Pijnacker - Peter Boes zit vanaf volgend seizoen naast Stefan Hogervorst op de bank bij Avanti/Post Makelaardij A1. De ervaren jeugdtrainer van Fortuna/Delta Logistiek neemt na de zomer de plaats in van Henk-Jan Post, die dan naar het eerste verhuist.

Hoewel woonachtig in Pijnacker (zie AvantiTV – Aflevering 24) kan de 49-jarige Peter Boes met recht een Fortuna-man worden genoemd. Als speler schopte hij het ‘slechts’ tot een enkele warmloop- en invalbeurt bij Fortuna 1. Als trainer van onder andere de C1, B1 en A1 van de Delftse club, bleek hij meer op zijn plek, door menige belofte van talentvolle spelers te helpen waarmaken.

Dat de mede-eigenaar van een accountant kantoor nu voor het eerst buiten Delft aan de slag gaat, lag niet persé in de lijn der verwachting. “Ik was eigenlijk al een beetje met trainerspensioen”, moet Peter toegeven. “Maar nadat k door Avanti gebeld werd, denk ik dat het misschien wel een een goed idee is eens iets buiten Fortuna te doen.”

Stoute schoenen
Aan de andere kant van de lijn van dat telefoongesprek, was het Patty Pijper die namens de Technische Commissie van Avanti/Post Makelaardij de stoute schoenen aantrok om Peter Boes enthousiast te maken voor de A1. “Peter ademt Fortuna, maar vond het toch een leuke vraag”, ligt Patty toe. “Hij heeft een duidelijke mening over korfbal, waar we bij Avanti misschien aan moeten wennen. Maar als we met de jeugdteams topsport willen bereiken, en onze ambitie is wel om met alle eerste jeugdteams in de hoofdklasse te spelen, dan moet dat misschien wel.”

Peter zal gaan samenwerken met Stefan Hogervorst, die graag verder gaat met de A1. Patty: “Hoewel Stefan de A1 prima alleen zou kunnen doen, vindt hij het zelf wel prettig iemand naast zich te hebben, omdat hij zelf niet altijd kan coachen in verband met zijn eigen wedstrijden.”

Beter maken
De kracht van de nieuwe jeugdtrainer van de A1, ligt naar eigen zeggen in het beter maken van zowel een team als haar individuele spelers. “Ik zie vrij snel waar de pijnpunten liggen bij een team”, aldus Peter, die geen specifieke afspraken heeft gemaakt met de Technische Commissie over een termijn van zijn dienstverband. “Als ik het leuk vind, het bevalt Avanti en er staat een ploeg waarin ik potentieel zie, dan zou ik niet weten waarom ik niet langer dan een jaar zou blijven.”

[MT]