De eerste thuiswedstrijd voor Avanti in seizoen 2019/2020 is gelijk een topper tegen de gedoodverfde kampioensploeg van Groen Geel.  Beide verenigingen dit seizoen onder een nieuwe naam. Avanti met als naamsponsor Post Makelaardij.  Het bedrijf van oud Avanti 1 speler Maarten Post. Groen Geel heeft nu als naamsponsor ijssalon Ijskoud de beste in Zaandam.

Genoeg over de naamsponsors en door naar de wedstrijd. Groen Geel is natuurlijk een van de sterkere ploegen in Hoofdklasse B en is ook wel iets aan zijn stand verplicht. Komende winter gaat Groen Geel namelijk voor het eerst aan het KorfbalLeague avontuur beginnen. Avanti wordt door de deskundigen ook gezien als een ploeg die bovenin mee gaat draaien.

Avanti gaat van start met voor de korf Jordi, Merijn, Nikki en Jitte. In de verdediging Angelo, Manon, Linda en Tom. Stefan begint op de bank. Judith is nog herstellende van een blessure.

1e aanvalsvak sterk voor de korf, 1-0 door Nikki onder de korf

De eerste helft is geweldig spannend.  Jordi en Merijn zijn gekoppeld aan Kevin Dik en Terenc Griemink en dat levert mooie duels op. In de beginfase is het vooral Groen Geel dat op voorsprong blijft. Vooral Kevin Dik en Thomas Schagen staan op scherp. Na een kwartiertje neemt Groen Geel een 3-6 voorprong. Geleid door Thomas Schagen, want die heeft er dan al 3 in liggen.  Het eerste kwart is duidelijk voor Groen Geel met veel vaart in het spel en een prima afronding. Bij 3-6 wordt helaas een doorloop van Jitte afgekeurd.

Sterke wedstrijd van Jitte, voor het eerst voor het Avanti thuispubliek

Snel daarna Jordi toch de 4-6 van afstand. Een door Angelo versierde stip ( verzilverd door Tom ) en Merijn en Jordi van afstand brengen de ploegen weer naast elkaar op 7-7.

Heerlijke duels tussen Jordi en Kevin Dik

De rust wordt bereikt bij 8-10. Avanti heeft wat pech bij het afronden en Groen Geel schiet de ballen er gewoon strak in.

Het lukt Avanti in de tweede helft niet om dichterbij te komen. En als ook de dames bij Groen Geel gaan scoren wordt het verschil langzaam groter.  De 10-12 van Merijn is nog wel een plaatje uit een doorloop. Er volgt een fase waar uit alle standen raak geschoten wordt. Binnen een minuut of vier staat het ineens 12-17. Vooral de afstandtreffers van Kevin Dik zijn fraai. Ondanks de zeer strakke dekking van Jordi weet hij toch succesvol tot schot te komen.

Merijn na zijn fraaie doorloop voor 10-12. Terenc kijkt nog vertwijfeld naar de scheidsrechter

Twee jaar geleden in de vorige thuiswedstrijd tegen Groen Geel keek Avanti tegen een 12-19 achterstand aan in de tweede helft. Na een onwaarschijnlijke eindsprint won Avanti nog met maar liefst 26-21. Dat laat Groen Geel deze keer niet gebeuren. Avanti kan niet dichterbij komen. Stefan komt in de slotfase nog in het veld voor Angelo. Maar er valt niet veel meer te halen. Het verschil blijft 5 en Groen Geel wint met 17-22.

Merijn topscorer met 6, hier de laatste. 17-21 met fraaie aangeef van Jordi uit een doorloop

Een verdiende overwinning voor Groen Geel dat scherper is in de afwerking. Jammer dat Avanti het juist in de afwerking laat afweten, want verder legt het een prima wedstrijd op de mat. Anders had deze topper nog veel spannender kunnen worden.

Doelpunten: Merijn (6) Tom (5) Jordi (3) Linda (1) Jitte (1) Nikki (1)

Uitslagen:
DSC – Fiks 20 – 20