Pijnacker – De teleurstelling was groot, direct na afloop van het met 14-15 verloren duel van Avanti/Post Makelaardij A1 tegen Valto A1. Met een beslissende treffer in de finale van de enerverende strijd glipte tenminste een punt door de Pijnackerse vingers.

Het was dan ook verleidelijk die teleurstelling direct na het laatste fluitsignaal om te zetten in kritiek op wat er allemaal niet goed was gegaan in het treffen met Valto, dat duidelijk van een ander kaliber was dan Fiducia A1 in speelronde 1. Maar dat zou tekort doen aan de enorme strijdlust, veerkracht en niet in de laatste plaats de Girl Power waarmee de equipe van Peter en Stefan ten tonele verscheen.

Het team uit De Lier maakte op voorhand al aardig wat indruk met de riante 20-6 zege op Fortuna A2 en ook het fysiek van een aantal van de Westlandse jeugdspelers boezemde angst in. Toch was het Avanti dat brutaal de score opende. Een afstandsschot van Emma bracht de eerste en ook enige voorsprong voor Avanti/Post Makelaardij A1 op het scorebord: 1-0.

Tot 3-3 hielden beide ploegen elkaar in evenwicht, maar in het middelste deel van de eerste helft liep een uiterst scherp schietend Valto weg naar een riante 3-9 tussenstand. Op dat moment kon de wedstrijd twee kanten op. Of de blauwwitten lieten de hoofden hangen en Valto zou opnieuw een monsterzege mogen noteren. Of de hoogste jeugdploeg van Avanti rechtte de rug en zette de schouders eronder om in elk geval de huid duur te verkopen.

En nog voor de rust bleek het dat laatste te worden. Geholpen door een time-out gingen de koppies omhoog en werden de ruggen gerecht, de mouwen opgestroopt en de Pijnackerse vrouwen door de sterk steunende mannen in stelling gebracht. Opnieuw Emma, twee keer Josan en Evie maakten de ruststand alweer alleszins draaglijk: 7-10.

Evie met vier treffers bijzonder trefzeker van afstand

En daar bleef het niet bij. Na de onderbreking was daar opnieuw Emma, die van afstand de 8-10 binnen schoot. Valto bleek een stuk minder zuiver dan in de eerste helft. En ook minder zelfverzekerd dan het de tegenstander voor de pauze wilde laten geloven. Na een rake strafworp van Mark (9-11), slechts het tweede en na later bleek ook laatste mannendoelpunt van Pijnackerse makelij, werd de beste heer uit De Lier naar het andere vak gebracht om daar met Jona onder de paal een robbertje te gaan worstelen. Een duidelijk teken dat men op de bank van Valto niet meer zo zeker was van een goede afloop.

Jona moest flink aan de bak onder de paal na vakwissel Valto’s beste speler

Het versterkte Valto-vak kon echter niet voorkomen dat opnieuw twee keer Evie beide ploegen voor het eerst sinds de 3-3 op gelijke hoogte bracht: 11-11. Maar waar Avanti het bloed van de tegenstander kon ruiken, bleek het niet in staat tot de genadeklap. Valto nam een nieuwe voorsprong van drie goals (11-14), maar andermaal toonde Avanti zich veerkrachtig. En Valto weer zenuwachtig. Allereerst moest Emma na de zoveelste doorbraak foutief worden gestopt. Het jonge talent liet zich vervolgens niet van de wijs brengen, door een door Valto in allerijl aangevraagde time-out. Na de korte onderbreking bleef ze koelbloedig van 2,5 meter (12-14).

Knap hoe koelbloedig de jonge Emma blijft vanaf 2,5 meter bij één van haar vier doelpunten

Daarna was het de beurt aan Josan, om met een omdraaibal en een vrije worp de stand weer gelijk te trekken en alles weer mogelijk te maken.

Josan aanvallend sterk op weg naar één van haar  vier goals

Op dat moment waren er nog twee bloedstollende minuten te spelen, waarin Daan een paar keer in het veld gebracht werd om als een jonge Rick van den Blink een beslissing te forceren. Jasper ging als aanvoerder voorop in de strijd en zat zijn tegenstander zo dicht op de huid, dat een rake afstandstreffer van Valto verdedigd werd gegeven. Maar kort daarna was het alsnog raak en won Valto de wedstrijd met minimaal verschil van, volgens het verslag op de Valto website: “ één van de betere ploegen in de poule.”

Daan in Rick-van-den-Blink-rol

En dus kon de teleurstelling de overhand krijgen en de vinger op de zere plek worden gelegd, omdat Avanti de bal bij 14-14 langer in de aanval had moeten houden. Of omdat die laatste nooit doorgelaten had mogen worden. En natuurlijk zijn slechts twee mannengoals er veel te weinig, terwijl Valto juist op twee na alleen herentreffers liet noteren.

Na afloop moest de teleurstelling even worden verwerkt

Maar wie het van de andere kant beschouwt, zag zaterdag een enorm sterk en scherp vrouwenkwartet (12 van de 14 doelpunten) en mannen die niet te beroerd zijn om zich volledig in dienst van hun vrouwelijke teamgenoten te stellen. En een bijzonder gedreven en hardwerkend collectief, dat weet waaraan het moet werken om verder te groeien en klaar te stomen voor het grote werk in de hoofdklasse. En het is die kant die het bijzonder leuk maakt om naar deze A1 te kijken.

Doelpuntenmakers: Emma (4), Evie (4), Josan (4), Jasper (1), Mark (1)

En nog wat foto’s.