Vandaag al weer de terug wedstrijd tegen Fortuna. En dat zal ook de laatste wedstrijd zijn die we dit seizoen tegen Fortuna gaan spelen. Zoals het er nu uit ziet gaan, geheel volgens verwachting, TOP en Fortuna als eerste twee in de poule verder spelen voor het Nederlands kampioenschap. KVS en Avanti gaan strijden om de derde plaats in de eindstand die mogelijkheden biedt om het verblijf in de Ere Klasse te verlengen.  Voorlopig heeft Avanti daar voor de beste papieren na de thuisoverwinning op KVS met zes doelpunten verschil.

In Delft probeert Avanti de geweldige prestatie van een paar dagen eerder in de thuiswedstrijd te herhalen.  De weersomstandigheden zijn deze keer een stuk beter. Er dreigt af en toe wel een beetje regen, maar de zon komt ook af en toe even om de hoek kijken.  De publieke opkomst valt een beetje tegen. Deze keer is Jordi er helaas niet bij aan Avanti kant. De uitblinker in de thuiswedstrijd. Bij Fortuna deze keer Daan Preuninger wel in de basis.

Na 10 minuten spelen heeft Fortuna er al 7 in liggen. Alleen Nikki doet iets terug met een fraaie doorloop.

Het lijkt er echter al snel op dat een nieuwe stunt niet mogelijk is. Na een minuut of 10 spelen is de stand al 7-1.  Avanti komt er helemaal niet aan te pas en aanvallend worden er totaal geen potten gebroken.  Aan de andere kant staat Fortuna lekker ontspannen te schieten en te rebounden. De spelers vinder elkaar blindelings terwijl Avanti veel meer moeite moet doen om vrij te komen.  Er lijkt een monsteruitslag aan te komen.

Strafworp Yona. Feilloos afgerond, 7-3.

Toch gebeurt dit niet. Avanti laat de kop zeker niet hangen. Iedereen blijft rustig.  En heel langzaam komt Avanti wat in de wedstrijd. Waarbij de fraaie 7-2 van Lars uit een combinatie met Tom daarbij zeker vertrouwen geeft. Daarna de eerste strafworp uit een triool van de Avantidames. Yona rondt deze feilloos af.

Vincent 8-4

Annick Post ( vandaag topscorer bij Fortuna met 5 ) neemt dan de 8-3 voor haar rekening. Het eerste verdedigingsvak is in grote problemen. Veel balverlies aanvallend en nauwelijks schotpogingen. En dan gaat Nikki ook nog geblesseerd naar de grond. Gelukkig kan zij verder. En goed ook, wanneer zij de rebound oppakt gaat het ineens een stuk beter lopen in het  vak. Vincent profiteert van de rebounds voor 8-4.

Tweede strafworp, 9-5 Floor

Na de 9-4 vaan Daan Preuninger, die lekker kan schieten door het uitstekende reboundwerk van Kay van Vliet, is het tijd voor de tweede strafworp van de Avanti dames. Deze is voor Floor. En ook deze wordt feilloos benut.

Derde strafworp, Nikki 9-6

En nog geen minuut later de derde strafworp, deze keer benut door Nikki. Na een afstandtreffer van Tim is het gewoon weer een wedstrijd. 9-7, niks geen monsterscore. Tot de rust loopt Fortuna dan nog uit naar 12-8.

In de tweede helft niet zo’n flitsende start van Fortuna als aan het begin van de wedstrijd. Wel lange aanvallen maar geen doelpunten. Het is Avanti dat als eerste tot scoren komt in de tweede helft. Na zes minuten Floor van afstand voor 12-9.  Maar dichterbij kan Avanti niet meer komen in de tweede helft.  Slechts 5 treffers van Avanti in de tweede helft terwijl Fortuna er lekker op los gaat scoren. Af en toe met zelfs wat gallery play.  Avanti heeft nauwelijks nog een verdedigende rebound.

Sterke wedstrijd van Lars, 18-11 en 12 binnen 1 minuut.

Bij 18-10 nog wel twee fraaie treffers van afstand van Lars, die een puike wedstrijd tegen Joren van Nieuwenhuizen speelt.

Merkwaardige strafworp van Nikki, die dan ook mis gaat.

Tien minuten voor het einde nog een vreemd moment. Nikki krijgt een strafworp, en gaat (moet)  deze natuurlijk zelf nemen. Maar waar zij de eerste strafworp feilloos benut, lijkt ze nu tijdens het nemen ineens te twijfelen. Doe ik het nu onderhands of bovenhands. Het wordt uiteindelijk een bovenhandse poging die ruim over de korf heen gaat.

We eindigen uiteindelijk bij 27-14. Toch wel een flinke nederlaag, maar niet geflatteerd. Fortuna had de zaakjes gewoon beter voor elkaar. Avanti had moeite aanvallend een vuist te maken.  Maar goed, dit verlies was natuurlijk wel ingecalculeerd. Veel belangrijker is de wedstrijd volgende week in Scheveningen tegen KVS. Een gelijk spel of verlies met minder dan 6 doelpunten verschil moet genoeg zijn voor een derde plaats voor Avanti. Tenzij KVS nog punten haalt tegen TOP….

Zaterdag 30 september dus de beslissende wedstrijd in het Cas van Dijk park in Scheveningen. Het 2e begint om 14:00 tegen KVS 2 en het 1e om half 4. Gelukkig is de hele selectie fit dus Avanti is er helemaal klaar voor.

Doelpunten: Nikki van Trigt(4), Vincent van Beek(3), Lars Molijn(3) , Floor Munnik(2), Yona Peper(1), Tim van Dorp(1)

Alle Uitslagen Ere Klasse

Stand: