Richard van Weert wordt na de zomer de nieuwe trainer/coach van Avanti/Post Makelaardij 2. Vanavond is de selectie hierover geïnformeerd.

De 52-jarige oefenmeester uit ’s-Gravenzande volgt daarmee Peter van Duijn op, die aan het einde van dit seizoen vertrekt uit Pijnacker.

Richard van Weert begon met korfballen bij ONDO, waar hij als speler van het vlaggenschip voor het eerst kennismaakte met Henk Jan in Avanti-shirt tegenover zich. Ook als trainer zette hij zijn eerste stappen bij de geel-blauwe club, van diverse jeugdteams tot het eerste.

Aansluitend volgden trainersfuncties bij Maassluis (vijf jaar), DES (drie jaar) en is hij momenteel aan zijn derde jaar bezig bij Valto in De Lier.

Opvallend aan de loopbaan van Richard van Weert is dat hij eerste en tweede teams afwisselt. “Bij Maassluis heb ik drie jaar het tweede gedaan en daarna twee jaar het eerste. Bij DES was ik drie jaar trainer/coach van het eerste en nu ben ik bezig aan mijn derde jaar bij Valto 2”, beschrijft de trotse opa van een kleinzoon en -dochter zijn korfbal-CV.

“Ik heb niet de ambitie om altijd een eerste te doen”, verklaart Richard, in het dagelijks leven commercieel medewerker bij een importeur  en exporteur van groente en fruit. “Het gaat mij er om dat het leuk is, dat het team bij me past en dat ik spelers beter kan maken en spelvreugde kan toevoegen.”

Wat dat aangaat denkt hij dat Avanti/Post Makelaardij 2 goed bij hem past. “Ik zie bij Avanti dezelfde mentaliteit als in het Westland om hoog spelen te combineren met gezelligheid. Het is voor mij belangrijk dat het niet alleen om korfbal gaat, maar ook om plezier. En dat kan net zo goed bij een tweede of A1 als bij een eerste.”

Via Eyecons ziet hij regelmatig de huidige prestaties van Avanti/Post Makelaardij 1. “Ik vind het knap hoe Avanti zich heeft opgewerkt van de tweede klasse tot waar ze nu spelen, met goed korfbal.” Zelf ziet hij zijn rol volgend jaar vooral in het klaarstomen van talentvolle spelers om naar het eerste door te stromen en jeugd uit de A1 in te passen. En dat in combinatie met spelplezier.

Christie van Wijk: “De TC is verheugd in Richard van Weert zo snel al de opvolger gevonden te hebben voor de vertrekkende Peter van Duijn als trainer/coach van Avanti 2. Richard heeft veel ervaring in het ontwikkelen van spelers en teams in opbouw. Hij is gedreven, enthousiast en een echte people manager die in het belang van de vereniging denkt. De TC ziet in hem de trainer/coach die de ingeslagen weg van Peter voort kan zetten.”