Een belangrijke wedstrijd voor Avanti B1 zo op de zaterdagmiddag. Sporting Delta kwam op bezoek. Sporting Delta had tot nu toe 2 punten bij elkaar weten te spelen. Avanti had er 5. Daarmee nam Avanti de 5e plaats in. Sporting Delta stond 7e voorafgaand aan deze wedstrijd.

Met in de eerste aanval: Emma, Josan, Pim en Jona ging Avanti deze belangrijke punten proberen binnen te slepen. De eerste verdediging bestond uit: Bernice, Famke, Jasper en Gerben. Mark en Milou begonnen op de bank.

Avanti had vorige week 20-20 gelijk gespeeld tegen Tempo. Een wedstrijd die Avanti slecht begon maar zich uiteindelijk toch wist terug te knokken. Sporting Delta had vorige week de eerste twee punten van het seizoen weten te behalen door van Maassluis te winnen. Deze ploeg staat laatste maar won eerder dit seizoen wel van Avanti B1.

Het begin van de wedstrijd ging gelijk op. Uit een vrije bal kwam Sporting Delta op 0-1. In de eerstvolgende aanval scoorde Jona Taal uit een wegtrekbal de 1-1. Een sterk spelende Jasper Janssen, die met zijn vele rebounds en zijn 6 goals erg belangrijk was voor Avanti, scoorde de 2-1. Famke zorgde met nog 1 seconde op de schotklok voor de 3-1. Nadat Sporting Delta 3-2 maakte, was het Pim Molijn die met één van zijn vijf goals voor een 4-2 tussenstand zorgde.

Met 2 doelpunten op rij (5-2 en 6-2) sloeg Jasper het eerste gat van vier doelpunten. Toen brak er een wat slechtere fase aan van Avanti. Sporting Delta kon terugkomen tot 8-6. Tussendoor konden alleen Pim en Jona iets terug doen. De 8-6 was het laatste doelpunt van Sporting Delta in de eerste helft, waarna Avanti de korf weer wist te vinden en uit liep tot 12-6.

Avanti hervatte na de rust erg sterk maar er werden niet veel kansen afgemaakt. Gerben zorgde nog wel voor de 13-6 maar daarna was het 2x Sporting Delta. Bij 13-8 scoorde Avanti 3x achter elkaar. Pim, Jasper en Gerben zorgden voor 16-8.

Na een afstandsschot van Sporting Delta zorgde Jona voor de 17-9 met een korte kans uit de afvang. Toen brak er een hele slechte fase aan van Avanti. Veel plaatsfouten in zowel de aanval als het uitwerken in de verdediging. In de laatste 5 minuten kon Avanti zich nog herpakken en zorgden Mark Beemer (in het veld gekomen voor Pim) en 2x Jona (strafworpen na goede doorlopen van Josan die foutief werden afgestopt). Milou kwam nog in het veld voor Bernice. Sporting Delta scoorde de laatste 3 goals en bepaalde daarmee de eindstand op 22-15.

Een prima eerste helft van Avanti B1. De tweede helft was wat minder. De fasen waarin er weinig wordt gecreëerd en veel plaatsfouten worden gemaakt moeten er gewoon uit. Ook moet er helemaal tot het einde vol worden gespeeld. Dat Sporting Delta op het einde nog een paar keer gemakkelijk scoort mag gewoon niet gebeuren. Op deze wedstrijd had het dan misschien geen invloed, maar als het echt spannend is verlies je de wedstrijd hierdoor.

Met deze overwinning klimt Avanti naar de 4e plaats omdat Die Haghe verloor van KCC. Voor Sporting Delta verandert er niks. Zij blijven 7e.

Andere uitslagen:
Top (S) B1 – Fortuna B1 24-25