Wat is korfbal toch een prachtige sport.  Bij het debuut van Avanti in Korfbal League 2  tegen TOP uit Arnemuiden, de ploeg die vorig jaar in het eerste seizoen van KL2 net niet degradeerde, is het gelijk spektakel in de Viergang. En wat een teamprestatie.  Niet opgeven en op de valreep de wedstrijd er, een klein beetje geflatteerd dat wel, met 26-22 uit slepen. Een mooi debuut voor gelegenheidsassistentcoach Stefan Hogervorst die bij afwezigheid van Mena op de stoel naast Henk Jan zit. Mena zal vast met klotsende oksels de livestream ( voor het eerst op Eyecons ) gevolgd hebben. En waar op voorhand TOP liet optekenen in de media in de eerste wedstrijden punten te willen pakken. Daar heeft Avanti gelijk een flinke stok voor gestoken.

De basis acht met teams van de week E1 en E2
Juul Post overhandigt de wedstrijdbal aan de twee top arbiters Peter van der Terp en Stan de Groot.

Gelukkig is na de ongelukkige oefenpot tegen DeetosSnel/QLS de Avanti selectie weer helemaal kompleet. Tom is er weer bij, zij het nog een beetje zwakjes. De wond van Vincent is netjes gehecht en hij ziet er bruut uit met die plakker boven zijn oog. En ook Kirsten is er weer bij. zij het dan op de bank. Verder niet te vergeten dat Jordi er ook weer van de partij is, hoe belanngrijk is hij !   Met Vincent zijn ogen is helemaal niets mis, want hij zet Avanti gelijk op het goede spoor met een fraaie treffer van afstand. Maar dat is dan ook tot ver in de tweede helft de enige keer dat Avanti op voorsprong staat.

Vincent met afgeplakte wond boven zijn oog gewoon van afstand de 1-0 scoren.

TOP neemt met snel en flitsend spel al snel een voorsprong. Maar gaan ze dat moordende tempo de hele wedstrijd volhouden ? Nikki neemt de belangrijke taak op zich topper Anita de Ridder te bestrijden. En dat doet zij opvallend goed. Af en toe stevig er in.  Maar dat moet kunnen. En met twee ervaren KL arbiters binnen de lijnen is er veel toegestaan.  TOP blijft gedurende de rest van de eerste helft op voorsprong. Maar het is dan wel met name afhankelijk van Jurgen Janse die met 7 treffers in 18 pogingen de kar trekt bij TOP.  Hij neemt in de eerste helft alle treffers in zijn vak voor zijn rekening. Hoe dicht Tom er ook op zit, Jurgen is niet af te stoppen. Maar Avanti laat niet los en blijft binnen schootsveld. Bij 11-12 zelfs een paar kansen om weer gelijk te komen. Helaas lukt dat niet en Anita de Ridder schiet de ploegen naar de kleedkamer bij 11-13.

Tim van Dorp grote man aan Avanti kant in de eerste helft met 5 treffers. Hij wordt in de tweede helft naar het andere vak gebracht.

In de tweede helft gaat Nikki al vrij snel naar de grond met een blessure. Wanneer zij weer opgelapt is hangt zij het eerste schot na de blessure gelijk in de korf voor de aansluiting bij 12-13. En vanaf dat moment blijft Avanti als een terrier op jacht naar TOP. Ondertussen staat Tim een geweldige wedstrijd te spelen en heeft er ook al 5 in liggen. Hij wordt naar het andere vak gewisseld.  En vanaf dat moment komt Avanti steeds beter in de wedstrijd. Uitblinker Floor Munnik brengt met twee treffers, een strafworp en een doorloop de ploegen weer naast elkaar bij 16-16. En het is Tom Snaphaan die met een stip Avanti eindelijk weer eens op voorsprong zet na de openingstreffer van Vincent.

Nikki van Trigt is Anita de Ridder hier te snel af. Veel dreiging naar binnen en een moeilijke avond voor Anita tegen Nikki.

Verder over de tweede helft kunnen we kort zijn.  Deze is volledig voor Floor met haar zeven treffers. TOP kan het moordende tempo niet volhouden en het zijn de Avanti meiden die de beslissende klap uitdelen aan TOP.  Tot 21-21 trekken de ploegen gelijk op en dan zijn het Merel en Floor die met nog 5 minuten op de klok  Avanti naar twee doelpunten voorsprong schieten. 23-21. Het laatste wapenfeit van TOP is een strafworp van Michael Hendrikse.  Na nog een stip van Tim is het Floor die nog twee keer trefzeker is van afstand en Emmrelie Bouwens vertwijfeld achterlaat. Eindstand 26-22.

Floor staat klaar voor de 20-19.

Een onverwacht ruime overwinning, maar wel een hele lekkere. En goed voor het zelfvertrouwen. Volgende week weer thuis tegen DSC uit Eindhoven. Ook een van de ploegen waarvan de verwachting is dat ze mee gaan doen om de prijzen in KL2.

Floor 8 op 18 – 44%

Statistieken: Beide ploegen gaan van het veld met een schotpercentage van 20%.  Avanti komt alleen tot 20 schotpogingen meer. Aan de kant van TOP is Jurgen Janse de grote man met 9 treffers, maar aan Avanti kant is het Floor met 8/18. Een monsterlijk percentage van 44%. Met 8 doelpunten in de wedstrijd is Floor pas de tweede speelster die tot dit aantal komt. Alleen clubtopscorer bij de dames Fenna van Leeuwen deed ooit beter met 9 treffers in de 42-11 wedstrijd tegen Tempo waar zij met het 2e kwamen opdraven.

Doelpunten: Floor Munnik(8) , Tim van Dorp(6),Vincent van Beek(4),Jordi van Zuidam(2),Nikki van Trigt(2),Tom Snaphaan(2),Yona Peper(1),Merel Knetemann(1)

Andere uitslagen:
Tempo – Unitas/Perspectief  15-26
TOP/IAA Fresh – Dalto/Klaverblad Verzekeringen 24-14
AWDTV/Ijskouddebeste – Oost-Arnhem 24-21
Mid Fryslan – DSC 30-20

Verslag omroep Zeeland

Stand:

Openingstreffer Vincent van Beek (1-0):

Vrije bal van Floor Munnik:

BWD goed hoorbaar in de slotfase en van grote waarde! De 25-22 van Floor wordt tijdens opname gemaakt:

Avanti-selectie viert de overwinning en bedankt het publiek: