Pijnacker – Juni is normaliter de maand van de seizoensafsluiting en het huldigen van de kampioenen. De erehaag op het veld, een vol terras, medailles en blije gezichten na een seizoen vol plezier en strijd.

Maar niets is normaal vandaag de dag. De erehaag op 1,5 meter onderlinge afstand heeft maar weinig van een kampioenenparade. En een vol terras lijkt voorlopig ook lastig te realiseren. Maar hoe zit het dan met de kampioenen? Ook dat is niet zo simpel als het lijkt. Een overzicht.

Veldcompetitie

Omdat het KNKV besloot de competities in de wedstrijdsport als niet gespeeld te beschouwen, zijn hier geen kampioenen aan te wijzen. Maar ook geen degradanten.

De breedtesport kwam dit voorjaar ook niet meer in actie, maar hier werd wel een volledige najaarscompetitie afgewerkt. En dus konden hier wel de nodige kampioenschappen worden gevierd.

Met een beetje verbeelding ziet u ze nu door de erehaag lopen:

Avanti/Post Makelaardij F3

Avanti/Post Makelaardij F2

Avanti/Post Makelaardij F1

Avanti/Post Makelaardij E7

Avanti/Post Makelaardij E6

Avanti/Post Makelaardij E2

Avanti/Post Makelaardij D3

Avanti/Post Makelaardij D2

Avanti/Post Makelaardij C7

Avanti/Post Makelaardij C6

Avanti/Post Makelaardij C3

Avanti/Post Makelaardij B4

Avanti/Post Makelaardij 10

Avanti/Post Makelaardij 9

Avanti/Post Makelaardij 8

Avanti/Post Makelaardij 6

Zaalcompetitie

Eens kijken wie aan dit rijtje kan worden toegevoegd, op basis van hun prestaties in de zaal. Hier besloot het KNKV immers om voor de wedstrijdsport de tussenstanden op het moment van staken tot eindstand te maken. Dat leverde een aantal bijzondere kampioenen op.

Avanti/Post Makelaardij 3, had met nog drie wedstrijden te gaan een voorsprong van drie punten op de nummer 2, KZ 3. Dat leverde het jonge team van Bas en Karim het kampioenschap op in de reserve eerste klasse en daarmee promotie naar  de overgangsklasse. Hiermee zorgt het derde voor de belangrijke aansluiting met de selectie, dat zoals bekend volgend seizoen opnieuw in de hoofdklasse uit komt.

Avanti/Post Makelaardij A1, dat twee jaar geleden nog in de eerste klasse speelde en via twee seizoenen overgangsklasse nu het onmogelijke presteert. De klinkende 26-18 zege op directe concurrent Tempo A1 kwam precies op het juiste moment. Daardoor klom het team van Henk Jan en Stefan op basis van doelsaldo naar de eerste plaats. Een spannend slot van de competitie, met onder andere angstgegner Die Haghe A1, bleef de A1 bespaart en de vlag kon in top. Met de promotie van de A1 komen volgend zaalseizoen alle eerste jeugdteams van Avanti/Post Makelaardij uit op het hoogste niveau. Een prestatie van formaat.

Avanti/Post Makelaardij C2 mag zich als enige team ook echt officieel kampioen noemen. Hier speelde het staken van de competitie geen rol, omdat het team van Freek en Tim drie speelronden voor het einde al een voorsprong had van zeven punten op DES C1. Zelfs al had de C2 de laatste drie wedstrijden verloren en DES alles gewonnen, dan nog hoefde de medaille niet te worden teruggegeven. Heel knap gedaan. Er zijn maar weinig teams in Nederland die zich het afgelopen zaalseizoen ECHT kampioen mogen noemen. Door dit resultaat promoveert de C2 naar de eerste klasse, waarmee ook hier de aansluiting met hoofdklasse C1 wordt gemaakt.

Dat de jeugd van Avanti/Post Makelaardij zieh dit zaalseizoen in de breedte heeft versterkt, bewijzen ook de A2, dat zich knap handhaafde in de eerste klasse en de B1, dat het harde werken met geluk en handhaving zag worden bekroond.

Voor de breedtesport heeft de bond besloten de zaalcompetitie als niet gespeeld te beschouwen. Hier zijn dus geen kampioenen. En omdat in veel poules niet alle teams evenveel wedstrijden hebben gespeeld, is het ook lastig om te bepalen wie kampioen zou horen te zijn. Dat is vooral zuur voor Avanti 8, Avanti 10, Avanti C7, Avanti E1, Avanti E6 en Avanti E7. Deze ploegen stonden bij het staken bovenaan (en/of) hadden de minste verliespunten, Maar we kunnen helaas niet altijd geluk hebben.

En voor wie toch niet zonder een kampioenenparade kan, hierbij die van vier jaar geleden.

[MT]