Het was Avanti | Flexcom ook deze keer niet gegeven om de punten mee te nemen vanuit Arnemuiden. Na een ruststand van 11-11 blijft Avanti bij tot 15-15 en komt daarna aanvallend in een lastige fase. Een strafworp en goed uitgespeelde kansen worden gemist waardoor TOP kan uitlopen. Avanti richt zich nog een keer op en komt terug tot 21-20.  Helaas kregen de Pijnackernaren in die fase geen strafworp mee en TOP aan de andere kant wel. Via Judith Goedendorp komt Avanti weer dichterbij maar TOP speelt het daarna goed uit. Eindstand 23-21.

Avanti | Flexcom speelt dit jaar in de spannende Hoofdklasse A. De strijd om de play-off plekken is ongemeen spannend, bijna iedereen kan van bijna iedereen winnen. De koppositie is wekelijks stuivertje wisselen. Het verjongde Avanti | Flexcom laat wekelijks zien dat het het elke ploeg lastig kan maken. Nu is TOP uit al jaren geen gemakkelijke horde om te nemen maar de Pijnackernaren toonde deze zaterdag weer knap haar mentale weerbaarheid.

In de eerste helft gaat het scoreverloop op en neer. Avanti heeft het aanvallend lastig in de eerste aanval. Het zou in de eerste helft maar tot vier doelpunten komen waar TOP haar eerste aanval er acht scoorde. In de tweede aanvalsopzet had Avanti | Flexcom de overhand. Manon Ballings houdt (gesteund door het hele vak) Jeanine Marijs op nul doelpunten. En in de aanval leverde Rick van den Blink (hij was de hele week ziek geweest) op karakter zijn aandeel. Met vier doelpunten in de eerste helft was hij belangrijk in de zeven doelpunten van het tweede aanvalsvak. Met een gelijke 11-11 stand zoeken de ploegen in de rust de kleedkamers op.

In de tweede helft blijft Avanti | Flexcom bij tot 15-15, maar daarna komt het aanvallend in een lastige fase waarin TOP uitloopt (18-15). Avanti mist een strafworp en goed uitgespeelde kansen waaronder een doorloop. Het knappe is dat de ploeg zich in zo’n fase toch weer opricht en mede door alle wissels te gebruiken terugkomt in de wedstrijd. Op 21-20 krijgt Avanti nog een aanval voor de gelijkmaker, de scheidsrechter geeft Avanti geen stip en TOP daarna wel. Een cruciale beslissing. Coach Marrien Ekelmans wil dan vlak voor het nemen van de strafworp een time-out aanvragen, welke door de jury-voorzitter wordt geweigerd. Na het maken van de strafworp kwam het bordje time-out wel omhoog. Judith Goedendorp maakt nog een vrije bal (22-21) maar TOP speelt de wedstrijd goed uit. Eindstand 23-21.

Jong geleerd, oud gedaan. Wie weet zien we deze mannen over 8 jaar aan de andere kant van de lijn.

Avanti kwam deze zaterdag ook weer goed voor de dag met een delegatie van het Blue White Dynamite orkest. Het was voor de selectie supergaaf om zoveel supporters in het verre Zeeland te hebben. Naast de 9 supporters die met de bus mee waren gegaan waren diverse supporters ook met eigen auto gekomen. Coaches Marrien Ekelmans en Niels van der Steuijt waren enthousiast over de bus en de sfeer. Het was echt genieten. En nog een historisch feitje: Piet Franke was voor het eerst in 30 jaar naar de Mac. Gaaf om te zien dat de jongere Avanti-leden Piet wegwijs maakten in de Mac. Piet: “Wat is een Happy Meal?” Mees: “Dan krijg je er een kadootje bij”. Piet: “Nee dat hoeft niet”.

Blue White Dynamite orkest ook present in Arnemuiden

Doelpunten: Jordi van Zuidam (5), Rick van den Blink (4), Judith Goedendorp (4), Stefan Hogervorst (3), Tom Snaphaan (2), Sophie Donkervoort, Nikki Klijn en Nikki van Trigt.

Link naar video-verslag PZC.

Link verslag PZC: TOP trekt verhit duel naar zich toe

Andere uitslagen:
Groen Geel -SDO/BlijWerkt 34-15
Meervogels/Fisica – Nieuwerkerk 23-19
DSC – Tempo 22-24

Zaterdag 22 december gaat Avanti weer volle bak in eigen huis tegen Groen Geel uit Wormerveer. Zorg dat je er weer bij bent!!

Stand Hoofdklasse A:

Programma zaterdag 22 december:
18:20 uur Avanti | Flexcom – Groen Geel
19:00 uur Tempo – TOP(A)
20:15 uur DSC – Nieuwerkerk
20:30 uur Meervogels/Fisica – SDO/Blijwerkt

Met dank aan Edwin Kroeze voor de hoofdlijnen voor het verslag en Heleen Post voor de foto’s.