Amsterdam – Met opgeheven hoofd verlieten de spelers van Avanti/Post Makelaardij 1 zaterdag Sportgebouw Bibian Mentel. Koploper AW/IJskouddebeste was dan wel niet verslagen in de dertiende speelronde van de Korfbal League 2, maar de hoofdstedelingen beleefden een alles behalve gemakkelijke avond: 25-20.

Henk-Jan Post had het zijn spelers vooraf al voorspeld. “Als we dezelfde felheid zouden kunnen opbrengen als tegen Mid-Fryslân, dan kunnen we nog steeds verliezen, maar wel een goed gevoel overhouden aan de wedstrijd.” Zijn woorden bleken profetisch. Na de snelle 1-0 van afstand door AW, waren het Tim van Dorp en Nathan Tuinder die hun ploeg voor het eerst aan een voorsprong hielpen (1-2). Dat ritueel herhaalde zich tot ver over de helft van het eerste bedrijf. Om en om namen beide ploegen een minimale voorsprong (Avanti bij 2-3 en 3-4, AW bij 5-4, 6-5 en 7-6), maar even zovaak werd de stand daarna weer gelijk getrokken.

Pas acht minuten voor de rust wist AW voor het eerst een gaatje van drie te slaan (10-7), maar het slotakkoord van de eerste helft was daarna weer overduidelijk voor Avanti. De tweede van Nikki van Trigt betekende 10-8, waarna nummer drie en vier van Nathan Tuinder, in de laatste minuut een 10-10 ruststand leken op te leveren. Yona Peper zorgde echter met een overvalste buzzer-beater vanuit de hoek van het veld, dat Avanti met een 10-11 voorsprong de kleedkamers kon opzoeken.

Na de onderbreking hield Avanti het initiatief aanvankelijk nog bij zich. Na drie doelpuntloze minuten was het in minuut vier ineens vier keer raak. Eerst Tim van Dorp met de 10-12, gevolgd door de 11-12 van AW. Nathan Tuinder maakte daarna nog wel van afstand 11-13, maar het twaalfde doelpunt van de thuisclub leidde een tussensprint  in, waarmee AW de wedstrijd langzaam naar zich toe trok. Mick Snel en Jet Hendriks, waren inmiddels binnen de lijnen verschenen, om met hun rijk gevulde trukendoos de onverwachte weerstand van Avanti te helpen breken en samen met het stijgende schotpercentage van de Amsterdammers, liep AW uit naar een 16-14 stand.

Avanti kwam bij 16-15 en 18-17 nog twee keer dichtbij, maar vanaf minuut 17 was er voor Avanti geen houden meer aan. Twee minuten voor het einde gaf het scorebord een 23-18 tussenstand weer. ”Ik kan niet zeggen dat we in die fase iets fout deden. We bleven goed korfballen, alleen ging AW beter schieten”, moest Henk-Jan Post na afloop concluderen. “Maar trots overheerst.”

Daar kon het nieuws uit Arnemuiden, waar TOP met 26-21 van Oost-Arnhem wist te winnen, niets aan veranderen. Door deze overwinning van TOP, is het verschil met de Zeeuwen op de ranglijst opgelopen tot vijf punten. Henk-Jan: “We zullen van de laatste vijf wedstrijden er minimaal drie en waarschijnlijk vier moeten winnen, wat heel lastig zal zijn. Maar we gooien de handdoek pas na de laatste wedstrijd in de ring”, klinkt het strijdvaardig.

Doelpunten: Nathan Tuinder (9x), Tim van Dorp (4x), Jordi van Zuidam (3x), Nikki van Trigt (2x), Yona Peper en Lars Molijn

Andere uitslagen:
TOP (A) – Oost Arnhem: 26-21
DSC – Tempo: 26-13
Dalto/Klaverblad Verzekeringen – Unitas/Perspectief: 26-22
Mid-Fryslân/ReduRisk – TOP/IAA fresh:

Stand Korfbal League 2: