Sinds het succesvol verlopen zaalseizoen, lijkt een dubbele promotie in eerste instantie misschien iets teveel van het goede voor Avanti/Post Makelaardij 1. Maar met de nieuwe invulling van de veldcompetitie vanaf het seizoen 2023/2024, kan ons vlaggenschip zomaar opnieuw promoveren. Naar de ereklasse nog wel. En dat terwijl het team van Henk Jan Post en Mena Kuhuwael op acht punten achterstand staan van de nummer één in hoofdklasse B: HKC. Daarom een uitleg.

Nieuwe competitie-opzet

Vanaf het seizoen 2023/2024 gaat de veldcompetitie op alle niveaus bestaan uit één volledige competitie met vier teams voor de zaal en één volledige competitie met vier teams na de zaal. Voor het breedekorfbal is dat op dit moment al het geval. De eindstanden in de poules van de najaarscompetitie bepalen de inrichting van de niveaus in de voorjaarscompetitie. Door deze opzet bestaat een competitie uit twee speelronden minder.

Voordelen nieuwe opzet

Door de nieuwe opzet en de twee speelronden minder kan de zaalcompetitie eerder beginnen en  het reguliere seizoen begin juni afgerond zijn. Dit biedt verenigingen meer ruimte voor andere activiteiten. Ook hoeven hierdoor minder wedstrijden in schoolvakanties te worden gepland. Met name de herfstvakantie heeft daar nu last van.

Promotieregeling

De ereklasse bestaat op dit moment uit twee poules van zes clubs. De hoofdklasse uit twee poules van acht. Beide klassen gaan volgend seizoen naar acht poules van vier maakt tweeëndertig teams. Met een enorme volksverhuizing tot gevolg. Daarom de regels op een rij:

• Alle teams uit de huidige ereklasse komen ook volgend seizoen uit op dit niveau (12)
  • De nummers 1 t/m 6 uit beide hoofdklassen promoveren naar de ereklasse (+12=24)
  • De nummer 7 van hoofdklasse A speelt een play-off wedstrijd tegen de slechtste nummer 2 uit de overgangsklasse. De winnaar gaat naar de ereklasse (+1=25)
  • De nummer 7 van afdeling B speelt een play-off wedstrijd tegen de een-na-slechtste nummer 2 uit de overgangsklasse. De winnaar gaat naar de ereklasse (+1=26)
  • De nummers 1 van de overgangsklassen promoveren naar de ereklasse (+4=30)
  • De twee beste nummers 2 van de overgangsklassen promoveren naar de ereklasse (+2=32)

Wat betekent dit voor Avanti?

Avanti/Post Makelaardij 1

Uitkomend in hoofdklasse B moet het eerste bij de eerste zes eindigen om naar de ereklasse te promoveren. Momenteel staat het team op de vijfde plaats. Met slechts twee punten meer dan Sporting Delta en DOS (W) op plaats zes en zeven. En De Meervogels met vier punten minder op plaats acht. Een ongemeen spannende strijd in de laatste drie speelronden om een beslissingswedstrijd tegen de een-na slechtse nummer 2 uit de overgangsklasse te voorkomen.

Avanti/Post Makelaardij 2

In de reserve hoofdklasse B promoveren ook de eerste zes naar de reserve ereklasse. Maar hier geen onsnappingsroute voor de nummer 7. Geen probleem voor Peter van Duijn, want het tweede staat als vijfde met nog drie wedstrijden te gaan al zes punten boven die zevende plek.

Avanti/Post Makelaardij 3

Het derde komt uit in de reserve eerste klasse. Hier promoveert de nummer 1 rechtstreeks naar de reserve hoofdklasse. Maar dat gaat ‘m niet meer worden. Avanti 3 staat momenteel vierde met tien punten uit elf wedstrijden. Die plek geeft recht op promotie naar de reserve overgangsklasse. Het team van Joey en Joost heeft een voorsprong van twee punten op de nummer vijf en drie op de nummer zes. De vier beste nummers vijf promoveren ook. De rest blijft volgend seizoen in de reserve eerste klasse. Nog even volle aandacht voor Avanti 3, dat de afgelopen twee wedstrijden goede zaken deed met winst op Rapid 2 en KVS 3.

Avanti/Post Makelaardij 4

Het vierde staat zevende in de reserve tweede klasse. De nummers 4, 5, 6 en 7 blijven op dit niveau. In theorie zou het vierde nog tweede kunnen worden en daarmee promoveren naar de reserve eerste klasse. Maar meer realistisch is dat het team zich handhaaft. Want de nummer acht degradeert naar de reserve derde klasse. Avanti 4 verdedigt een voorsprong van vijf punten in de drie resterende wedstrijden op nummer 8, Die Haghe 3. Mede dankzij een knappe 15-14 zege vorige week op VEO 3, dat tweede staat.

Snapt u het nog?

Verder vallen de veranderingen mee. Avanti/Post Makelaardij 5 en verder speelt al breedtesport in aparte competities van vier, voor en na het zaalseizoen. Dus hier verandert gelukkig niets.