Na de spectaculaire zege op koploper TOP tijdens de start van de voorjaarscompetitie, waarbij Avanti|Flexcom B1 slim gebruik maakte van de succesvolle tactiek waarmee Fortuna 1 de zaalfinale won, ging het zaterdag tegen angstgegner Tempo B1 bijna mis op Ajax-wijze. Jona voorkwam met een rake vrije worp in de laatste minuut een teleurstelling en zorgde via een strafworp daarna ook nog voor de 12-10 eindstand.

De B1 begon goed aan de wedstrijd tegen de sterk verdedigende ploeg uit Alphen a/d Rijn. In het eerste aanvalsvak met Bernice, Josan, Jasper en Jona, maakte laatstgenoemde van afstand de 1-0 en zorgde Jasper met een fraaie one-hander voor de eerste vakwisseling. In het tweede aanvalsvak schoot Famke, naast Emma, Mark en Pim, de 3-0 binnen, voordat Tempo iets terug kon doen. Tempo kwam terug tot 3-2, bij welke stand Famke het veld met een bloedneus moest verlaten. Milou nam haar plaats in.

Jasper, Pim en Emma brachten van afstand een comfortabele 6-2 stand op het scorebord en het duurde tot kort voor de rust voordat Tempo weer kon scoren (6-3). Alleen de 6-4 op slag van rust viel tegen, omdat de ploeg van Tom Snaphaan en vader en zoon Van der Hout er niet in slaagde de eerste helft rustig uit te spelen. Daarmee was de riante voorsprong nog voor de thee verdampt.

Na de pauze voelde Avanti B1 de hete adem van Tempo in de nek . In het fysieke duel, waarin de scheidsrechter lekker veel liet doorspelen, kwam Tempo terug tot 6-5. Mark maakte de 7-5 en Jona kon vanaf de strafworp stip een nieuw gat slaan, maar zijn rake poging moest over, omdat Tempo nog even snel een time-out aanvroeg. De tweede keer viel de bal helaas net niet goed, waardoor het geen 8-5 werd maar niet veel later 7-6 na een nieuw doelpunt van Tempo.

Toen Jona daarna van afstand als nog de achtste goal van Avanti liet aantekenen en Milou vervolgens voor 9-6 zorgde, leek de buit binnen. Zelfs toen Tempo van afstand de 9-7 maakte, leek er geen vuiltje in de lucht omdat Jona direct daarna van afstand opnieuw doel trof: 10-7.

Maar in de laatste minuten dreigde een nieuwe zege en een bijna zekere handhaving in de B-hoofdklasse als nog in het water te vallen. Met een vrije worp en twee droge afstandschoten kwam Tempo vlak voor tijd toch nog langszij (10-10) en kon de wedstrijd ineens weer alle kanten op. Er werd een felle strijd gestreden om de wedstrijdpunten. Tempo nam meer risico en daar profiteerde Avanti van. Allereerst door de vrije bal van 2,5 meter.

Met nog iets meer dan een minuut op de klok mocht Jona op zijn verjaardag vanaf 2,5 meter via een vrije worp zijn ploeg opnieuw op voorsprong brengen (11-10), maar nog altijd was de wedstrijd niet gespeeld. Tempo nam nog meer risico, wat in de slotseconden van de boeiende partij nog een strafworp opleverde. Opnieuw dacht Tempo slim te zijn door een time-out aan te vragen, maar die truc werkte niet nog een keer. Direct nadat Jona met zijn vijfde treffer de eindstand op 12-10 had bepaald, floot de scheidsrechter af.

Doordat TOP B1 opnieuw verloor (dit keer van het laag geklasseerde Velocitas) krijgt KZ de titel bijna op een presenteerblaadje. Avanti B1 staat knap vierde, al is het verschil met de nummer drie Die Haghe, wel drie punten. Komende zaterdag komen de Kanaries op bezoek in Pijnacker.

[MT]