Pijnacker – De plaats op de bank naast Henk-Jan Post als trainer/coach van Avanti/Post Makelaardij 1 zal volgend seizoen niet meer worden ingenomen door collega Tom Kalkman. De 37-jarige oefenmeester, in Pijnacker bezig aan zijn eerste klus na zijn rijke spelerscarriere, moet zijn prioriteit bij zijn gezin leggen. Zijn positie wordt ingenomen door een oude bekende van de club: Mena Kuhuwael.

Tom wenst te benadrukken dat zijn keuze te stoppen, niets met Avanti te maken heeft. “Maar de tijd die ik nu aan Avanti besteed, moet en wil ik aan mijn gezin besteden”, legt hij uit. Wat Tom jammer vindt, is dat hij door corona de vereniging in twee jaar tijd nauwelijks heeft leren kennen. “Pernix was zaterdag mijn eerste thuiswedstrijd in de zaal die ik gecoacht heb, kun je nagaan. Al heeft corona niet meegespeeld in mijn beslissing. “ In AvantiTV zal Tom binnenkort zijn verhaal verder doen.

Vijfde termijn

Met het aanstellen van Mena Kuhuwael is de opengevallen plek van Tom direct weer ingevuld. Voor Mena (65) wordt het zijn vijfde termijn bij Avanti/Post Makelaardij in verschillende rollen. “Tijdens mijn eerste periode, van 1998 tot 2002 was Henk nog aanvoerder van het eerste”, kijkt hij terug. Daarna volgde een periode langs de lijn van het tweede (“Toen Henk en Dé samen het eerste deden”) en stapte hij twee keer tussentijds in nadat een trainer bij Avanti voortijdig afscheid nam. Desondanks was hij behoorlijk verbaasd toen Henk-Jan onlangs met de deur in huis viel. Mena: “Dat overviel mij echt. Twee jaar geleden ben ik gestopt met werken en nu heb ik alle vrijheid. Bijvoorbeeld om buiten de schoolvakanties weg te gaan. Die mogelijkheid wil ik wel houden. Daar hebben we goed over gesproken en Henk kan daar wel mee dealen. Daarom heb ik besloten het te doen.”

Over de exacte rolverdeling moet het nieuwe trainersduo nog in gesprek. “Ik zal sowieso aanvullend zijn op Henk. Daarvoor zie ik voor mijzelf wel een rol. Anders zou ik er niet aan beginnen. Maar mocht daar sprake van zijn, dan is hij wel de hoofdtrainer. Henk kent de groep het beste.” Belangrijk voor Mena is de afstemming tussen het eerste, het tweede en de A1. Met name de rol van de trainer van het tweede (zie het nieuwsbericht over Peter van Duijn) is volgens de ervaren trainer/coach belangrijk. “Hij moet de mensen die teleurgesteld afvallen voor het eerste opvangen en weer klaarstomen om klaar te zijn weer in  te stappen in het eerste mocht dat nodig zijn.”

Mooie mix

Het huidige eerste omschrijft Mena als een mooie mix tussen jonge en ervaren spelers. “Met Manon, Nikki, Jordi en Stefan heb ik eerder gewerkt. De jongere spelers ken ik nog niet, maar ik zie er naar uit met ze te werken.” Daarmee doelt hij ook zeker op de spelers die op dit moment aan de deur kloppen van het eerste, zoals Tim en Lars. “Lars  doet me met zijn spel erg aan zijn vader denken.”

En tenslotte kijkt Mena uit naar de hernieuwde samenwerking met Jeannette, John en Edwin. “Die blijven zich maar inzetten voor de groep. Ik ben heel blij weer op hen te kunnen steunen.”