet te winnen. Ook de inhaalwedstrijd tegen Haarlem op de vrijdagavond voor de kerstvakantie gaat helaas verloren. Dit is echter de eerste zaalwedstrijd waarin Avanti tot de laatste minuten meedeed voor de winst.

Nieuw jaar, nieuwe kansen

Ook in de eerste wedstrijd van het nieuwe jaar tegen Tempo waren er kansen. In de tweede helft werd zelfs een voorsprong van drie doelpunten genomen. De wedstrijd kantelde echter, toen de coach van Tempo de meegebrachte (lange) A-spelers inzette en de coaches van Avanti daar niet direct een antwoord op hadden. Deze wedstrijd ging helaas met 20-21 verloren.

De week erna beloonde Avanti zich wederom niet met punten. In de tweede helft was tegenstander Groen Geel rijp om te worden verslagen, maar GG nam toch de punten mee naar het noorden: 16-17. De wedstrijden tegen KZ en Die Haghe gingen daarna ruim verloren, waardoor Avanti nog steeds op die akelige nul punten en op de roemloze achtste plaats stond.

8 februari: Haarlem thuis

Als er nog een dag zou komen voor een overwinning, dan was het deze dag: 8 februari. De thuiswedstrijd tegen Haarlem stond op het programma. Als deze wedstrijd verloren zou gaan, dan was degradatie onvermijdelijk.

Voor de gelegenheid was een aspirantendelegatie van BWD op komen dagen om voor wat sfeer te zorgen en de sfeer was er. De eerste helft ging gelijk op, wat resulteerde in een 8-7 ruststand. In de tweede helft liep Avanti uit naar een 15-11 voorsprong. Haarlem zette nogmaals aan en kwam terug tot 15-14. De slotfase was echter voor Avanti, dat daarmee een eerste overwinning pakte in het zaalseizoen: 18-14!

Eindelijk echt blije gezichten op het veld en op de tribune. Na 13 verloren competitiewedstrijden proefde het team weer eens het zoet van een overwinning. Een mooie bijkomstigheid was ook, dat het onderling resultaat met Haarlem nu in het voordeel van Avanti is, waardoor Avanti op de ranglijst nu zevende staat. Dit is overigens nog steeds een degradatieplek.

Degradatie afwenden

De veilige plek op de ranglijst is niet ver weg. Nummer zes Tempo staat op een totaal van vier punten. Weliswaar heeft Avanti nog een lastig programma, maar zowel Tempo als TOP zijn tegenstanders waar punten tegen gepakt kunnen worden.

Nu eerst de komende weken tegen de twee toppers van de poule: Fortuna en KZ. Lastige wedstrijden, maar waarom hier niet wat bonuspunten opstrijken?