Met het aanstellen van trainer/coach Lion van Klooster als opvolger van de aftredende Mena Kuhuwael heeft de Technische Commissie van Avanti/Post Makelaardij de staf voor de selectie seizoen 2024-2025 compleet. Eerder werd al bekend dat Richard van Weert de plek van Peter van Duijn in zal nemen bij de reserves. Lion van Klooster zal naast Henk Jan Post komen te zitten op de bank bij het eerste.

Net als elke korfbaltrainer begon Lion van Klooster zijn trainersloopbaan bij de jeugd van zijn eigen vereniging, Nieuwerkerk. Totdat hij voor het eerst gebeld werd door een andere club. Dat was in 2000. “Ik speelde inmiddels bij WION, toen Dijkvogels belde of ik daar de jeugd wilde doen”, begint Van Klooster zijn verhaal.

Bij Vlaardingen wachtte zijn eerste seniorenklus, waarmee hij in zijn eerste jaar de dubbel behaalde en promoveerde naar de overgangsklasse. Omzwervingen brachten hem langs onder andere Scheveningen (samen met Rico Kruit bracht hij KVS naar de Korfbal League), België en Veenendaal, Dordrecht, Rijswijk en Houten.

En toen zag Lion van Klooster Aflevering 67 van AvantiTV. “Henk Jan vertelde daarin op de bank dat Mena ging stoppen, dus heb ik hem een appje gestuurd en gezegd dat als hij een keer koffie wilde drinken, hij het maar moest laten weten.” Die spontane sollicitatie had niet alleen met de club Avanti te maken, maar zeker ook met Henk Jan zelf. “Ik heb een lijstje van twee trainers met wie ik ooit nog wel een keer zou willen samenwerken. En Henk Jan is er daar één van.”

Voor de 53-jarige Van Klooster komt in de functie van trainer-coach bij Avanti/Post Makelaardij veel samen, naast het afvinken van één van de duo-partners op zijn bucket-list. “Ik vind korfbal ongelooflijk leuk en zeker op niveau. In de KL2 en de hoofdklasse kom je elke zaterdag weer bekenden tegen. Dat, in combinatie met een talentvolle groep en een leuke sfeer, spreekt me er aan.”

Van Klooster vervolgt: “In de periode dat ik bij Avanti speelde (van 1993 tot 1996, red.) heb ik een hele leuke tijd gehad. Leuk om die oude garde weer te zien. Bovendien is volgens mij bij Avanti alles tot in de puntjes geregeld. De faciliteiten zijn goed, er is altijd veel publiek, zowel in de zaal als op het veld en topsport en breedtesport gaan goed hand in hand. Omdat bovendien de jeugdteams van de C tot de A hoofdklasse spelen, ben je in de selectie verzekerd van een constante stroom van talent.”

Lion van Klooster verwacht dat dat er samen met Henk Jan Post en Richard van Weert een frisse wind door de selectie gaat waaien. “Nieuwe energie, een andere zienswijze, andere oefenvormen. Het is goed daarover met z’n drieën te sparren. Daarover gaan we de komende tijd goede gesprekken hebben.”

Om met de spelersgroep kennis te maken, sprak Lion van Klooster met Nikki van Trigt, Kirsten Tuinder en Tom Snaphaan.

Thuis wordt veel over korfbal gesproken. Zijn vrouw, Brenda, zit bij Nieuwerkerk in de TC, waar ze verantwoordelijk is voor de selectie. “Ik hoop echt niet dat Avanti volgend seizoen bij Nieuwerkerk in de poule zit”, zegt hij lachend.

In het dagelijks leven staat Van Klooster voor groep 8 van een basisschool in Berkel.

Christie van Wijk namens de TC:

“Met het aanstellen van Lion van Klooster hebben we de technische staf voor de eerste selectie voor het seizoen 2024-2025 volledig ingevuld. Hij heeft veel ervaring als trainer/coach bij clubs op verschillende niveaus. Het is een enthousiaste, gedreven trainer die graag wil dat spelers zich bewust worden van hun eigen spel en het spel van het team. De TC denkt met deze technische staf de ingeslagen weg voort te kunnen zetten.”