Na vijf winstpartijen is er een einde gekomen aan de zegereeks van Avanti | Post Makelaardij. De koploper in de Hoofdklasse B had een zware middag op sportpark De Voscuyl in Oegstgeest. Angstgegner Fiks ging met ruime cijfers met de overwinning aan de haal: 21-12.

De laatste zege van Avanti op Fiks dateert alweer van 45 jaar geleden en sinds beide ploegen in de hoofdklasse uitkomen, gingen (in vier onderlinge wedstrijden) alle punten naar de ploeg uit Oegstgeest. Toch kon Avanti na de goede resultaten van de afgelopen weken met vertrouwen vooruit kijken naar de confrontatie. Met 4 punten voorsprong op de oranje-blauwe formatie van trainer Aad van Rijthoven moest er deze zaterdag maar eens worden afgerekend met het ‘Fiks-syndroom’.

In de stromende regen begon de ploeg van Tom en Henk Jan met Judith, Nikki, Stefan en Tom in de eerste aanval en Floor, Linda, Arie en Merijn in het verdedigingsvak. Fiks was meteen bij de les en na twee aanvallen stond het 2-0. Floor, die speelde op de plek van de geblesseerde Jitte, deed direct wat terug door na een mooie actie van afstand te scoren. Even later verdiende ze een strafworp, die ze helaas niet kon verzilveren.

Na de 3-1 van Fiks bleef de ploeg uit Pijnacker tot aan de 7-5 steeds op twee punten volgen. In de loop van de eerste helft kwam de zwart-witte formatie (Avanti speelde in het uittenue) wat beter in haar spel. Met Arie, Nikki en Stefan onder de korf kon Avanti steeds vaker tot meerdere schoten per aanval komen. Tom scoorde de 7-6 van afstand en Linda rondde vervolgens een mooie aanval af, zodat de achterstand weer was weggepoetst. Na de 8-7 van Fiks bracht Merijn de ploegen voor de laatste keer op gelijke hoogte. Fiks scoorde nog tweemaal voor de pauze, waarmee het de ruststand op 10-8 bracht.

Arie schiet de 5-3 binnen vanaf de achterlijn, na een atletische rebound. Ook zijn 6-5 was een prachtgoal onder de korf. Arie’s derde score, vlak voor tijd, is zijn 100e doelpunt in Avanti 1.

Met twee punten achterstand bij rust leek alles nog mogelijk voor Avanti. Met een betere tweede helft lag een goed resultaat zeker nog in het verschiet. Het tegendeel bleek echter waar en de tweede helft kwam het aanvalsspel van Avanti nauwelijks uit de verf, terwijl Fiks gestaag door bleef scoren. Met een time-out bij 14-8 probeerden Tom en Henk Jan het tij nog te keren, maar pas na de 16-8 kwam Avanti via Tom weer tot scoren. Fiks hield ondanks de aanhoudende regen het vizier op scherp en kwam uiteindelijk tot 21 doelpunten. Nikki, Arie en Floor voorkwamen met afstandsschoten dat Avanti met meer dan 10 punten verschil werd afgedroogd.

Yona speelde de tweede helft voor Judith.

Een lange doelpuntendroogte van meer dan 20 minuten deed Avanti uiteindelijk de das om. Een ‘fikse’ tegenvaller voor het team, maar zeker geen reden om het positieve gevoel van de afgelopen weken meteen overboord te gooien. De ploeg van Tom en Henk Jan heeft nog steeds de minste verliespunten in de competitie en bij een overwinning op Tempo volgende week staat Avanti halverwege de veldcompetitie fier bovenaan de ranglijst. Tom gaf deze week in een interview met Korfbal.nl aan dat hij benieuwd was hoe zijn team zou reageren bij een nederlaag. De wedstrijd tegen Tempo is voor de ploeg dus een mooie kans om te laten zien dat het over een gezonde dosis mentale veerkracht beschikt. En het Fiks-syndroom? Tja, dat leeft in ieder geval nog even voort tot de voorjaarscompetitie.

Tom maakt de 16-9 van afstand en beëindigt de doelpuntloze periode van 20 minuten.

Doelpunten: Tom (3), Arie (3), Floor (2), Merijn (2), Nikki (1) en Linda (1)

Uitslagen:
Tempo – Rohda 20 – 10