Afgelopen zaterdag zat ik op de tribune bij de wedstrijd van Avanti/Post Makelaardij 1 en ik heb verwonderd om me heen gekeken. Ruim 3 volle vakken met Avantianen, een vol bordes met oudere en jongere mannelijke Avanti supporters. In vak 4/5 een stel luidruchtige Hardinxvelders die zo te zien trots zijn op hun cluppie.

Na afloop ga ik nog even naar het clubhuis waar ik geconfronteerd word met dezelfde luidruchtige Hardinxvelders die de overwinning vieren met de heren van HKC 1. Vlak daarna spreekt Sandra Alberts de aanwezigen toe voor een nieuwjaarsboodschap en roept daarna Jordy en Stefan het podium op. En dan hoor ik hoe deze twee, toch nog jonge gasten die al jaren in Avanti 1 spelen en alles hebben meegemaakt, promotie naar de hoofdklasse, promotie naar de League, het publiek bedanken omdat er thuis altijd zoveel publiek aanwezig is. Maar……..nu komt het, ze missen het publiek. Want het publiek is er wel, maar het publiek is stil, heel stil. En dat verwonderde mij dus afgelopen zaterdag ook. Af en toe hoorde je een machteloze kreet van een Avanti ouder, of van een 1 of 2 vrouwelijke Avanti supporters, maar die geluiden bereiken waarschijnlijk niet eens de bank van Avanti. Het publiek zit tenslotte hoog op de tribune.

Hoe is het mogelijk dat Avanti, dat geroemd werd om zijn supporters in de League, de vrolijke, luidruchtige supporters met hun trommels en hun liedjes op het scherpst van de snede er niet meer zijn? Waar zijn de spandoeken? Waar zijn de trommelaars? Zijn wij een club met supporters die alleen te horen zijn als het goed gaat? Hebben wij geen jeugdige supporters meer die hun kelen uit hun longen schreeuwen om hun cluppie moed en vertrouwen te geven, in de hoop dat zij ooit ook nog eens in Avanti 1 mogen spelen met volle tribunes? Zijn de ouderen op de tribune of het bordes te bang om op te vallen, om het Blue White Dynamite in te zetten, net zoals ik? Is de hoofdklasse de moeite niet waard om een 9e man op te stellen? Waar is ons BWD? Wat is er aan de hand?

Ik loop hier de hele week al over te mijmeren, maar ik kan er geen verklaring voor vinden. Ik miste de geweldige sfeer net zoals ik zag dat Avanti 1 hun supporters miste als 9e man. De vuist en de blik van Stefan gingen na een mooi schot omhoog naar de plek waar normaliter ons BWD staat, maar er stond niemand………..

Een mijmeraar met een blauwwit hart.

(Synoniem voor mijmeraar is een dromer, een nadenker, een piekeraar, maakt u ervan wat u wilt ?)