Vandaag een primeur. Voor het eerst een competitiewedstrijd tegen KV Mid-Fryslan. Maar laten we beginnen met een stukje geschiedenis.  Mid-Fryslan is een fusievereniging van Marfûgels, Stânfries, SV Sparta en AKC Akkrum. En het is tegen het Friese Meervogels waar Avanti al eerder tegen speelde. Zij het dan in de grijze oudheid en iets minder grijze oudheid. Begin deze eeuw speelden de ploegen op het veld en in de zaal tegen elkaar. Avanti bleef overigens in deze wedstrijden ongeslagen.  En nog veel langer geleden in 1985 pakte Avanti het kampioenschap in district Zuid-West en mocht daardoor meedoen aan het Nederlands kampioendschap voor de Districskampioenen. Dat is niet het ‘echte’ Nederlands kampioenschap in de zaal. Dat werd in dat jaar gespeeld door PKC en Rohda en door PKC gewonnen. Overigens werd in dat jaar Fortuna op het veld Nederlands Kampioen. Toenmalig Avanti-trainer Richard Geryzevsky speelde bij Fortuna in het 2e. Maar in 1985 trok Avanti dus voor het NK District of Afdeling naar het Friese Franeker. In twee poules van 5 ploegen werd gestreden voor de koppositie en een plaats in de finale.
Er zijn zelfs nog foto’s bewaard gebleven. De kwaliteit is abominabel maar misschien zie je er nog bekenden op de vergeelde plaatjes. Zie hier de foto’s.
Ook nog een stukje in de Leeeuwarder Courant:

Maar genoeg oude koeien nu en terug naar het Frieland van nu. En maar eens kijken of de ongeslagen status behouden kan worden. Het is wel een stukje rijden. Ongeveer 200km. Helaas viel de voorbereiding van Tim en Merel in het water door een auto ongeluk in Bolsward. Gelukkig zijn ze beiden ongeschonden gebleven. Maar ze beginnen wel op de bank.

Naast Hank-Jan op de bank deze keer Stefan Hogervorst.

Ongeveer een minuut voor de start van de wedstrijd komen de reserves aan die helemaal uit Arnemuiden naar Grou zijn gereden. Z’n 300 km. Zij kunnen nog net meedoen met de yell.

Helaas loopt Avanti vandaag tegen een groep ontketende Friezen aan. In de eerste helft lukt nagenoeg alles terwijl aan Avanti kant bar weinig lukt.

Lars 3-1 handig onder de korf

Dan stuiteren de ballen ook nog voortdurend de verkeerde kant op. Kortom een recept voor een enorme achterstand bij rust. Vooral Jordi en Vincent hebben de handen vol aan Jakko de Nekker en Jesper Tolsma. Deze mannen hebben er ruim voor het rustsignaal van scheidsrechters  Rijkaart van Cappellen en Klijn beiden al 5 in liggen. Aan de kant van Jordi en Vincent wil het nog niet erg lukken. Bij rust dan ook een fikse achterstand van maar liefst 21-12. Vooral in de rebound komt Avanti te kort en laten de mannen zich vaak eenvoudig aan de kant zetten door de tegenstander.   Aanvallend gezien kunnen de Avanti dames geen vuist maken. Van de twaalf Avanti treffers in de eerste helft slechts 1 van de dames, Nikki. En 21 doelpunten tegen bij rust is pas twee keer eerder voorgekomen. Maar dat was in de KL uit tegen LDODK en PKC.

Jordi machteloos zwoegend

De tweede helft moet dus veel beter. En dat gebeurt ook. Het schotpercentage van Mid-Fryslan wordt ook wat minder. Dan kan ook niet anders want in de eerste helft werd er niet veel gemist. Het verschil is in de tweede helft dan ook een stuk minder en hoewel het verschil natuurlijk al lang gemaakt is kan Avanti lekker mee scoren.  Merel en Tim komen nog in het veld. Vooral Tom is lekker op schot met maar liefst 8 treffers. Jammer dat een doelpunt van Lars wordt afgekeurd omdat zijn tegenstander even de veter gaat strikken. En met wat meer scherpte bij de kleine kansjes had het verschil nog wat kleiner kunnen zijn.  In de slotfase komen Amber, Nathan en Ruben ook nog in het veld. Geen monsterscore uiteindelijk. Maar een eindstand van 34-22 is natuurlijk wel serieus. Werk aan de winkel voor de coaches voor de thuiswedstrijd volgende week tegen AW/DTV.

Resumerend: In zo’n wedstrijd toch nog 22 keer scoren is knap,  een volledige aanvallende off-day van de Avanti dames en de heren afgetroefd op rebound.

Tom topscorer met 8

Dit aantal tegendoelpunten komt niet vaak voor. Pas drie keer eerder kreeg Avanti 34  treffers of meer om de oren:

1 20172018 Zaal 2017/12/02 LDODK -Avanti| Flexcom 44-20 44
2 20172018 Zaal 2017/12/16 PKC -Avanti| Flexcom 41-22 41
3 20232024 Zaal 34
4 20182019 Zaal 2019/03/09 Avanti | Flexcom – TOP (A) 24-34 34

Doelpunten: Tom Snaphaan(8), Vincent van Beek(5),Lars Molijn(5),Jordi van Zuidam(2),Nikki van Trigt(1),Merel Knetemann(1)

Andere uitslagen:
Unitas/Perspectief – AWDTV/Ijskouddebeste  23-16