Waar we vorige week al op de site een stukje hadden over het C1 dat in het seizoen 2006/2007 actief was op het Nederlands Kampioenschap, werden we deze week geattendeerd op het feit dat in 2009 het B1 ook geplaatst was voor het NK. En dat was zowel op de zaal als op het veld. Trainers/coaches van dat seizoen waren Wijnand de Graaf en IJsbrand Dijkshoorn. Laatstgenoemde heeft gelukkig nog veel bewaard en we putten uit zijn archief om terug te gaan in de tijd.

ZAALSEIZOEN

Avanti | Post Makelaardij B1 eindigde het zaalseizoen op de eerste plaats met 22 punten uit 14 wedstrijden en mocht deelnemen aan het Nederlands Kampioenschap in toernooivorm in de sporthallen Zuid in Amsterdam. Het B1 eindigde op de vijfde plaats en verdiende daar een mooie oorkonde mee. De Meervogels B1 werd Nederlands Kampioen in de zaal. Het was nog de tijd dat er zonder schotklok gespeeld werd.

Het verslag uit de Telstar van Maart 2009:

En uit het programmaboekje voor de zaal NK is ook nog een bladzijde bewaard gebleven. En ook toen kwam Avanti Dalto uit Driebergen tegen:

VELDSEIZOEN

Het veldseizoen verliep ook zeer succesvol voor dit team en wederom eindigde het B1 op de eerste plaats na een spannende beslissende wedstrijd tegen Koog Zaandijk B1, met een beslissende strafworp van Jordi van Zuidam. En zoals we weten heeft Jordi nog vele andere beslissende strafworpen in zijn carrière voor Avanti gemaakt. De kruisfinale op het NK ging helaas verloren tegen KCC waar toen de gebroeders Dekkers speelden (Stefan speelt nog steeds bij KCC en Christian speelt bij DOS’46, beiden uitkomend in de Korfbal League).

Hieronder het verslag van destijds:

14-06-2009

Helaas is het Avanti B1 niet gelukt om zich te plaatsen voor de finale om het Nederlands kampioenschap. De wedstrijd tegen KCC/Van Santen Makelaars B1 ging met 6-9 verloren. Alhoewel Avanti het meeste balbezit had en de meeste kansen, was KCC vele malen effectiever en zij wonnen dan ook verdiend de halve finale. KCC speelt volgende week de finale tegen Dalto B1. Dalto B1 won met maar liefst 15-8 van MIA B1. Toch heeft Avanti B1 een prima prestatie geleverd dit seizoen. Dalto B1 en Avanti B1 zijn de enige twee ploegen die zowel in de zaal als op het veld kampioen zijn geworden in een hoofdklasse. En dat geeft wel aan wat voor een goed seizoen het team van Wijnand de Graaf en IJsbrand Dijkshoorn heeft gedraaid. Het team behoort met dit kampioenschap wel tot de beste vier ploegen van Nederland in deze leeftijdscategorie en dat is een prestatie waar we als vereniging beretrots op zijn.

Zie hieronder de foto van de beslissende strafworp van Jordi. En we herkennen ook Esther Cordus van KZ op de foto.

Omdat het B1 destijds zeer succesvol was zijn zij ook genomineerd geweest voor de sportprijs van de gemeente Pijnacker-Nootdorp: