Halverwege de competitie is het tijd om de tussenstand op te maken voor Avanti C1. Na de promotie vorig jaar naar zowel de hoofdklasse op het veld als in de zaal, zou het dit jaar dus een krachtmeting worden op het hoogste niveau.

Competitie

Het eerste deel van het veldseizoen liep nog niet helemaal lekker. Een aantal wedstrijden werden met een klein verschil verloren, maar evenveel wedstrijden werden gewonnen. Een plek in de middenmoot is dus een logisch gevolg.

In de zaal is de C1 ingedeeld in de poule, die voornamelijk het zuiden van Zuid-Holland bestrijkt. Op het eerste gezicht is dat niet verkeerd, omdat je daardoor goede tegenstanders als Fortuna en Die Haghe ontloopt. Daar tegenover staan wel tegenstanders als Nieuwerkerk, Albatros en IJsselvogels, die ook een goede jaargang hebben.

Het competitieschema had voor Avanti een gunstige opbouw. Eerst de wat mindere tegenstanders om erin te komen en daarna de op papier sterkste teams. De eerste vijf wedstrijden werden gewonnen. Dit ging soms niet gemakkelijk, maar daar waar in de veldcompetitie dan punten werden gemorst, gebeurde dat nu niet. Avanti stond op dat moment gedeeld eerste met Albatros, gevolgd door Nieuwerkerk op drie punten.

Deze laatste vereniging was de tegenstander in de zesde wedstrijd. Ondanks de drie verliespunten is Nieuwerkerk een van de titelkandidaten. Vorig jaar waren ze een middenmoter in de hoofdklasse. Dit jaar zijn ze echter aangevuld met de talenten uit de D1. Dat team is vorig jaar zowel op het veld als in de zaal Nederlands kampioen geworden in de hoofdklasse D.

Tegenslag

In de week voorafgaand aan de wedstrijd raakte een van de speelsters van de Avanti C1 geblesseerd, waardoor het team helaas niet op volle oorlogssterkte kon aantreden. Nieuwerkerk bleek daarnaast inderdaad een geduchte tegenstander, die in de wedstrijd snel een voorsprong pakte. Avanti haakte wel aan, maar Nieuwerkerk liep in de loop van de eerste helft wel weg. De ruststand was een achterstand van 7-10. In de tweede helft consolideerde de tegenstander deze voorsprong. In de laatste minuut kwam Avanti nog wel terug van 10-14 naar 12-14, maar toen waren de punten natuurlijk al in de tas van Nieuwerkerk verdwenen. Een tegenvaller voor Avanti.

<edit mdb>  Foto’s Avanti-Nieuwerkerk

Topper tegen Albatros

Veel tijd om te mokken was er niet, omdat afgelopen weekend al de topper tegen Albatros te wachten stond. Albatros had de meeste wedstrijden tot dan toe overtuigend gewonnen. Ook Nieuwerkerk werd met een verlies van 22-14 naar huis gestuurd. Avanti stond dus een zware uitwedstrijd te wachten.

Avanti opende de score en bleef de hele eerste helft aan de goed kant van die score staan. Avanti speelde beter dan vorige week, maar zeker niet fantastisch. Op basis van de eerdere uitslagen had ik wat meer verwacht van Albatros. Albatros scoorde wel mee en was soms wat ongelukkig in de afwerking. Een ruststand van 6-7 bood voor beide partijen echter nog voldoende perspectief.

Albatros kwam beter de kleedkamers uit dan Avanti. Na het missen van een strafworp door Avanti kantelde de wedstrijd. Na een 4-0 run van Albatros, moest Avanti in de achtervolging. De trainers grepen in. Door tactisch te wisselen probeerden zij de aanval weer doelgerichter te krijgen. De productie van Avanti kwam weer op gang, daar die van Albatros stokte. Met nog tien minuten op de klok was de stand weer gelijkgetrokken: 10-10.

Hierna werd zo’n vijf minuten door beide partijen niet gescoord. Toen pakte Avanti tot tweemaal toe een voorsprong, die rap door Albatros werd gerepareerd. Met een kleine twee minuten op de klok pakte Albatros weer de leiding. De seconden tikten weg, de scheidsrechter stak al zijn vinger voor laatste minuut omhoog. Spanning op het veld, langs de zijlijn en op de druk bevolkte tribune. De laatste aanval, het spel verplaatste zich van linksachter de korf naar rechts, er werd een gat getrokken, de aangooi was op het juiste moment, een afstandsschot… 13-13.

De zaal ontplofte, althans het deel dat Avanti bevolkte. In de laatste seconden werd er niet meer gescoord, waardoor een in mijn ogen terechte puntendeling het gevolg was. Een mooie opsteker voor de tweede helft van het zaalseizoen. Avanti staat nu gedeeld tweede op de ranglijst. Aan het eind van het seizoen mogen de eerste twee naar het eindtoernooi voor het kampioenschap van Nederland. Daarvoor draait Avanti samen met Albatros en Nieuwerkerk dus nog volledig mee, met IJsselvogels als outsider.