Zoetermeer – Er waren zaterdagmiddag in het Burgemeester Vernèdesportpark in Zoetermeer meer dan alleen meervogels. Onder de de warme herfstzon telde Avanti/Post Makelaardij A1 meer balbezit, meer rebounds, meer onderscheppingen, meer strafworpen, meer wissels en bovenal: veel-meer-kansen. Er was slechts één ding waar de blauwwitte jeugd er minder van telde: doelpunten.

Een ver ondermaatse zeven treffers wist de formatie van Peter Boes (zonder Stefan Hogervorst) te zetten tegenover de magere acht van De Meervogels. Het leverde een 8-7 pupillen-uitslag op. Maar wel één met een volwassen draai om de Pijnackerse oren als gevolg.

Hoewel de wedstrijd geen moment de indruk wekte een doelpuntenfestijn te worden, was er aanvankelijk nog geen vuiltje aan de lucht voor Avanti A1. De 0-1 van Milou uit een strafworp kwam na bijna een zelfde spelsituatie als we in de eerdere wedstrijden deze competitie zagen. Een schot van Daan, de rebound van Jona, die Milou aangeeft die op hetzelfde moment doorbreekt en foutief wordt afgestopt.

Het bekende recept: Milou breekt door en rondt af vanaf de strafworpstip

En de 0-2 kwam op bijna identieke wijze tot stand. Opnieuw een schot van Daan. Opnieuw een rebound van Jona en dit keer een assist op Emma, die uit een doorloop de 0-2 op het scorebord liet zetten. Maar toen waren er inmiddels wel al dertien minuten gespeeld.

Assist Jona. Fraai afgerond door Emma

Avanti A1 moest duidelijk wennen aan de afmetingen van het Zoetermeerse korfbalveld. Hoewel het KNKV al per juli 2014 de afmetingen op het veld op 40×20 meter heeft vastgesteld, heeft De Meervogels zeven jaar na dato nog altijd de ouderwetse belijning van 60×30 liggen. Dat mag, want tot 30 juni 2026 is een overgangsperiode van kracht. Maar met topkorfbal heeft het niet veel te maken.

Nou had deze ontmoeting in de overgangsklasse A sowieso weinig met topkorfbal te maken en de veldafmetingen mogen dan ook zeker niet als excuus worden gebruikt. De Meervogels creëerde nauwelijks kansen en het wachten was dan ook op meer Pijnackerse doelpunten, om zodoende uit te lopen naar een riante voorsprong en dito einduitslag. Maar het derde Avanti-doelpunt kwam pas tien minuten voor de rust tot stand, na een gemiste strafworp en een Zoetermeerse goal. Evie schoot van afstand de 1-3 binnen.

Peter Boes probeerde zijn ploeg weer op de rails te krijgen

Daarna viel de Avanti-productie droog en was het wachten op tegendoelpunten. Die kwamen er en een Zoetermeerse vrije bal in de laatste minuut leverde de thuisclub zelfs een 4-3 voorsprong op.

Wake up call: Vrije bal in de laatste minuut van de eerste helft, brengt De Meervogels voor het eerst op voorsprong

Dat signaal zou voldoende moeten zijn om de tweede helft het vizier aan te scherpen, maar behalve opnieuw heel veel kansen, leverde dat na de rust geen Avanti-doelpunten op. Pas tien minuten na de pauze, bij inmiddels een 6-3 stand, wist Avanti eindelijk weer eens een kans te verzilveren. Emma schoot de 6-4 binnen, maar toen was het voor Peter wel tijd om Jasper in het veld te brengen voor Mark. Hij scoorde onmiddellijk van afstand 6-5 en kreeg niet veel later vanaf de strafworpstip de kans de stand gelijk te trekken. De Meervogels nam snel een time-out om Jasper uit zijn concentratie te halen en dat lukte ook nog. De strafworp miste doel, maar niet veel later schoot hij als nog van afstand de 6-6 binnen. Mark kwam er al snel weer in voor Daan en daarna wisselde Peter nog zes keer om te proberen het tij te keren. Zonder succes.

Vriendschappelijke arm om Jasper heen, levert de aanvoerder een strafworp op

Inmiddels was ook Josan in het veld gekomen en zij bracht Avanti voor het eerst sinds de eerste helft weer eens op voorsprong. Maar lang kon de A1 daar niet van genieten. Binnen een minuut ging de verdediging in de fout bij een omdraaibal, waarna De Meervogels vanaf de strafworpstip wel raak schoot. Terwijl Avanti de wedstrijd had gedraaid en De Meervogels rijp was om verslagen te worden, werd de thuisclub direct weer in de wedstrijd geholpen.

Kansen waren er ook in de tweede helft in overvloed

Eenmaal in de hoek waar de klappen vielen, kon je erop wachten dat ook een ver Zoetermeers afstandsschot erin waaide en begon de tijd voor Avanti te dringen. Hoewel er op dat moment nog zes minuten te spelen waren en het aantal Pijnackerse kansen niet op vier handen te tellen was, lukte het niet om de schade tenminste te beperken. Zelfs een strafworp in de laatste minuut, opnieuw voorafgegaan door een time out van De Meervogels, ging mis. De derde gemiste buitenkans deze wedstrijd, waardoor de A1 ook eigenlijk geen aanspraak kon maken op ten minste een gelijkspel.

En dus verloor Avanti A1 zeer dure punten, waarmee het zich ongetwijfeld al had rijk gerekend, en moet het team de komende wedstrijden tegen Fortuna A2, KCC A2 en Fiducia A1 echt meer gaan scoren om nederlagen als tegen het tot zaterdag nog puntloze De Meervogels A1 te voorkomen. Het heeft tegen Valto en ONDO laten zien dat het kan.

Doelpunten: Emma, Jasper (beide 2), Milou, Evie, Josan (allen 1)

De foto’s