Avanti | Post Makelaardij 1 heeft in de laatste thuiswedstrijd in de Korfbal League 2 niet voor een verrassing kunnen zorgen. De degradant begon sterk aan de wedstrijd tegen Unitas / Perspectief, maar kon daarna aanvallend geen vuist meer maken. De bezoekers boekten een verdiende 17-22 overwinning en grepen daarmee de laatste strohalm in de strijd om de play-offs voor promotie naar de Korfbal League.

Bij Avanti ontbraken Tom, Merel  en Tim met blessures en was Lars afwezig door ziekte. Desondanks was de ploeg met Yona, Nikki, Jordi en Pim (voor het eerst in de basis) in het eerste aanvalsvak en Floor, Kirsten, Nathan en Vincent in de verdediging in de beginfase de betere ploeg. Dit uitte zich in een 5-1 voorsprong, waarbij vooral opviel dat de tegenstander uit Harderwijk met een schotpercentage van slechts 7% veel moeite had de korf te vinden.

Bij een 5-2 tussenstand, halverwege de eerste helft, vroeg de uitploeg een time-out aan. Coach Marc Houtman wist zijn ploeg duidelijk te raken, want in het vervolg stond er een veel scherper Unitas in het veld. Snel daarna stond het alweer 5-5, waarna de wedstrijd nog tot 7-7 gelijkop ging. De Harderwijkers vonden toen de volgende versnelling, terwijl er bij Avanti steeds minder rebounds werden gepakt en er onder de opgevoerde verdedigende druk steeds meer plaatsfouten volgden. Bij het rustsignaal keek de ploeg van Henk-Jan en Mena tegen een 8-11 achterstand aan.

Unitas had het schotpercentage inmiddels opgekrikt naar 20% (11 uit 56), waar Avanti bleef steken op 16% (8 uit 50). De helft van de thuisdoelpunten kwam op het conto van Pim, die bij zijn basisdebuut bepaald geen last had van koudwatervrees en ook verdedigend een uitstekende wedstrijd op de mat legde.

Veel speelminuten voor Ruben, al na rust in de ploeg.

Na rust kwam rebounder Ruben in het veld voor Vincent. Dit zorgde ervoor dat in het eerste verdedigingsvak vaker kon worden herhaald, waar met name Floor (in totaal 4 rake afstandsschoten) van profiteerde. Helaas kon het schotpercentage verder niet worden opgekrikt en zo bleef Avanti achter de feiten aanlopen. Aan de andere kant waren Noah Bijsterbosch (6 goals) en Sabine Verhoef (5) behoorlijk op dreef. Unitas liep zo via 10-15 verder uit naar 12-19.

In de slotfase mocht Gerben zijn opwachting maken voor zijn eerste competitiewedstrijd in de hoofdmacht. Dat werd een debuut om in te lijsten: zijn eerste schot vloog direct door de korf, en toen zijn vak in de laatste minuten nog mocht terugkeren voor een aanvalspoging was het direct weer raak (2 uit 2, een unieke 100%-score).

Wat een debuut voor Gerben, 2 schoten – 2 goals.

Mede dankzij deze doelpunten kwam Avanti nog iets dichterbij en stond er bij het laatste fluitsignaal een 17-22 eindstand op het scorebord. Het vlaggenschip wist uiteindelijk slechts 15% van de 112 pogingen te verzilveren. Unitas deed dat met 20% (22 uit 109) een stuk beter, zeker na de cruciale time-out halverwege de eerste helft. Door het 21-22 verlies van concurrent Mid-Fryslân tegen Dalto maken de Harderwijkers nog altijd kans op promotie.

Lichtpuntjes van de avond aan Pijnackerse kant waren de invalbeurten van de heren uit het tweede, die de blessures en ziekte van basisspelers moesten opvangen tegen een tegenstander die nog vocht voor een plek in de play-offs. Pim werd uiteindelijk knap topscoorder met 6 doelpunten, Ruben pakte veel rebounds en het optreden van Gerben zorgde voor een mooie opleving in De Viergang. Na het verdiende kampioenschap en de promotie naar de Reserve Korbal League 2 van het tweede kwam hier nogmaals mooi de kwaliteit in de breedte van de selectie naar voren.

Foto’s

Doelpunten: Pim Molijn (6),  Floor Munnik (4), Gerben Stemker Köster (2), Jordi van Zuidam (1), Nikki van Trigt (1), Yona Peper(1), Kirsten Tuinder (1), Nathan Tuinder (1)

Uitslagen:

Mid-Fryslân/ReduRisk– Dalto/Klaverblad Verzekeringen 21 – 22