In een rechtstreeks duel met concurrent Fortuna/Delta Logistiek A2, heeft Avanti|Flexcom A1 dit seizoen de dubbel binnen gesleept. Na het betrekkelijk eenvoudige zaalkampioenschap, was het in een tweestrijd met Fortuna zaterdag alles of niets. Het werd alles (21-17 winst), maar lang zag het daar niet naar uit.

Alsof Avanti niets meer had om voor te strijden, liet het zich aanvankelijk door een messcherp Fortuna vroegtijdig naar de slachtbank leiden. De 0-6 stand die het scorebord nog maar kort in de eerste helft projecteerde, beloofde een nog heter middagje dan de weermannen voor zaterdag hadden besteld. Vooral de Delftse dames hadden daar met vijf treffers een groot aandeel in. Een al vroeg in de wedstrijd door Avanti gemiste strafworp hielp daarbij ook niet mee.

Soeverein

Pas na een klein kwartiertje brak Yvette van afstand de negatieve spiraal. Het team van Henk-Jan en Stefan, die op datzelfde moment op het andere veld voor de laatste kansen van Avanti 1 streed, begon aan de achtervolging op de concurrent, maar bleef tot aan de pauze op gepaste afstand. Het verschil werd dankzij doelpunten van Tim en Reinier teruggebracht tot drie goals (3-6), maar halverwege was Avanti A1 nog niet dichterbij gekomen (rust: 8-11).

Toch bleek Fortuna niet meer de ploeg die zo soeverein aan de wedstrijd was begonnen. Drie mannendoelpunten (Tom, Bram, Tim) bracht Avanti bij 12-12 voor het eerst naast haar concurrent. Daarvoor had Henk-Jan wel eerst tactisch moeten ingrijpen. Met Amber voor Michelle kreeg Avanti meer grip op de rebound en in het andere vak werd Renske in de aanval ingebracht om daar de Delftse luchtmacht tot stoppen te dwingen.

Tot 15-15 had Fortuna nog wel het initiatief, maar het Delftse wild was duidelijk aangeschoten. Tim schoot zijn ploeg 22 minuten voor het einde voor het eerst op voorsprong. Yvette en Reinier sloegen daarna het naar later bleek definitieve gat (18-15), al was er op dat moment nog een uiterst spannend kwartier te korfballen.

Spanning

Daarin liepen de spanningen zowel binnen als buiten de lijnen soms op tot het kookpunt, maar hield de blauwwitte formatie het hoofd koel en bracht het de tweede titel deze korfbaljaargang knap in veiligheid.

Door de winst heeft Avanti nu twee punten meer dan Fortuna, dat komend weekend nog wel in actie komt. In punten kan de ploeg daarmee nog wel gelijk komen met Avanti, maar na de eerdere 14-15 zege in Delft, is het onderling resultaat met twee zeges duidelijk in het voordeel van Avanti|Flexcom.

Doelpunten: Tim (8), Yvette, Tom (3), Bram, Reinier (2), Maud, Fleur, Renske (allen 1)

Foto’s Nicoline de Bakker