Het is bijna niet voor te stellen, maar in de 62 jarige historie van Avanti hebben Fortuna en Avanti op het veld nog nooit tegenover elkaar gestaan in een competitiewedstrijd. Op zich niet heel vreemd, want in de beginjaren ploeterde Avanti in de krochten van de korfbalwereld. Af en toe kampioen in de Afdeling Rijndelfland en promotie naar de 3e Klasse in het District. En in die tijd acteerde Fortuna al op het hoogste niveau in Nederland, de Hoofdklasse. Natuurlijk kwamen we elkaar wel tegen in het Korfbal League avontuur in seizoen 16/17.

Op het veld nog wel een oefenwedstrijd in 2017, vlak na het KL avontuur. Hier nog een linkje naar de verslagen uit die tijd. Leuk om te zien wie er nog bij zijn uit die tijd.  Verslag Avanti , Verslag Fortuna.

Maar goed, nu dus de eerste ontmoeting in de Veldcompetitie tussen de teams,  op een doordeweekse avond op het gloednieuwe veld en onder de net geplaatste energiezuinige ledlampen. Jammer dat de omstandigheden dramatisch zijn. Veel wind en het miezert gedurende de hele wedstrijd. Vooral aan de kant van de parkeerplaats is het erg winderig. Het wordt hierdoor geen sprankelende wedstrijd. Maar de strijd en spanning maakt natuurlijk heel veel goed. Fortuna moet alle zeilen bijzetten om de punten mee terug naar Delft te nemen. En dit lukt uiteindelijk door het inzetten van international Fleur Hoek in de slotfase. En net zoals afgelopen zaterdag bij TOP, toen heerlijke omstandigheden, komt de beslissing van de wedstrijd uit het dameskamp. Fleur beslist de wedstrijd en de eindstand wordt 5-7. O ja, bij rust stond Avanti gewoon nog op een 5-4 voorsprong.

1e schot van Tim is gelijk raak, 1-0

Avanti begint aan de wedstrijd met voor de korf Tim, Nikki ( na haar blessure weer in de basis ), Kirsten en Jordi. In de verdediging starten Lars, Floor , Tom en Yona. Aan Fortuna kant blijven internationals Daan Preuninger en Fleur Hoek nog aan de kant. En het begint gelijk lekker. Het eerste schot van Tim, spelend tegen Joren van Nieuwenhuizen, is gelijk raak. Daarna duurt het een minuut of tien voor de volgende treffer.  Jimmy Swikker tekent voor de gelijkmaker.

Sterke pot van Lars, hier tegen Kay van Vliet

Avanti speelt gretig en volwassen en doet in de eerste helft zeker niet onder voor Fortuna. Sterker nog, er wordt zelfs brutaal een 4-1 voorsprong genomen. Fortuna heeft, aan de winderige kant van het veld, de grootste moeite  de korf te vinden. Avanti scoort via Floor van afstand, Lars uit een strafworp en Jordi wederom van afstand. 4-1 voor, wat een weelde. Er zijn dan 20 minuten gespeeld.

Lars benut strafworp (3-1):

In het restant van de eerste helft weet Fortuna nog wat terug te krabbelen door Jimmy Swikker en Nick van der Steen twee keer. Zonde want door een aantal keren eenvoudig balverlies in de aanval krijgt van der Steen nog meer kansen om te schieten. Zijn schotpercentage is erbarmelijk, maar als je genoeg schoten neemt valt er uiteindelijk altijd wel een binnen. En dat gebeurt dan ook. Zo zonde en 5 minuten voor rust is de stand weer gelijk getrokken.

Vlak voor rust is het Tim die Avanti toch met een 5-4 voorsprong laat rusten. Hij vecht mooie duels uit met Joren van Nieuwenhuizen.

Floor tegenover Annick Post en Lars tegen Kay van Vliet

En dan de tweede helft.  Bij Fortuna komt international Daan Preuninger in het veld en gaat tegen Lars spelen. De eerste tien minuten veel schotpogingen, vooral van Daan Preuninger. Maar er vallen geen doelpunten. Aan Avantikant staat Jordi tegenover Nick van der Steen alle ballen te rebounden. Schotkansen genoeg, maar doelpunten ho maar.

Als de doelpunten op zich laten wachten dan gaan we maar naar social media…..

Langzaam voel je het wegglippen. Fortuna zet Avanti steeds verder vast en aanvallend wordt het steeds lastiger om vrij te komen. Pas na 12 minuten in de tweede helft is het Preuninger die , na een enorm aantal schotpogingen, voor de gelijkmaker tekent. 5-5. Amber en Ruben komen dan in het veld.  Fortuna neemt de wedstrijd in handen.  Het is alleen nog wachten op de beslissing.

Ruben ingebracht voor de rebound
Jordi speelde weer een weergaloze wedstrijd, vooral onder de korf onklopbaar.

Die beslissing valt uiteindelijk wanneer Fleur Hoek in het veld komt. Haar eerste actie betekent gelijk een strafworp. Die wordt dan nog wel gemist. Maar kort daarop van afstand en vlak voor het einde van de wedstrijd nog een magistrale doorloop voor de 5-7 eindstand.

Jammer dat Avanti er niet in slaagde te scoren in de tweede helft.  Waar Fortuna aan de winderige kant van het veld 4 keer weet te scoren blijft Avanti op de 0. Wie weet wat er dan nog mogelijk geweest was.  Maar zeker een zeer goede prestatie van de ploeg om het Fortuna zo lastig te maken. De ploegen gaan elkaar al weer snel zien want de return is komende zaterdag al weer in Delft. Het 2e begint om 14:00 en 1 om 15:30. Tot zaterdag in Delft allemaal !

Doelpunten Avanti : Tim van Dorp (2) Floor Munnik  (1) Lars Molijn (1) Jordi van Zuidam (1)

Doelpunten Fortuna: Nick van der Steen, Jimmy Swikker, Fleur Hoek (2) , Daan Preuninger (1)

Stand: