Al weer de zevende wedstrijd in de veldcompetitie. Volgende week de laatste thuis tegen Swift. Daarna gaan we al weer de zaal in. Maar vandaag dus de belangrijke wedstrijd tegen Sporting Delta. Beide teams bevinden zich in de middenmoot en hebben de punten nodig om uit de degradatiezone te blijven. Verloor Avanti nipt bij Groen Geel vorige week, Sporting Delta won verassend ruim ( 17-12 ) thuis van Fiks.

Toparbiters Luttik en Kok

Nog wat personeelsnieuws voor deze wedstrijd.  Het slechte nieuws is dat topscorer bij de dames Mirthe een enkelblessure heeft en vandaag niet kan spelen. Het goede nieuws is dat Floor er weer bij is en Manon na twee jaar blessureleed vandaag weer in de basis start.  En dat komt goed uit want tegen de sterk schietende dames van Delta kunnen we wel wat verdedigende druk gebruiken. Verder begint Jordi vandaag op de bank. Vandaag ook nog eens  twee toparbiters. Het Korballeagueduo Luttik en Kok hebben vandaag de fluit in handen.

Manon na twee jaar blessureleed weer in de basis, en wat speelt zij een geweldige wedstrijd

Het is heerlijk korfbalweer en er is flink wat publiek op de wedstrijd afgekomen. Henk Jan en Tom hebben de volgende basisacht neergezet. In de aanval Stefan, Judith, Manon en Tom.  In de verdediging Arie, Nikki, Merijn en Floor. Bij Sporting Delta staat oud Fortunees Victor Entken in de basis. De wedstrijd gaat furieus van start. De doelpunten vallen als rijpe appelen en de stand is binnen 5 minuten al 4-4. Stefan scoort zelfs bij zijn eerste balcontact de eerste treffer van de wedstrijd.

Hoppa, eerste schot in de wedstrijd, Stefan 1-0

Sporting Delta oogt en speelt sterk.  Bij 5-4 mist Entken een strafworp waar Stefan onmiddellijk van profiteert met 6-4 van afstand. Een toch wel verrassende voorsprong tegen het in die fase erg sterk spelende Sporting Delta. Jeroen Tijhuis en Stuart Monster trekken de stand echter snel weer recht. En na 13 minuten spelen is het al 8-8 (  Tom en Nikki voor Avanti ) en lijken we af te stevenen op een monsterscore. Er volgt een moeizame periode voor Avanti, veel één schotsaanvallen en weinig rendement. Sporting Delta profiteert en loopt snel uit naar 8-12. Gelukkig  nemen Tom en Henk Jan een Time out.

Time out na 20 minuten in de eerste helft

De time out heeft een goede uitwerking.  Juist in het vak dat eerder moeite heeft met scoren is het Tom Snaphaan die met twee fraaie afstandtreffers Avanti weer terugbrengt in de wedstrijd.  Arie neemt de handschoen verder op met 11-12 van afstand.  Tom tekent met al zijn vierde treffer voor een 12-13 ruststand na een enerverende eerste helft met twee keihard knokkende ploegen.

En wat is de tweede helft een contrast.  Tom tekent al snel voor de gelijkmaker (13-13)  maar daarna is het gedaan met de pret.  Erg volgt meer dan een kwartier dramatisch niet Hoofdklasse waardig spel van beide teams. Er wordt dan ook niet gescoord, sterker nog , de korf wordt nauwelijks geraakt. Hoogtepunt, voor Avanti dan wel. is de tweede gemiste strafworp van Sporting Delta. Deze keer is het captain Jeroen Tijhuis.

Tom Topscorer met 6 treffers

De laatste tien minuten maken echter weer veel goed. Vooral qua spanning maar ook met een aantal spectaculaire acties. Na de gemiste strafworp van Sporting Delta een prachtige actie van Arie onder de korf. Uit de rebound van een schot van Jordi, die inmiddels met Merijn gewisseld heeft, scoort hij 14-13. Jeroen Tijhuis dan 14-14 en Judith met haar eerste treffer in de wedstrijd uit een vrije bal.  We staan weer op een 15-14 voorsprong.

Arie 16-16 uit een doorloop van Jordi

Sacha Verboon mist dan maar liefst een derde stip voor Sporting Delta. Zij maakt haar fout echter snel goed van afstand. En het is captain Tijhuis die Delta weer op voorsprong naar 15-16 schiet. De gelijkmaker van Avanti is weer een juweeltje. Jordi speelt uit een doorloop prachtig de bij de korf weggelopen Arie aan die meedogenloos afdrukt. Met nog 5 minuten te gaan is het weer gelijk.

Jordi in de slotfase weer lekker op de doorbraak, hier tegen Victor Entken

Er volgt een bloedstollende laatste 5 minuten.  Tim van Dorp en Renske Wien komen ook nog in het veld. Sacha Verboon schiet Sporting Delta weer op voorsprong en Tom met zijn belangrijke 6e treffer de gelijkmaker. Het eerste verdedigingsvak heeft dan de bal bijna 3 minuten in de aanval. Arie staat alles te plukken en er kan een flink aantal pogingen gedaan worden. Helaas valt de bal niet en wanneer in de laatste minuut de bal voor de laatste keer naar de Sporting Delta aanval gaat houdt iedereen aan de kant, en in het veld,  de adem in.  Maar gelukkig slaagt ook Sporting Delta er niet meer in om te scoren. De eindstand wordt 17-17. En eigenlijk is de puntendeling wel terecht over de hele wedstrijd gezien.

Doelpunten  : Tom Snaphaan (6), Arie Vingerling,  (3) Stefan Hogervorst (3),  Nikki van Trigt (2), Manon Ballings (1), Merijn Sevenhuijsen (1) Judith Goedendorp (1)

Statistieken: Topscorer dit seizoen is Tom Snaphaan met 25. Inmiddels heeft Tom 63 wedstrijden achtereen in Avanti 1 gespeeld.  Stefan Hogervorst brengt met zijn drie treffers vandaag zijn totaal als clubtopscorer op 837.

Uitslagen:
Dalto | Klaverblad Verzekeringen  – SKF  26 – 10