Vandaag de eerste wedstrijd in de nieuwe competitieopzet. Na de vierde plaats in de Hoofdklasse heeft Avanti dit jaar een plekje in de nieuw gevormde Ere Klasse. In plaats van twee poules van zes, nu acht poules van vier. In totaal dit jaar dus 32 ploegen in de Ere Klasse. Avanti is in Poule 6 geplaatst. Samen met KVS , TOP(S) en Fortuna.

Deze week zei Madjid Korodowou, speler van KVS, over de Ereklasse nog in het AD “Het is sowieso een uitdaging. Niet alleen voor mij, maar voor de hele selectie. Nu er bij ons een aantal routiniers is gestopt, moeten de jonkies, onder wie ikzelf, het stokje overnemen. De duels met Fortuna zullen voor ons echte leermomenten worden. Tegen TOP geldt eigenlijk hetzelfde. Ik zie Avanti als onze directe concurrent. Maar eerlijk is eerlijk, de veldcompetitie is voor ons een opstapje naar de zaal, waar wij in de hoofdklasse in de top willen gaan meedraaien.”

Wij kunnen ons daar alleen maar bij aansluiten. Vooraf zijn Fortuna en TOP natuurlijk de kandidaten voor de eerste twee plaatsen en KVS en Avanti voor plek drie en vier. Maar je weet het natuurlijk nooit. In de voorbereiding won Avanti van Fiks , en Fiks won weer van TOP. De bal blijft natuurlijk rond. Maar puntjes tegen Fortuna, dat gaat heel lastig worden.

In de nieuwe competitie start Avanti, dit jaar onder leiding van een drietal: Henk-Jan Post, Mena Kuhuwael en Peter van Duijn, met wat kleine wijzigingen in de selectie. Gelukkig niet zo veel als een jaar eerder toen maar liefst negen spelers in de selectie stopten. Dit jaar gelukkig maar twee. En wel om goede redenen. Want Judith gaat zich opmaken voor het moederschap en Stefan was toe aan een zeer verdiend pensioen.

In het kader van de ( uitgestelde ) viering van het 60 jarig bestaan wordt de wedstrijd gestart door het oudste lid van Avanti, Piet Franke.  Hij speelde begin jaren 70 ook in Avanti 1. Hij start de wedstrijd met een pass op wethouder van Bijnen. Daarna kunnen de spelers met de bal aan de gang.

Oudste lid Piet Franke neemt de bal uit

Avanti start met in de basis voor de korf Jordi, Vincent, Merel en Kirsten. Verdedigend beginnen Tim, Tom, Yona en Floor. Vincent en Jordi kunnen de borst nat maken want zij gaan de strijd aan met de twee KVS sterkhouders Jarno Jongman en Madjid Korodowou. En mooie gevechten worden dat. Af en toe zijn de duels, met name onder de korf, op het randje maar prachtig om naar de strijd te kijken.

Avanti komt iets beter uit de startblokken dan KVS. Na een minuut of 10 spelen brengen Vincent, Tom en Floor naar een 3-1 voorsprong. Met de  fraaie omdraaibal van Floor neemt ook zij plaats in de Club van 100. Zij is pas de 8e Avanti speelster die hier in slaagt. KVS  blijft met twee strafworpen in de buurt.

En dat is 100

In de loop van de eerste helft blijft Avanti steeds op voorsprong.  Tot maar liefst de 11-6 van Jordi een paar minuten voor de rust.  KVS echter neemt nog een sprint voor de rust. Met drie treffers op rij ziet de stand er bij rust toch weer een stuk beter uit, 11-9.

En kort na rust, waar KVS beter uitkomt dan Avanti, sluit KVS weer aan bij 11-10.  Gelukkig is het weer good old Jordi die opstaat en met al weer zijn vijfde treffer Avanti naar 12- 10 schiet. KVS krijgt een aantal kansen maar weet deze niet te benutten.

Een belangrijk moment dan, na ongeveer 10 minuten in de tweede helft. Floor krijgt een stip maar mist deze en KVS schiet ineens alles raak.  Madjid Korodowou, Jarno Jongman en Christiaan Spaans scoren op rij. En ineens staat KVS op voorsprong, 12-13. Dat is even schrikken.  Wederom is het dan Jordi die Madjid de hielen laat zien en met een fraaie doorloop weer gelijk maakt, nummertje 6.

Een belangrijke wissel dan. Amber komt in het veld en het eerste verdedigings vak komt daarna beter uit de verf. Vooral Tim profiteert van de reboundkwaliteit van Amber. Binnen korte tijd heeft hij er twee van afstand in liggen en staan we weer op voorsprong. 15-13. Na nog een paar onderscheppingen in de verdediging kunnen we wel spreken van een zeer succesvolle invalbeurt van Amber. Later komt Lars ook nog in het veld.

Weer eens een weergaloze pot van Jordi. En ook 6 treffers, wie weet gaat hij dit seizoen nog richting de 930 van Stefan Hogervorst. Jordi staat nu op 852 dus nog 78 te gaan. Hier de belangrijke 13-13 in de maak.

KVS slaagt er niet meer in het team weer op gang te krijgen. Coach Patrick den Hartog probeert het tij nog te keren door Madjid Korodowou naar het andere vak te brengen. Maar het mag niet meer baten. In een rommelige slotfase krijgt Tom nog een gele kaart en loopt Avanti probleemloos uit naar een 19-13 eindstand.  Daarbij ook nog de eerste treffer van Amber in het 1e.

Top invalbeurt van Amber en hier de eerste treffer in het 1e in de maak

Wat een fraai begin van de competitie. Op de prachtige nieuwe velden de aller eerste wedstrijd gelijk winnen. En het kan nog gekker, we staan gewoon bovenaan omdat het verschil tussen TOP en Fortuna maar vier is.

Volgende week zaterdag de uitwedstrijden van 1 en 2 bij TOP in Sassenheim

Doelpunten: Jordi (6) Vincent (4) Floor (3) Tim (2) Tom (2) Amber (1) Yona (1)

Foto’s Aleid

Post SportSnap met foto’s van Eric van der Ende

Andere uitslag : Fortuna – TOP(S)  15-19

Na de wedstrijd krijgt Judith een prachtig boekwerk van haar oud teamgenoten. De maakster is ook zichtbaar op de achtergrond. Een mooie reis door de korfbalcarriere van Judith van ODO naar Valto en uiteindelijk Avanti.

Vrije bal Floor:

Floor krijgt strafworp mee:

Strafworp van Vincent:

Aanvoerder Tom doeltreffend van afstand voor de eindstand 19-13:

Eerste overwinning in de tas voor een vol terras:

Stand: