De wedstrijd tussen Avanti | Post Makelaardij – TOP/IAA Fresh was weer reclame voor korfbal. Wat een heerlijke pot. Alles zat er in. Spanning, niet alleen in de stand maar ook aan de kant. Prachtige duels en doelpunten. En af en toe wankelende spelers en scheidsrechters. Want ook zij hadden het in de stevige wedstrijd af en toe lastig. Maar dat mag natuurlijk ook. En zoals vooraf al geschreven, als je de ballen er gewoon af en toe in schiet zijn er kansen tegen elke tegenstander.  Na een ruststand van 11-9 lijkt  Avanti de wedstrijd te laten glippen,  maar gelukkig heeft Avanti pinch-hitter Vincent ( Vinnie voor de Pernix lezers ) achter de hand. Hij doet niet veel meer dan vijf minuten mee, maar is verantwoordelijk voor de laatste drie Avanti treffers voor een eindstand van 18-18.  Met zijn karakteristiek heupschot. Wat een held. En Nikki heeft dan 2 seconden voor het einde van de wedstrijd nog een schotkans op haar favourite afstand van een meter of 5. Maar deze bal valt net niet. Toch wel terecht een gelijke eindstand, maar deze matchwinner hadden we Nikki natuurlijk allemaal gegund.

Avanti start zonder Floor die aan het herstellen is van een valpartij met de fiets en een niet geheel fitte Nikki. Amber en Nathan zijn niet mee met het 2e naar Scheveningen en zitten  op de bank naast Vincent die ook op de bank start.

Lars en Nick Pikaar vechten mooie duels uit. Lars eindigt met een uitzonderderlijk schotpercentage van 50% (5 op 10)

De beginfase is helemaal voor Avanti. TOP geeft een enorme verdedigende druk maar toch wordt er in geslaagd halverwege de eerste helft op een voorsprong van maar liefst 5-1 te komen. Waar in de voorgaande wedstrijden veel kansen in de beginfase gemorst werden, gaan deze er nu wel allemaal in. En wat een juweeltjes zitten er bij.  Na de opening van Tim twee fraaie treffers van Lars, spelend tegen Nick Pikaar.  TOP neemt een time-out, op dat moment is het schotpercentage  van Avanti 22% en maar liefst 4% voor TOP.

Jordi speelt een sterke wedstrijd, maar na zijn gele kaart 5 minuten voor rust loopt het ineens minder

In het vervolg van de eerste helft loopt het verschil zelfs op tot 11-5. De 5e van TOP is pas de eerste van Nick Pikaar en de 11e van Avanti al de 4e van Lars. Een belangrijk moment dan wanneer Jordi geel krijgt en voor 5 minuten naar de kant moet. De soepel lopende machine gaat daarna haperen. TOP komt steeds dichter en in het rustsignaal schiet Julia Schuiling het verschil naar 2 voor een ruststand van 11-9. Zo zonde, want de aanval had gewoon de schotklok kunnen uitspelen en dan waren we met 11-8 gaan rusten.

Na rust wordt het nog erger. TOP komt zelfs voor het eerst in de wedstrijd op voorsprong bij 11-12 door Julia Schuiling. Maar grote man in de tweede helft is natuurlijk Nick Pikaar. Hij schiet er maar liefst 7 in.  Maar ook na de 11-12 gaan de koppen bij Avanti niet hangen.

Wat een spanning aan de kant

Een paar minuten later is het al weer 15-13 met daarbij fraaie treffers van Lars en Tom. Maar het is al weer Nick Pikaar die de stand gelijk trekt. Daarbij moet gezegd worden dat hij bij beide doelpunten wel erg goed weg komt.

Bij 15-16 ( Fenna Jagtman ) komt Vincent in het veld. En met nog een kleine 8 minuten te spelen is de spanning te snijden. De slotfase is volledig voor Nick Pikaar en Vincent. Vincent tekent voor de gelijkmaker en Nick Pikaar lijkt met nog 2 minuten te spelen met 2 treffers de wedstrijd in het slot te schieten. Met zijn 7e treffer in de 2e helft wordt het 16-18.

Nikki drukt het laatste schot van de wedstrijd af, Fenna Jagtman ligt op de grond

Maar TOP heeft buiten sniper Vincent van Beek gerekend die er met twee afstandtreffers  een gelijk spel uit sleept. Dat onder grote aanmoediging van het Avanti legioen.  Nick Pikaar krijgt nog wel drie pogingen in de aanval waarbij de hele sporthal de adem inhoudt, maar die gaan onder grote druk van Lars gelukkig allemaal mis. Nikki krijgt dan nog een laatste schot in de laatste seceonden van de wedstrijd. Maar dat schot gaat helaas net mis.

Pinchhitter Vincent van Beek grote man van de wedstrijd in de slotfase.

Een bonuspunt voor Avanti tegen de koploper waarbij Avanti heeft laten zien wat het in de mars heeft. En in verdedigend opzicht hebben de dames zich volledig herpakt ten opzichte van de wedstrijden op het veld tegen TOP.   Nu op naar de echt belangrijke wedstrijden. Om te beginnen 16 december in Alphen ad Rijn tegen Tempo.

Doelpunten: Lars Molijn(5), Tom Snaphaan(4), Jordi van Zuidam(3), Vincent van Beek(3), Tim van Dorp(2),Nikki van Trigt(1)

Stats:  Pogingen Avanti 101  / TOP 115.  Schotpercentage Avanti 18% / TOP 16% , Lars 50% (5/10)

Foto’s Nicoline de Bakker

Uitslagen:

TOP (A) – Unitas/Perspectief 22 – 24
AWDTV/IJskouddebeste – Dalto/Klaverblad Verzekeringen 21 – 18
Mid-Fryslân/ReduRisk – Tempo 32 – 20
DSC 1 -Oost-Arnhem 25 – 12

Stand:

Lars Molijn met de 2-1:

De 5-1 uit handen van Jordi van Zuidam:

Lars Molijn ook trefzeker vanaf 2.5 meter (8-4):