Pijnacker – Onder barre weersomstandigheden heeft Avanti/Post Makelaardij A1 het eerste deel van het veldseizoen in de overgangsklasse afgesloten zoals het de competitie begon: met een overwinning op Fiducia A1: 16-13 werd het dit keer.

Even soepel als een kleine twee maanden terug ging dat niet. In de openingspartij in Vleuten werd, mede dankzij de niet te stoppen Pijnackerse meiden (10 goals), eenvoudig met 10-22 gewonnen. Zaterdag maakte harde regenbuien en daardoor een glad veld en dito bal, fraai korfbalspel simpelweg onmogelijk. Bovendien had Fiducia duidelijk haar verdedigende huiswerk gedaan, waardoor Avanti-doorbraken een stuk schaarser waren. Er moest harder gewerkt worden voor doelpunten, maar dat deed niet af aan het korfballend overwicht dat de equipe van Peter Boes en Stefan Hogervorst opnieuw had op de opponent uit Utrecht.

Dat overwicht was al direct duidelijk zichtbaar binnen de lijnen van zowel het verdedigingsvak als het aanvalsvak, met Evie, Milou, Jona en Pim. Toch duurde het maar liefst tien minuten voor het eerste doelpunt op het scorebord verscheen. Pim schoot van afstand de 1-0 binnen en wel op een manier die niets aan onduidelijkheid te wensen overliet: de spits is weer helemaal terug waar hij hoort: bovenin het topscorerslijstje.

Guess who’s back! Met zes goals tegen Fiducia sluit Pim het veld vol zelfvertrouwen af.

Na de 1-1 van Fiducia, had het tweede aanvalsvak (Josan, Puck, Daan, Jasper) beduidend minder tijd nodig om te scoren. Een fraaie doorloop van een opnieuw sterk spelende Jasper betekende 2-1, niet veel later gevolgd door een afstandstreffer van Daan (3-1). Via doelpunten van opnieuw Pim (afstand), Daan (strafworp), Evie en Pim (beide afstand) en een tegentreffer tussendoor, was het bij 7-3 tijd voor Fiducia een eerste time-out aan te vragen om te proberen het al water makende schip niet al vroegtijdig te laten vergaan.

Ondanks dat een time-out maar 1 minuut duurt, nam Puck toch de tijd haar tegenstandster even overeind te helpen

Om daarna snel naar haar team te sprinten

Veel haalde die time-out echter niet uit. Een slim omdraaiballetje van Jasper (daar was hij weer!) betekende 8-3 en na een strafworp tegen (8-4) scoorde Jona uit een reboundduel de 9-4.

Opnieuw een sterk optreden van Jasper

Dat leek ook de ruststand te worden, maar in de laatste seconden van de eerste helft liep Fiducia verder mentale averij op. Een Vleutense speelster kreeg vlak voor de zijlijn een uitbal tegen en op de videobeelden lijkt het er inderdaad sterk op dat zij de bal op de lijn stuiterde. Hetzelfde perspectief dat de arbiter had. Maar die analyse kon alleen achteraf worden gemaakt, omdat een VAR niet aanwezig was. Evenmin als beelden vanaf de kant waar het gebeurde. En terwijl de coach van de roodwitten, aangemoedigd door de meegereisde assistent-scheidsrechters (weliswaar minder in aantal dan tijdens de heenwedstrijd, maar dat viel vocaal niet op) nog volop bezig was haar ongenoegen te uiten tegen de scheidsrechter, schoot Pim zijn vierde van de wedstrijd binnen. Hij bracht de ruststand op 10-4.

Fiducia-coach moest zich herhaaldelijk bij de scheidsrechter verontschuldigen voor haar aanhoudende commentaar

Na de pauze ging het harder regenen, wat het toch al niet hoogstaande spel niet ten goede kwam.  Herhaaldelijk glipten ballen door de vingers, waardoor zekere passes of rebounds alsnog verloren gingen. Desondanks kwam Avanti nooit in de problemen. Ook niet nadat Fiducia het verschil terugbracht tot drie doelpunten en kort voor het einde zelfs tot twee. In de aanloop naar die 15-13 stand, drie minuten voor het einde, wist Josan nog een fraaie bovenhandse doorloop te scoren (de 12-8), die niet onvermeld mag blijven.

Watervlug is misschien wel een passende typering voor deze actie van Josan, die tot de 12-8 stand leidde

Mark onderbrak zijn wisselbeurt tweemaal om de verdediging te versterken en ook Emma werd vanaf de droge dug-out ingezet. En het was deze benjamin van het team die de wedstrijd met een doorloop definitief op slot deed, voordat het nog spannend kon worden. Haar 16-13 sloot de eerste helft van het veldseizoen netjes af.

Emma (2) wordt door Milou bedankt voor haar beslissende doelpunt

Met deze vierde zege en een gelijk spel (het enige verliespunt voor koploper ONDO A1) overwintert Avanti A1 op een vierde plaats, achter ONDO, Valto en Eibernest. Met twee punten meer (de onnodige nederlaag bij De Meervogels) had de A1 zelfs op een gedeelde derde plaats gestaan. Een positie waar de beide trainers misschien vooraf geen genoegen mee hadden genomen, maar die gezien het spelbeeld na acht wedstrijden wel reëel is.

Eindstand eerste helft veldseizoen

Doelpunten: Pim (6), Jasper (4), Daan (2), Evie, Josan, Emma, Jona (allen 1).

Als twee vrienden knokken om de bal, heeft één hem in elk geval

Via de Haagse Korfbaldagen (eerste wedstrijd 11 november) gaat de A1 zich opmaken voor het grote avontuur dat hoofdklasse heet. Waar behalve de koploper op het veld (ONDO A1) alleen maar betere teams de degens zullen kruisen. Maar waar de huidige koppositie onze hoogste jeugdploeg in elk geval niet meer kan worden ontnomen 😉

Als Avanti A1 op haar hoogtepunt wil stoppen, wordt het een erg kort seizoen